En nog maar een keer een vakantie in Corona-tijd. Een aangezien we wederom vooraf niet wisten hoe de vlag en bij zou hangen besloten we weer in Nederland te blijven. Net als vorig jaar juni werd het dus een fietsvakantie in Nederland. Nu kozen we voor Zuid Nederland. We fietsten meer dan 1000 kilometer langs de Maas, over de Zeeuwse eilanden en langs de grens België – Nederland. We zijn door 27 gemeentes in Nederland gefietst (in Zuid Holland, Zeeland en Brabant) waar we nog niet eerder fietsten. We sliepen 9 keer in een B&B, 6 keer in een hotel en 1 keer bij Vrienden op de Fiets. En we verbleven toch nog even in het buitenland. Tot twee keer toe hadden we een overnachting in België!

Vanaf Malden volgden we de eerste drie dagen de Maasroute naar Oostvoorne aan de kust. Delen van de Maasroute hadden we eerder op dagtochten al aangedaan maar grote delen, met name die westelijk van Den Bosch waren nieuw. Een mooi stuk route en heel eenvoudig te volgende door de meestal goed geplaatste routebordjes. Kastelen, leuke dorpen, mooie dijkjes en Dordrecht waren toch wel de highlights op dit stuk.

Na Oostvoorne fietsten we hele lussen over Goeree Overflakkee en de Zeeuwse eilanden. Hiervoor maakten we gebruik van knooppunten zodat we veel vrijheid hadden om de routes van dag tot dag samen te stellen en ons reisdoel van die dag (of eigenlijk de volgende dag want we deden dit meestal ’s avonds) vast te stellen en een B&B of hotel te boeken. We wisten al dat de Zeeuwse eilanden mooi waren om te fietsen en dat bleek wederom. Mooi langs het water, door het binnenland, over dijken, waaronder veel binnenlandse bloemendijkjes maar ook door de duingebieden op de westelijke punten van de eilanden.

Na een dagje rust, met een noodzakelijk maar tevens uitermate nuttig bezoek aan de fysiotherapeut van Christel, in Bergen op Zoom volgden we vier dagen de grensroute, een themaroute met de Dodendraad uit de eerste Wereldoorlog als thema, naar de Maas. Een mooie route met een bijzonder en ook wel nederig makend thema. De route ging door veel mooie natuurgebieden op de grens tussen Brabant en België. Steeds weer stonden er informatieborden, reconstructies of monumenten over de Dodendraad.

We sloten onze tocht af met een kort stuk van Roermond naar Venlo over de Maasroute. Ook een erg mooi stukje Maasroute trouwens dat we voor een deel al kenden van onze eerste fietsvakantie toen we van Malden naar de Bodensee fietsten (en strandden voor Karlsruhe).

Kortom: weer een mooie fietsvakantie in Nederland al hopen we wel dat we snel weer fietsvakanties in het buitenland kunnen doen. Begin augustus zijn we beiden in ieder geval volledig gevaccineerd (inclusief wachttijd), misschien dat het soelaas biedt.

De route in grote lijnen
43,8km - 3:06h Jammer, maar het was alweer de laatste dag van de fietsvakantie. Vanavond slapen we weer thuis. Maar niet nadat we ook vandaag weer een leuk stukje fietsten, een van de mooiste stukjes Maasroute, tussen Roermond en Venlo ...
74,1kn - 4:44h Op een na laatste vakantiedag vandaag. Gisteravond hebben we wat gepuzzeld op waar we vandaag naartoe zouden fietsen. Het werd een mooie etappe naar Ool bij Roermond waar we nu verblijven in B&B Ool Inclusive, een leuke ...
64,8km - 3:49h We volgen nu al een paar dagen de Grensroute. Vandaag lag dat er wel heel dik bovenop. Ontbijten in België, koffiedrinken en lunchen in Nederland, tweede keer koffie en avondeten weer in België. In België geldt overigens ...
73,9km - 4:28h We willen eerst even wat kwijt over onze B&B, Bij Lowieke, van afgelopen nacht. We hadden al genoemd dat het een mooie luxe B&B was. Bij nader inzien de mooiste B&B buiten Nieuw Zeeland waar wij ooit ...
66,3km - 4:05h Wind, wind en nog eens wind. Één van de bepalende elementen van vandaag. We vertrokken vanochtend uit Bergen op Zoom bij een zonnetje. Gedurende de dag was die meestal afwezig maar soms liet de zon zich toch ...
Een korte update uit Bergen op Zoom waar we vandaag een rustdag namen. Die was ook wel nodig want Christel had al een paar dagen last van een pijnlijke stijve nek. Vanochtend kon ze al om 8:00 bij de fysiotherapeut ...
43km - 2:31h Voor ons doen zijn we vandaag, na een simpel maar goed verzorgd ontbijt, vroeg vertrokken. Even na 9:30 zaten we op de fiets. Dat zorgde er ook voor dat we net voor de zondvloed bij ons hotel ...
61,7km - 3:58h Fijn stukje gefietst weer. De weersvoorspelling voor vandaag was allesbehalve goed. Nou ja, behalve dan dat het wat wat warmer zou zijn. Het viel weer eens mee. Op de laatste tien minuten na hebben we het droog ...
63,4km - 4:30h Oh, wat was het een lekker fietsweer vandaag. Eindelijk perfect weer. Zo zouden we het altijd wel willen hebben tijdens fietsvakanties. Lijkt er alleen op dat het van korte duur is. Dus … genoten we er vandaag ...
70,2km - 5:03h Een zo goed als droge, doch frisse, dag waarin we naar het wonderschone Veere fietsen waar we 2 nachten verblijven in een mooie en luxe B&B, Bed en Brood. En waar we vanavond ontzettend goed gegeten hebben ...
54,9km - 4:18h De weersvoorspelling was niet ok. Gedurende de hele dag was er een grote kans op regen of buien. Maar wat schetst onze verbazing, het bleek beperkt te blijven tot een paar keer wat minuutjes miezer. De enige ...
56,9km - 4h Het weer was vandaag erg grijs, maar in tegenstelling tot de ander dagen tot nu toe, geheel droog! We vertrokken droog, fietsten droog en kwamen droog aan. En al was het door de wind wat kil, die ...
24,6km - 1:39h Omdat een regenachtige middag voorspeld was, wat weer eens mee bleek te vallen, en Christel niet helemaal lekker was, besloten we maar een klein stukje te fietsen en deze dag verder uit te rusten op Goeree-Overflakkee. We ...
63,1km - 3:41h Rond 17:30 waren we bij onze B&B in Herkingen op Goeree-Overflakkee. Slaapplaats is een soort blokhut in de tuin. Van alle gemakken voorzien. We dachten net twee minuten te laat te zijn vanwege de bui die losbarstte ...
82km - 5:00h Vandaag fietsten we de laatste etappe van de Maasroute, voorlopig. Hierna volgen Goeree-Overflakkee en de Zeeuwse eilanden. Het weer was vandaag een stuk beter dan gisteren, met best wat zon en aangename temperaturen. Broekstukken konden afgeritst en ...
89,8km - 5:48h We sloten de dag helaas af met een uurtje regen. Was dat nog een miezertje in de Biesbosch, vanaf de wachttijd bij het veerpont over de Merwede was het serieus aan het regenen. Daarom van het veer ...
82km - 4:45h Het kasteel waar we nu verblijven in het koetshuis heet gek genoeg Ammersoyen ipv Ammerzoden. En toch ligt het echt in Ammerzoden aan het einde van de eerste etappe van onze fietsvakantie. Een bijzondere plek om te ...