Als we dit schrijven zijn we alweer 1,5 week in Nederland. Tijd voor een terugblik. Hoe was het? Wat viel mee, wat viel tegen. En waren we tevreden met ons materiaal? Onderaan deze post hebben we de globale route opgenomen en een lijst met alle blogposts. In de individuele posts hebben we steeds de route van de desbetreffende dag opgenomen, inclusief hoogteprofiel.

Terugblik

Van 17 mei tot en met 29 juni 2016 fietsten we van Malden naar Rome via de route van Paul Benjaminse, door de Ardennen, Luxemburg, Frankijk (Elzas) en Zwitserland naar de Alpen. Die overgestoken over de Splügenpas en daarna via de meren van Noord Italië door Toscane en Umbrië naar Rome. Daarna hebben we nog twee dagen genoten van Rome alvorens we op zaterdag 2 juli terugvlogen. We hebben 37 dagen gefietst, de rest waren rustdagen. In die periode hebben we 2.485 kilometer afgelegd met bijna 22.000 hoogtemeters. Daartoe hebben we een totaal van 6 dagen, 15 uur en 55 minuten in het zadel doorgebracht.

En het was heerlijk! Heerlijk fietsen, heerlijke landschappen, heerlijk eten, mooie overnachtingsplekken, leuke en verrassende ontmoetingen en doorgaans heerlijk weer maakten het tot een top vakantie. Het was niet onze eerste fietsvakantie maar wel onze langste, zowel voor wat betreft de tijd als voor wat betreft de afstand. Wat is het fijn om alle tijd te hebben om zo’n tocht te volbrengen! Daardoor konden we slecht weer grotendeels vermijden. We hebben alles bij elkaar maar een paar uurtje in de regen gefietst.

Weer terug krijgen we veel complimenten over onze ‘prestatie’ en vanmiddag nog de vraag ‘voelde het ook voor jullie als een prestatie?’. Ons antwoord luidde: ‘euh nee, eigenlijk niet’. Want het ging voorspoedig, het was relaxed. Natuurlijk waren we alle, of dan toch de meeste, avonden weer moe van de inspanning, maar de volgende dag stonden we steeds weer op met nieuwe energie om een volgende etappe te fietsen. Het is gewoon lekker om maar met één ding bezig te zijn, van A naar B te fietsen, en vooral als dat ene ding toch al een favoriete bezigheid is. De paar keren dat we iets voelden dat in de buurt van stress kwam had het te maken met het vinden van een geschikte slaapgelegenheid (wat altijd weer lukte) en wellicht ook die ene keer dat we de etappe moesten afbreken vanwege het slechte weer, al was dat eerder berusting dan stress.

Er zijn wel wat dingetjes die beter kunnen, maar die hebben dan toch vooral betrekking op de meegenomen spullen. Sommige spullen (kledingstukken) bleken overbodig en een paar dingetjes hebben we gemist (toch een toetsenbord meenemen voor de iPad mini, de volgende keer?). De vakantielijst is hier ondertussen natuurlijk op aangepast. En misschien zullen we de volgende proberen elke dag wat eerder te vertrekken. Nu vertrokken we doorgaans laat. Dat was geen probleem zo lang het niet al te warm was. Bij warmer weer (‘Spanje’, hoor ik iemand al roepen) kan dat beter. En misschien zouden we in andere landschappen langere etappes gereden hebben. Nu was het landschap zo mooi dat het zonde was om niet uitgebreid te genieten van al het moois dat we zagen.

Nog even over het transport terug van de fietsen. Wij zijn zeer te spreken over de firma Soetens. Zij halen fietsen op bij veel locaties op een aantal routes in Europa. In ons geval dus op camping Flaminio in Rome. Die fietsen worden dan eerst naar het depot in Nederland vervoerd en vervolgens, binnen twee weken na inlevering, thuis bezorgd. In dit geval hadden we de fietsen binnen één week weer thuis staan! Hulde voor Soetens en hun service,

Materiaal

We hadden ons heel goed voorbereid en geïnvesteerd in goed materiaal. Onze fietsen, Santos Travel Lites, hebben zich wel bewezen. Heerlijke fietsen en vooral probleemloos met onderdelen van topkwaliteit, zoals Rohloff-naaf en riemaandrijving. De stijve frames, ook het dames frame is meer dan voldoende stijf, maakte het fietsen met volle bepakking tot een feestje (nou ja, trappen moesten we toch echt zelf doen) en het dalen met hoge snelheid probleemloos. Een strak rijgedrag is toch echt heel fijn. En we hebben geen enkele keer malheur gehad. Zelfs geen enkele keer een lekke band! Even over die banden: de Schwalbe Almotion 50mm banden zijn een perfecte match voor een dergelijke fiets en een dergelijke route. Ze hebben niet te veel weerstand en kunnen zo ongeveer alle terreinsoorten wat je met dit soort fiets doet, aan. We gaan nog heel erg veel plezier beleven aan deze fietsen.

De regenkleding die we bij ons hadden voldeed prima. De regenbroeken hadden we al, maar we hebben nieuwe (dure) regenjassen aangeschaft. Beide hielden ons goed droog tijdens de (weinige) buien die we gehad hebben. En alhoewel elk soort regenkleding een beetje zweterig wordt na verloop van tijd, viel dat ons reuze mee met deze kleding en vooral de regenjassen voldeden op dit gebied heel goed. In de ergste regenbuien hebben we ook onze overschoenen aangedaan zodat onze fietsschoenen droog bleven. Prettig waren ook de fietsonderbroeken die we gekocht hadden. Deze kun je onder een gewone outdoorbroek dragen of eventueel onder een overbroek zoals ik die op de MTB vaak draag. Een aanrader is ook om een fiets(over)broek te kopen die je net onder de knie kan afritsen. Die is voor heel veel weertypes comfortabel. Christel heeft die de eerste helft van de reis bijna alle dagen gedragen. We hadden fietsshirts meegenomen voor allerlei weersomstandigheden en die voldeden allemaal. De shirts (en overige kleding) voor echt koud weer hebben we overigens niet nodig gehad. Een goed merk voor dit soort fietskleding is Vaudé. Zij hebben veel spullen die specifiek  zijn voor allerlei segmenten maar dus ook een goed aanbod voor trekking. Wij zijn gaan shoppen bij Rose Biketown in Duitsland, handig vanwege de enorme keuze,

Ook onze Ortlieb tassen voldeden prima. We hadden Ortlieb Back-Roller Classic tassen achter, Sport-Roller Classic tassen voor en Ultimate6 Plus (en één oudere Ultimate) stuurtassen. Hierdoor hadden we ruim voldoende ruimte voor al onze spullen. Het had ook gekund met één set voortassen minder, maar nu hoefden we niet te kritisch te zijn op wat we meenamen en hadden we ook nog voldoende ruimte voor picknickspullen, een extra fles koud water etc. En natuurlijk waren de tassen volledig waterdicht.

En tenslotte de gadgets. Voor het bloggen had ik een iPad mini meegenomen en dat werkte prima, al blijft het virtuele toetsenbord aan de kleine kant om lekker en foutloos te kunnen typen. Ik ga nog kijken of ik een compact extern toetsenbord kan vinden voor gebruik met de iPad mini. Als GPS had ik een Garmin Etrex Touch 35 meegenomen waar ik vooraf alle GPS tracks al had opgezet die ik vervolgens één voor één kon inschakelen naarmate de route vorderde. En uiteraard gebruikten we deze ook om de gereden route op te tekenen en de statistieken bij te houden. De tracks konden elke dag via de Bluetooth verbinding met de iPhone gesynchroniseerd worden met Strava (via Garmin Connect). Dat werkt, meestal, goed. Ik vind wel dat de software van het apparaat nog wat rare ‘quircks’ heeft, zo ‘hangt’ soms het touch display en de telling van de hoogtemeters is onnavolgbaar als je tussendoor de opname van de track gepauzeerd hebt, maar over het algemeen voldoet het toestel prima. Het belangrijkste gadget was zonder meer mijn iPhone. Die was onze camera, ons reisbureau (booking.com rocks!), onze link met social media en nog veel meer. Mogelijk dat ik op een volgende tocht mijn gewone camera nog meeneem, niet omdat die betere foto’s maakt dat de iPhone maar omdat die 20x optische zoom biedt.

Het goede doel

We hebben met veel plezier voor het goede doel gereden. GIPS heeft een nieuwe bus nodig en wij koppelden daar graag onze trip aan. Leuk was de middag dat we samen met GIPS vrijwilligers reden en op het gouvernement in Maastricht ontvangen werden, Leuk waren ook de aanmoedigingen via social media onderweg van de GIPS medewerkers en vrijwilligers. En natuurlijk het belangrijkste: we hebben veel geld opgehaald voor GIPS. Als we dit schrijven staat de teller op €4.225,60. Dat is 85% van het doel van €5.000 en nog zonder de donaties naar aanleiding van onze trip die rechtstreeks bij GIPS zijn uitgekomen. En de actie loopt nog tot 1 augustus, dus wie weet hoe ver we nog gaan komen! In ieder geval overtreft dit al onze verwachtingen. Wij willen in ieder geval alle donateurs van harte danken voor hun bijdrage.

En nu?

En nu is het even afkicken van die heerlijke periode dat we alleen maar bezig waren met genieten van het fietsen. Maar ondertussen zijn we weer begonnen met hardlopen en mountainbiken en heb ik vanochtend ook de racefiets weer een keertje uitgelaten. Eind augustus staat een TransAlp met de mountainbike op het programma. We gaan dan met Vasasport van Lermoos in Oostenrijk naar Meran in Italië. We hebben nu een prima fietsconditie dus die moeten we onderhouden en ondertussen moeten we weer wat aan onze mountainbike techniek werken. Misschien gaan we daarom nog wel een paar daagjes naar Zuid Limburg of het Sauerland. Eens kijken of het weer en de agenda mee willen werken. En natuurlijk gaan we ons inschrijven voor een aantal hardloopevents in het najaar. Het is in ieder geval de bedoeling om Molenhoeks Makkie (10k) en de Zevenheuvelenloop (15k) te doen. We moeten dan wel het hardlopen weer helemaal opbouwen.

En met fietsvakanties zijn we zeker nog niet klaar. We hebben de fietsen gekocht om zoiets (veel) vaker te doen, al zullen we de komende jaren waarschijnlijk niet snel meer 6 tot 7 weken uittrekken voor een fietsvakantie, maar wie weet! Het is ons heel erg goed bevallen en het smaakte naar heel veel meer!

Route

Hierbeneden zie je de globale route die we gereden hebben. In de individuele posts, die hierna nog een keer als lijst getoond worden,  hebben we steeds de route van de desbetreffende dag opgenomen, inclusief hoogteprofiel.

Download file: Malden - Rome.GPX

Meer lezen?

Zoals we gisteren al schreven zitten we in een luxe B&B. Dat bleek vanochtend nog eens tijdens het ontbijt. Er was keus uit verschillende fruitsoorten, sapjes, twee soorten omelet, croissantjes met prosciutto, vlees, kaas en verder vee zoete lekkernijen. En ...
Het onderkomen op de camping was eigenlijk best aardig. Normaal gesproken zouden we daar nooit bij zijn uitgekomen omdat we al heel lang ver van kamperen vandaan blijven (ieder zijn eigen ding overigens). Nu moesten we hier echter minimaal één ...
43,2km - 2:44 zadeltijd - 150hm Vandaag dan echt de laatste kilometers van de fietsvakantie. De eerste 10 kilometer golfden door het landelijk buitengebied van Rome. Heel bijzonder dat zo dicht bij de grote stad nog zo veel groen is ...
76,8km - 5:07 zadeltijd - 1100hm Bij het ontbijt hebben we nog even gekletst met de Limburgse fietsers die we gisteren ontmoetten. Het begin van de route vandaag was behoorlijk relaxed want vele kilometers naar beneden. Daar kwam uiteraard een ...
60km - 4:36 zadeltijd - 1200hm We zijn vandaag precies zes weken onderweg! En in die zes weken hebben we 2367 kilometer gefietst. We gaan waarschijnlijk de 2500 net niet halen. Vandaag reden we via een aangename route naar de ...
25km - 1:33 zadeltijd - 250hm Vandaag hebben we echt maar een kippeneindje gefietst naar Orvieto. Maar eerst de dag begonnen met een echt Italiaans maar wel wat uitgebreider ontbijt. De typische zoetigheden (witbrood, koekjes, jam en gebak) stonden klaar ...
42,3km - 3:27 zadeltijd - 750hm En wederom reden we een relatief korte etappe. Enerzijds vanwege de warmte, het was weer 30+, al was het beter te doen dan gisteren, en anderzijds vanwege het vele klimmen. We hadden daarom een ...
36km - 2:40 zadeltijd - 600hm Na de heerlijke dag gisteren duurde het vandaag (te) lang voordat we bedacht hadden waar we naartoe wilden fietsen en waar we dan zouden overnachten. We wilden vanwege de warmte en het zware stuk ...
0km - rustdag Vandaag was een hele bijzondere rustdag. We hadden namelijk met Liesbeth, Job en de kinderen afgesproken. Zij waren deze week op vakantie in Rome en zouden met de huurauto onze kant op komen. We hadden afgesproken elkaar ...
80,2km - 4:58 zadeltijd - 480hm We hebben vanochtend uiterst hartelijk afscheid genomen van 'La Serena' met de typerende woorden van Stephany: "don't be strangers". Waarmee ze bedoelde dat we even gezag moesten komen zeggen als we weer in de ...
77,2km - 4:53 zadeltijd - 680hm Opmerking: dit is het verslag van dinsdag. Een dagje te laat vanwege gebrekkige WiFi, overigens de enige manco aan B&B la Serena. Vanochtend doet WiFi het weer goed. Maandag hebben we vergeten de tussenstand ...
80km - 5:50 zadeltijd - 1300hm Het was tot vanochtend onduidelijk of we vandaag zouden fietsen of niet. Lange tijd waren de weersvoorspellingen beroerd voor vandaag maar vanochtend leek het er dan toch op dat we het zo ongeveer droog ...
0km - rustdag Vanochtend hebben we eerst een beetje uitgeslapen en rustig aan gedaan. We wilden lunchen in het centrum van Siena dus tegen lunchtijd naar de bushalte gelopen waar we even later een lift aangeboden kregen van de aardige ...
82,6km - 5:40 zadeltijd - 1200hm Dit keer schrijven we de tekst van de blogpost een dagje later. Hier in Siena nemen we een rustdag, dus genoeg tijd om te schrijven. En gisteren was een stevige fietsdag (1200 hoogtemeters met ...
73,5km - 4:54 zadeltijd - 700hm Tijdens het eenvoudige, erg Italiaans, ontbijt vandaag hebben we nog gezellig verder gekletst met de Engelse wandelaars. Erg enthousiaste mensen. Na de start was het vandaag gelijk geleidelijk en zeer relaxed klimmen naar een ...
71km - 5:00 - 1100hm Vanochtend hartelijk afscheid genomen van de eigenaars van hotel La Laterna. Wat een service en een gastvrijheid! We werden prompt uitgenodigd om nog een keer terug te komen en dan met hun truffels te gaan ...
14 km - 1:00 zadeltijd - 320hm Wij hebben vandaag de ochtend besteed aan het bekijken van onze verdere reis. Welke varianten nemen we door Toscane en Umbrië en gaan we het halen om volgende week donderdag de zus van ...
60,4km - 4:06 zadeltijd - 500hm We begonnen vanochtend met een relaxte 15km over een goed fietspad, dat gebruik maakte van het tracé van een oude spoorweg, naar Modena. En natuurlijk heeft Modena weer de nodige bezienswaardigheden al is de ...
80,6km - 4:34 zadeltijd - 100hm Gisterenavond hadden we bedacht om twee dagen naar Modena te gaan maar dat plan viel vanochtend in duigen omdat we geen geschikt hotel of B&B konden vinden. De betere gelegenheden (niet prijs gerelateerd overigens) ...
54,5km - 3:12 zadeltijd - 250hm Vanochtend na het ontbijt begon het vreselijk te onweren. Daar wilden we uiteraard niet doorheen fietsen dus onweer en ergste regen maar afgewacht. Om 10:30 konden we dan toch vertrekken bij een miezertje. Dat ...
67,5km - 4:16 zadeltijd - 325hm Bij het wakker worden hoorden we het al. Regen! Af en toe zachtjes en af en toe hard tot heel hard. Dus rustig onze tijd genomen met ontbijt en inpakken en zo lang mogelijk ...
81.2km - 5:28 zadeltijd - 630hm Na het fantastische diner in ons hotel bleek ook het ontbijt goed en uitgebreid. Daardoor, ondanks vroeg opstaan, toch niet echt vroeg vertrokken. Dat werd overigens ook mede veroorzaakt doordat we nog nog even ...
65,6km - 4:03 zadeltijd - 250hm Vanochtend zijn we voor ons doen op tijd (9:30) vertrokken. Omdat we de boot van Varenna naar Bellagio moesten nemen, en dat kost wat extra tijd, Bellagio wilden bekijken, en dat kost ook wat ...
0km - rustdag La Dolce Vita betekent zoveel als 'het goede leven' en dat was vandaag zeker het geval in de vorm van een verrukkelijke lunch, spaghetti met zeevruchten, lekker lezen op het terras van onze hotelkamer en twee aangename ...
79,8km - 5:15 zadeltijd - 1100hm Na het ontbijt hebben we nog een foto gemaakt samen met de Oostenrijkse fietsers die we hier gisteren ontmoetten. Dat is met hun camera gedaan. De foto krijgen we nog via email. En dan ...
72km - 5:29 zadeltijd - 1200hm De eerste dag van ons tweeluik om de Alpen over te komen. Natuurlijk hadden we ook trein of bus kunnen nemen maar echte fietsers klimmen! We hebben de beklimming van de Splügenpas in twee ...
93km - 5:20 zadeltijd - 280hm Vanochtend waren we op tijd klaar om te vertrekken na een uitgebreid ontbijt (doen ze goed hier in Zwitserland). We verloren echter wat tijd bij het verlaten van de parkeergarage waar onze fietsen stonden ...
0km - rustdag Vandaag hebben we rustig aan gedaan. Uiteraard, want het was onze rustdag. Maar rustig betekent niet helemaal niets doen. Waarom zouden we ook? Er is genoeg om van te genieten. En vandaag was dat meer cultureel van ...
65,2km - 3:53 zadeltijd - 500hm Hoezo eindelijk de Bodensee? In 2009 waren we al een keer met de fiets vanuit Malden vertrokken naar de Bodensee, maar helaas gestrand in de buurt van Karlsruhe doordat Christel ziek werd. En nu ...
58,4km - 3:28 zadeltijd - 600hm De tweede helft van de middag hebben we heerlijk verpoosd in en om een klooster. Hoe zit dat? Op zoek naar een juiste locatie en hotel kwamen we uit bij Kartause Ittingen. Dit is ...
79,2km - 4:55 zadeltijd - 550hm Tijd om langs de Rijn te gaan fietsen. Basel uit was geen groot probleem. We zaten vanaf het hotel binnen een kilometer weer terug op de route en reden de stad uit, deels door ...
93km - 5:39 zadeltijd - 250hm Gisterenavond hebben we Colmar uitgeluid met een heerlijke maaltijd in een Libanees-Syrisch restaurant. Lekkere milde kruidige gerechten en het vlees van de gril was heel sappig. Christel's gerecht sprak je zo ongeveer uit als ...
0km Het regende vanochtend flink en de weersvoorspelling was sowieso negatief bijgesteld. Daarom niks geen Basel vandaag maar een luierdag in Colmar. Overigens regent het hier wel wat maar lang niet het noodweer dat jullie in Nederland deels hebben. Vanochtend ...
0km - rustdag Vandaag rustig aan gedaan. Een dagje sightseeing Colmar middels een stadswandeling die lang de mooiste en interessantste gebouwen, straten en plekjes van het stadje ging. Colmar is tamelijk ongeschonden uit de beide wereldoorlogen bekomen, met als resultaat ...
28,8km - 2:11 zadeltijd - 300hm De dag begon al goed met heerlijk buiten ontbijten. Terwijl we de fietsen aan het bepakken waren raakten we aan de praat met 'elderly Brits' die hun ebikes onder een plastic dek vandaan haalden ...
55,3km - 3:40 zadeltijd - 400hm Eigenlijk wilden we steeds na ongeveer 4 dagen fietsen een rustdag inbouwen en dat zou dan vandaag zijn. Maar vanwege het extreem mooie weer toch maar besloten om verder te fietsen, maar dan wel ...
72km - 4:25 zadeltijd - 450hm De dag begon met een nogal Frans ontbijt, weinig meer dan wat stokbrood met jam. Maar wel weer gezellig samen met de andere gasten van de B&B. En naar buiten kijkend kregen we gelijk ...
91,9km - 5:28 zadeltijd - 500hm Gisteravond gezellig samen met de eigenaars van de B&B in Raville gegeten. Een mengelmoes van Frans, Engels en soms wat Duits maakte dat we elkaar goed begrepen. Na het eten, met wijn, kreeg ik ...
87,3km - 4:53 zadeltijd - 510hm Genoten van een zeer uitgebreid ontbijt. Het kan zo maar eens de laatste keer zijn dan we uitgebreid kunnen ontbijten tot we in Zwitserland arriveren aangezien we vandaag Frankrijk in zullen rijden en het ...
64,7km - 3:53 zadeltijd - 560hm De weersvoorspelling voor vandaag was niet bepaald goed. Het zou een regenachtige en kille dag worden. En toen we wakker werden regende het inderdaad een beetje. Maar verder was het vandaag wel kil, maar ...
0km - 0 uur zadeltijd Vandaag dus helemaal niet gefietst. Het was tijd voor een rustdag. Die viel gelijk ook samen met, althans voorspeld, slechter weer, wat eigenlijk wel meeviel. Na het ontbijt hebben we wat kleding gewassen en daarna ...
31,7km - 1:56 zadeltijd - 300hm. Na de lange zware rit gisteren hebben we het vandaag rustiger aan gedaan. Vanochtend tijdens het ontbijt besloten dat we slechts een klein stukje verder zouden fietsen en dan vooraf nog tijd over zouden ...
102,3km - 6:31 zadeltijd - 1030hm Gisterenavond en vanochtend hebben we een beetje zitten puzzelen op de etappe voor vandaag. Het leek zo op papier een eenvoudige etappe, vooral in dalende lijn over gemakkelijk paden en wegen. We zouden dus ...
72km - 5:12 zadeltijd - 1000hm Vanochtend ontbeten in de leuke eetzaal van Ut Good waarna we wederom (te) veel tijd nodig hadden om te pakken en de tassen op de fiets te doen. Hier moeten we echt nog routine ...
75,3km - 4:45 zadeltijd - 125hm Vanochtend werd om klokslag 8:30 een karretje met het uitgebreide ontbijt binnengereden. Menig hotelontbijt is kariger. We hebben rustig kunnen ontbijten omdat we pas tussen 11:45 en 12:00 in Roosteren hoefden te zijn. Dat ...
89,3km - 5:01 zadeltijd La Grande Partenza! En ook 'andiamo', Italiaans voor 'laten we gaan'. Vanochtend zijn we op tijd uit Malden vertrokken voor de eerste etappe naar Haelen. Gelukkig wilde de buurman nog wel even een vertrekfoto maken. Daarna ...
Vanochtend alle spullen verzameld die meegaan op reis. Best wel een boel als je het zo beziet. Uiteindelijk bleek het mee te vallen. Alles paste prima en we hoeben niets thuis te laten. Natuurlijk waren we al erg terughoudend geweest ...
Vandaag zijn Christel en ik naar basisschool De Grote Lier in Molenhoek geweest om een les van GIPS bij te wonen. Interessant en leuk om te zien hoe de kinderen al spelenderwijs kunnen ervaren hoe het is om met een ...
Wat fijn dat de Giro d'Italia besloot om Gelderland aan te doen in het jaar dat wij naar Rome fietsen! Hoe passend! Na vorig weekend de Giro toertocht te hebben gereden was het dit weekend tijd om de echte Giro ...
We maken zoveel mogelijk gebruik van mooie lentedagen om te gaan fietsen. Om te genieten van al het moois dat Nederland te bieden heeft en om kilometers in de benen te krijgen en zadeluren te maken in voorbereiding op onze ...
Afgelopen weekend was ons familieweekend in vakantiepark De Leistert in Roggel (even ten noord-westen van Roermond). Geheel toevallig maar erg prettig bleek dit op een dagafstand fietsen van Malden te liggen. En omdat ook het weer nog eens meewerkte was het ...
De route naar Rome
Einde van een persoonlijk tijdperk Morgen is het dan zover ... na dik 23 jaar ga ik Aia Software (sinds 1 maart vorig jaar onderdeel van Kofax) verlaten. Na 23 jaar werken voor en aan Aia en vervolgens Kofax/Lexmark Enterprise ...
Categorieën: FietsenVakantie

1 reactie

annet Handels-Hillen · 2016/07/13 op 12:26

Bedankt voor het delen van jullie reis.
Ik heb genoten van jullie blogs

Ik als vrijwilliger van gips dank jullie voor deze inzet.
Groeten Annet Handels

Gesloten voor reacties.