31,7km – 1:56 zadeltijd – 300hm.

Na de lange zware rit gisteren hebben we het vandaag rustiger aan gedaan. Vanochtend tijdens het ontbijt besloten dat we slechts een klein stukje verder zouden fietsen en dan vooraf nog tijd over zouden houden om het kasteel van Vianden te bezichtigen. En, verstandig geworden, gelijk ’s ochtends een hotel in Echternach geboekt. Een luxe hotel bovendien omdat we van hier de rust-/slecht-weer-dag van morgen door willen brengen.

Bij ons hebben we de Vierdaagse maar hier hebben ze een groot wandelevenement in Diekirch (20.000 deelnemers volgens een gast van het hotel). Die bleek dus vandaag te zijn en zeker één afstand kwam ook door de straat waar ons hotel aan lag. Dus weer zingende militaire en politie groepen (waaronder ook een Nederlandse groep).

Naast het hotel lag overigens een mooie grote kerk met een fraaie kloostergang. Gelukkig ontdekte Christel die nog voordat wij vertrokken. Via steile trappen en een smal paadje zijn we vanaf ons hotel naar het kasteel gelopen. Tussendoor mooie uitzichten op Vianden en het kasteel. De audiogids gaf leuke en interessante uitleg over het mooie kasteel dat ooit aan de familie van Oranje-Nassau heeft toebehoord.

Voor de lunch kwamen we, nadat we de fietsen bij het hotel opgehaald hadden, uit bij een brasserie aan de centrale brug van Vianden. Wij vroegen waar onze fietsen konden staan en die mochten dus in een deel van het restaurant staan dat niet in gebruik was. Om daar te komen moesten we met de fietsen door de hele zaak heen. Bijzonder. Na de lunch zijn we op ons gemak naar Echternach gefietst. We zijn daarbij van de route van Benjaminse afgeweken door de Luxemburgse Piste Cycliste 3 te nemen. Dat hielp ook om werk aan de weg te vermijden. Sneller dan verwacht kwamen we na 31km bij ons hotel, het Grand Hotel van Echternach, voorwaar een hotel met allure en hele mooie, grote kamers.

Op de kamer heb ik nog het slot van de Koninginnerit van deze Giro meegepikt. En wat voor een slot,Sreven Kruijswijk die de roze trui pakt. Kippenvel momentje. Nadat we ons opgefrist hadden zijn we naar het centrum van Echternach gewandeld (1km) om daar alvast wat rond te kijken en een restaurant te zoeken. Heerlijk gegeten maar het restaurant liet ons wel veel te lang wachten. Nu nog even een theetje en Sambucca (voor mij dan) genieten in de bar van ons hotel en dan heerlijk slapen.