Wat een fraaie vakantie was dat! En onze langste vakantie tot nu toe. Maar liefst 50 dagen van huis en daardoor bijna 7 weken om Nieuw-Zeeland te verkennen. We begonnen in Christchurch op het Zuidereiland, reisden toen zon 4 weken rond op het Zuidereiland en staken over naar het Noordereiland voor ons laatste twee weken. In één woord: geweldig!

Geweldig landschap, geweldige mensen, geweldige afwisseling en geweldige mogelijkheden om actief te zijn. We hebben veel gewandeld, vaak gefietst, een paar keer op zee gekajakt, twee keer op een jetboat gezeten, twee helicopter vluchten gemaakt en verschillende keren een boottocht gemaakt. We hebben ontelbare vogels gehoord, veel andere (zee)dieren gezien, met heel veel mensen gesproken, toeristen en kiwi’s en zo ongeveer alle dagen lekker gegeten.

Nieuw-Zeeland is het ideale vakantieland voor ons. Als het niet zo ver reizen zou zijn althans. En Nieuw-Zeeland heeft wel een beetje weg van het paradijs op aarde. Ook na de aanslagen in Christchurch lijkt ons dat nog steeds het geval. In welk land wordt op zo’n volwassen en menswaardige manier op terreur gereageerd? Waar wordt zo adequaat door de regering geacteerd? En welk land heeft een leider die zo goed onder woorden weet te brengen wat in ieders hoofd zit, een leider die het land bij elkaar weet te houden, ondanks de bedoelingen van de terrorist?

En dan komen we terug in eigen land waar tijdens onze terugreis een (kleinere) aanslag heeft plaatsgevonden en zien we het er hier mee wordt omgegaan en maken we een politieke aardverschuiving mee die ons totaal niet aanstaat. Wat een contrast!

Eindelijk, na twee jaar wachten, gaan we naar Nieuw Zeeland. Een 50-daagse reis staat ons te wachten. Op wat details na dezelfde reis die we voor begin 2017 gepland hadden en toen niet door kon gaan vanwege de gebroken enkel ...
Daar zijn we dan! Eindelijk na 2 x 11 uur vliegen, enigszins verzacht door business class te vliegen, landden we met weinig vertraging in Christchurch. Ik heb goed kunnen slapen in het vliegtuig en ook Christel heeft de nodige uren ...
Na het vele zitten (vliegtuig en auto) van gisteren werd het tijd voor een actievere dag en gelukkig waren de weersvoorspellingen verbeterd en de regen pas voor de middag voorspeld. Ook zou er niet veel regen komen. Maar er was ...
De reis ging vandaag weer verder, van Lake Coleridge naar Lake Tekapo. We reden een ontzettend mooie route die met de kilometer mooier werd. Maar voordat we het grootste stuk autorit reden hebben we eerst nog een hele mooie wandeling ...
Gisteren om 5 minuten voor middenacht begon voor ons de eerste activiteit van vandaag. We gingen sterren kijken bovenop Mt. John waar diverse observatoria gevestigd zijn. We verzamelden bij Earth & Sky tours met een groep van ongeveer 30 personen ...
Een echte reisdag vandaag, na wederom een heerlijk en gezellig ontbijt (onderwerpen o.a. fietsreizen en outdoor-broeken) met de Duitse medegasten in Tekapo en de gastvrouw en -heer. We reden door de Canterbury High Country naar de Stille Oceaan (Pacific). De ...
Afwisseling is gezond. Vandaar dat we vandaag eens niet ver met de auto zijn gaan rijden en zelfs niet zijn gaan wandelen. Een soort van rustdag? Niet helemaal, want na weer eens een uitgebreid en erg goed cooked breakfast (met ...
Nog een dag op Otago Peninsula. Voor de middag hadden we een Albatros en Fort tour geboekt maar vooraf was er nog genoeg tijd om een het schiereiland verder te verkennen en wat stranden aan te doen. Allan Beach & ...
We leven in een droom! Wat zijn we op een wonderschone plek beland, Mohua Park in de Catlins. De Catlins is een gebied in het uiterste zuiden van het Zuidereiland. Het is een mooi en verlaten gebied waar maar weinig ...
Het was weer tijd voor een echte wandeldag dus we kwamen lekker vermoeid en met zere voeten weer terug bij de auto. Maar toen hadden we ook 15 km gewandeld over een pad met heel veel boomwortels. Het pad heet ...
We reden vandaag van de Catlins naar Te Anau in ‘t Fiordland. We kozen niet de snelle route maar de mooie Southern Scenic Drive. Dat betekende wel ongeveer 5 uur rijden. Het grootste deel van de route was dan ook ...
Er is hier in Te Anau zo veel te doen dat we even getwijfeld hebben wat we zouden doen. We hebben een bezoek aan de glimwormgrotten gelaten voor wat het is want het was echt mooi wandelweer. De gastvrouw van ...
We zijn nu aanbeland in Clyde na twee dagen mini cruise over de Doubtful Sound. Eten en slapen met een kleine en heel gezellige groep mensen (10 passagiers, schipper en gids/kok) op een klein schip al cruisend door één van ...
Jippie we zijn weer aan het fietsen. Vijf dagen Otago Central Rail Trail met een aantal extras. Vanochtend kregen we van Jan van BikeItNow toelichting op de route en de mogelijke extras bij een lekkere kop koffie. Ik denk dat ...
Another day in paradise! Vandaag stond een korte etappe op het programma zonder tips voor uitbreidingen van de route. Ongeveer 36 km met 300 hm. Was ook prima omdat gisteren best pittig was voor de eerste dag. Daarnaast kregen we ...
Topdagen rijgen zich aaneen. Op de planning stond een wel erg korte etappe: 25 km van Otorehua naar Ranfurly. Daarom hadden we al besloten naar aanleiding van een suggestie van BikeItNow om nog een extra ommetje te maken naar Naseby ...
En wederom een heerlijke dagje fietsen in Central Otago. Wederom was de geplande etappe nogal kort en daarom weer een uitstapje gemaakt. Dit keer naar Hamiltons Cemetery. Totaal vandaag 53 km en 400 hm. De dag begon vandaag bijzonder fris ...
Toen zat de Rail Trail erop. Vandaag reden we nog 43 km van Kokonga Lodge naar Middlemarch waarna we met de bus weer naar Clyde teruggebracht werden. We hebben 5 dagen heerlijk gefietst over de River Trail (Clyde naar Alexandra), ...
Rustdag. Soort van. Laten we zeggen ... rustdag Leon en Christel stijl. Vandaag hebben we best een redelijk relaxte dag gehad. Een bezoek aan 'ghost town' St. Bathans met zijn Blue Lake en naar Wanaka voor onze volgende drie nachten ...
Eigenlijk zouden we vandaag een zogenaamde Siberia Wilderniss Adventure gaan doen, bestaande uit een helikoptervlucht, gevolgd door 3 uur hiken en dan terug met een jet boat. Alles in een fraai berggebied. Dat kon vandaag helaas niet doorgaan vanwege te ...
Wat een mooie verjaardag voor Christel! Vanochtend bleek dat de Siberia Wilderness Adventure, die oorspronkelijk voor gisteren op de agenda stond, vandaag gelukkig wel door te gaan. Een beetje opschieten bij het ontbijt en even snel een lunch kopen en ...
Rustig aan doen was vandaag het devies. Enerzijds omdat we een aantal zeer enerverende dagen achter de rug hadden met steeds vrij vroeg opstaan en anderzijds omdat het een regenachtige dag was. Het was ook een reisdag en door de ...
Vannacht regende het flink door, het kwam af en toe met bakken uit de lucht. Maar dat was nog niets vergeleken met hoe het er even noordelijker aan toe ging. Daar viel in korte tijd lokaal zo veel dat er ...
Eigenlijk was het niet de bedoeling om nog een keer een helikoptervlucht te maken maar een bezoek aan het gebied waar we nu zitten is niet compleet zonder een bezoek aan de gletsjers. Gisteren zagen we Fox al van een ...
Zoals we gisteren al schreven konden we vandaag alsnog naar Hokitika afreizen om vanaf daar morgen naar Kaikoura te rijden. De SH6 noordwaarts was weer open, d.w.z. 10 minuten per uur, maar dat was genoeg voor ons om door te ...
Helaas verbleven we maar één nacht in de fraaie Rimu Lodge nabij Hokitika. Omdat we vroeg waren opgestaan, het lukte ons voor een keer om al om 8:35 in de auto te zitten, konden we wel nog genieten van een ...
De dag stond in het teken van een Whale Watch Tour die we vooraf bij de reis geboekt hadden. Altijd afwachten of zo’n tour wel doorgang kan vinden in verband met het weer. Maar dat zat vandaag helemaal goed. Toen ...
Tijd voor dolfijnen! Nadat het gisteren de beurt was aan de walvissen was het vandaag de beurt aan de dolfijnen. En we gingen ze niet alleen zien, nee, Christel ging ook tussen/met de dolfijnen zwemmen. En dat was nog niet ...
Van het ene 'Little Slice of Paradise' naar het andere! We moesten vandaag een flink stuk rijden. Volgens de routeplanner 5:30 maar door diverse wegwerkzaamheden duurde het een stuk langer. Maar dan ben je ook ergens. De inwoners van Kaikoura ...
Paradijselijk, dat was op vandaag wel van toepassing. Op de wandeling, op de vele stranden en op het heerlijke wandelweer. In Pohara zitten maar een paar kilometer af van het noordelijkste puntje van het Abel Tasman National Park. In dat ...
Kan het nog mooier? Dat vroegen we ons gisteren af en vandaag bleek dat het antwoord 'ja' is. Wij denken althans het mooiste strand op deze aardbol gevonden te hebben, of toch in ieder geval het mooiste strand waar wij ...
Het was weer eens tijd om naar de volgende plaats te gaan, maar voordat we in Golden Bay vertrokken zijn we eerst gaan zeekajakken met gids. We hebben al vaker gekajakt en ook één keer op zee in Kroatië, maar ...
We zijn vandaag heel rustig opgestart. Eerst hebben we uitgebreid de tijd genomen om te ontbijten en met de eigenaren van de Straw Lodge te kletsen. We hebben hun zelfs nog even met een computer probleempje geholpen. Trudy en Barry ...
We moesten vanochtend op tijd op, want we hadden een Skype-sessie gepland met mijn vader, gefaciliteerd door mijn broer en moesten om 10 uur in Picton zijn bij de Interislander veerboot naar Wellington op het Noordereiland. De Skype-sessie werd een ...
We hadden vandaag een hele dag om Wellington te bekijken. Uiteraard is dat niet genoeg. Alhoewel het echt een kleine hoofdstad is met ongeveer 210.000 inwoners, is het ook weer geen Oslo waar je het in één dag wel gezien ...
Vandaag het blog over ons bezoek gisteren aan en overnachting op Kapiti Island. Op Kapiti Island hadden we weliswaar een hele goede 4G/3G verbinding (vaste land ligt 6 km verderop) maar we hadden geen tijd om te schrijven gisteravond. Kapiti ...
Ondanks een beetje regen aan het einde van de dag toch weer een geweldige dag. Na vroeg opstaan, 6:15 uur, meldden we ons om 7:45 bij de bikeshop. Fietsen passen, helmen en handschoentjes passen (degelijke Scott hardtails, goed onderhouden) en ...
Weer om kwart voor zeven aan het ontbijt maar nu al om 6:00 op omdat we gelijk na het ontbijt weg moesten om in Tongariro National Park Village de shuttlebus van 8:00 naar de start van de wandeling te nemen ...
Wat een reisdag was werd uiteindelijk een dag met een aantal fraaie highlights en toch voldoende ontspanning om onze benen wat rust te geven. Na de inspanning van de afgelopen twee dagen waren die daar wel aan toe, we hadden ...
Zoals gisteren al aangekondigd zijn we vandaag doorgegaan met het bekijken van de vulkanische bezienswaardigheden in de omgeving van Rotorua. Overigens is er ook het nodige aanwezig in Rotorua zelf. Zelfs in het centrum van de stad zijn warmwaterbronnen en ...
Het was vandaag een hele bijzondere dag. We waren van 9:45 tot 17:30 onderweg met een Maori gids, Timoti, samen met één ander, Duits, stel. Dit uitstapje doen ze alleen voor Travel Essence gasten. Sterker nog, Timoti en zijn nicht ...
Vandaag zijn we verkast naar ons op één na laatste adres, in Cooks Beach, Coromandel. Afhankelijk van de route is Rotorua - Cooks Beach 3 a 4 uur rijden. Vanochtend aan het ontbijt hebben we een beetje bekeken wat we ...
Vanavond bereikte ons ook het bericht over de vreselijke aanvallen op moskeeën in Christchurch. Wat een vreselijke terreurdaad. Houdt het nu nooit eens op? Wij zitten ver van het gebeuren in Christchurch af en hebben dat ook aan familie laten ...
Onze laatste dag in Coromandel hebben we doorgebracht met een erg fraaie rondrit langs diverse dorpjes, baaien en stranden. Hoogtepunt was de (korte) wandeling naar New Chums Beach. Coromandel is heel erg mooi, de wegen zijn rustig en nooit recht ...
Dit is alweer ons laatste blog vanuit Nieuw-Zeeland. Deze fantastische vakantie zit er zo goed als op. We overnachten in Auckland om morgen, via een tussentop in Hong Kong, terug te vliegen naar Nederland. We hebben er dan 7 hele ...