Na 2 jaar fietsvakanties in Nederland, vanwege Corona, en standplaatsvakanties in de Vogezen en het Zwarte Woud, konden we eindelijk weer een normale fietsvakantie doen. We kozen voor een rondje oostelijk Oostenrijk op basis van het de Midden-Europa 1 fietsgids van Paul Benjaminse. Dit rondje bracht ons door het minder bergachtige en voor ons onbekende deel van Oostenrijk. Bijzonder geslaagd! Oostenrijk is erg geschikt als fietsland vanwege de goede fietsroutes, de vele hotels, pensions en andere overnachtingsmogelijkheden en de vele horeca langs de routes. We fietsten niet alleen in Oostenrijk maar ook wat stukjes net over de grens in Hongarije en een klein stukje door Slowakije (naar Bratislava). We hebben ook nog even voet gezet op Sloveense bodem al hebben we daar niet gefietst.

We begonnen bij Au an der Donau, net oostelijk van Linz. Vanaf daar volgeden we de Ennstalradweg naar het zuiden om bij Selzthal over te stappen op de Rastlandradweg in oostelijke richting. Die volgden we tot in Sankt Michael in Obersteiermark. Oorspronkelijk wilden we vanaf hier via een stukje Murradweg en dan de Lavantradweg via Lavamund in Karinthië richting Slovenië fietsen. We kozen echter vanwege het erg warme weer voor de lichtere en wat kortere Murradweg via Graz, de 2e stad van Oostenrijk. Dat bood ons gelijk de gelegenheid om het mooie Graz een dag te bekijken. Zeker de moeite waard. We volgden de Murradweg via Leibniz tot aan Bad Radkersburg, weer zo’n mooi Oostenrijks stadje. Vanaf daar fietsten we noordwaarts, met stukjes door Hongarije naar de Neusiedlersee. Dat stuk fietsten we grotendeels, maar niet helemaal, over de IJzerengordijn route, de Eurovelo 13. Vanaf Rust fietsen we vervolgens naar Bratislava in Slowakije. De laatste dagen was het simpelweg de Donauradweg volgen totdat we bij Mauthausen waren waarna we met een paar kilometer weer bij ons uitgangspunt terug waren.

In het totaal fietsten we 986 kilometers met bijna 5800 hoogtemeters. Dat is niet veel voor een bergachtig land, maar we zijn dan ook voor een groot deel door de Oostenrijkse heuvels in Steiermark en Burgenland gefietst. En voor de rest door rivierdalen.

We hebben een ongeplande rustdag gehad op dag 2 en vervolgens in Graz, Köszeg en Wenen. Allemaal heerlijke plaatsen om een dag (of meer) te verblijven.

Vermeldenswaardig is dat Christel’s klachten van vorig jaar mbt nek en schouders helemaal verdwenen zijn. De nieuwe fietsafstelling die we in het najaar van 2021 lieten doen lijkt wonderen te hebben gedaan (in combinatie met haar oefeningen). Ook haar onderrug gaf geen problemen meer. Tenslotte had Christel nauwelijks last van zadelpijn waar ze voorheen al snel last van had. Ik had dat nog wel dus ondertussen heb ik voor dit najaar ook mij een bikefit gepland.

Route door oostelijk Oostenrijk
Na een fantastisch en gezellig ontbijt (want tijdje zitten kletsen met Duitse fietser die naast ons zat) in ons hotel, met zicht op de Donau, hebben we Ybbs nader bekeken. Het oude centrum was de moeite waard. Het begon al ...
Vandaag fietsten we verder langs de Donauradweg met tamelijk grijs weer, stevige tegenwind en af en toe wat drupjes regen. Het eerste stuk ging door de regio die de Wachau heet en het mooiste stuk van de Donauradweg in Oostenrijk ...
Na slechts één dagje in Wenen was het alweer tijd om te vertrekken. We fietsten Wenen uit langs het Donaukanaal. De eerste kilometers waren nog erg druk maar daarna reden we direct langs het water onder het niveau van de ...
Keuzestress ondervonden wij vandaag. We hadden precies één dag in Wenen en dat is dus echt veel te weinig voor zo’n stad. We beperkten ons volledig tot het centrum, maar zelfs dan is de keuze nog reuze. Gelukkig waren we ...
Het was weer een sightseeing dag. Vanochtend namen we de tijd om het centrum van Bratislava te bekijken. Weliswaar waren musea e.d. niet open, want maandag, maar de hoge dichtheid aan bezienswaardigheden maakte een wandeling door het centrum bijzonder aangenaam ...
We fietsten vandaag naar Bratislava, de hoofdstad van Slowakije. Bratislava ligt maar een paar kilometer van de Oostenrijkse grens, dus logisch om op te nemen in onze route. Wat we er nu van gezien hebben maakt indruk. Een mooie burcht, ...
Ons einddoel voor vandaag was het stadje Rust aan de Neusiedler See. Wij hadden vooraf geen idee wat voor prachtig stadje dat is. De ligging aan het meer, de vele mooie huizen en bovenal de vele ooievaarsnesten maken dat het ...
De bijnaam van Köszeg is ook wel ‘het juwelenkistje van Hongarije’ wat slaat op de vele mooie gebouwen die het kleine stadje kent. Naast een burcht heeft de stad vele kerken, mooie pleintjes, resten van de oude stadsmuur, een oude ...
Ook al zien we tegenwoordig best wel weer af en toe ooievaars in Nederland, het blijft toch ook mooi om van dichtbij ooievaarsnesten in de bewoonde wereld te zien. Zoals vandaag het geval was in de dorpen in Hongarije waar ...
We zaten gisteren tijdens de lunch op een druk terrasje aan tafel met een aardige man die uit de regio kwam. We raakten aan de praat en we vertelden waar we gisteren naartoe zouden gaan en wat onze plannen voor ...
En weer was het zonnig en erg warm. Niet zo heet als gisteren, wat mede veroorzaakt werd doordat er wat meer wind stond. Fijn ook, want vandaag mochten we weer eens wat klimmen. En wel naar het letterlijke en spreekwoordelijke ...
We hadden ons als doel gesteld om vanwege de hitte op tijd te vertrekken. Natuurlijk ging het niet zo vlot als gehoopt maar met vertrek om 9:15 waren we niet ontevreden. In combinatie met de zo ongeveer helemaal vlakke route ...
We sliepen vanochtend eerst wat uit en genoten van een heel uitgebreid ontbijtbuffet in ons hotel. Omdat we de Schlossberg, de highlight van Graz, uitgebreid wilden bekijken zijn we daar eerst naartoe gewandeld. Overigens en anders dan je zou denken, ...
Ook bij het ontbijt hebben we weer gezellig met andere gasten zitten kletsen. Echt haast hadden we niet want we hadden vandaag maar iets van 50 kilometer op het programma staan. Het contrast kan bijna niet groter zijn, van het ...
Ondanks dat de eigenaars van het hotel van afgelopen nacht vakantie hadden, stond er een uitgebreid ontbijt klaar. Netjes verzorgd. Er stond zelfs een glaasje overheerlijke yoghurt klaar. Het was qua kamer en sanitair overigens het mooiste hotel tot nu ...
Vandaag eens een dag zonder echte highlights maar wel aangenaam fietsen. Eerst nog een paar kilometer over de Ennstalradweg. Dan een deels onverhard doorsteekje naar Selzthal waar we overstapten op de Rastlandradweg. Volgens het boekje van Benjaminse is dit een ...
Het was een dag met twee gezichten. Dat van verbluffende natuur en erg mooie cultuur. Één: nationaal park Gesaüse waar we doorheen fietsten naar Admont; en twee het klooster en in het bijzonder de bibliotheek van het klooster in Admont ...
Gisteren schreven al dat we vanochtend zouden opsplitsen om elkaar dan weer te ontmoeten in Altenmarkt. Leon fietste de pittige route met veel hoogtemeters door de Kalkalpen en Christel nam de trein tot Altenmarkt. Leon vertrok even na 10:00 op ...
Zoals we gisteren schreven schuift onze planning, in zoverre we die hebben, een dag op. We werden vanochtend verrast door onweer en veel en lange regen. We hebben een wat droger moment afgewacht om snel in minder dan 5 minuten ...
Vanochtend geraakten we toch niet zo snel weg als we gepland hadden. Dat werd mede veroorzaakt door een paar leuke gesprekken. Tijdens het ontbijt vroegen we ons af welke taal we naast ons hoorden. Roemeens, Italiaans, een vreemd Oostenrijks dialect.? ...
Het was geen verkeerde dag om vroeg te vertrekken uit Nederland en de hele dag in een auto met airco te zitten. Toen we om 17:00 in Au an der Donau arriveerden was het nog steeds aangenaam om in de ...
Dit jaar gaan we fietsen in Oostenrijk. De bedoeling is dat we een rondje oostelijk Oostenrijk doen. We fietsen vanaf Au an der Donau bij Linz door het Ennstal zuidwaarts. Daarna stukje naar het oosten en weer verder naar het ...