72km – 5:12 zadeltijd – 1000hm

Vanochtend ontbeten in de leuke eetzaal van Ut Good waarna we wederom (te) veel tijd nodig hadden om te pakken en de tassen op de fiets te doen. Hier moeten we echt nog routine in krijgen. Tijdens het ontbijt hadden we bedacht dat we tot Sourbrodt (spreek uit op zijn Limburgs) zouden rijden en wel dwars door de Hoge Venen. Gelijk maar B&B La Petite Roer geboekt, inclusief avondeten. Normaal gesproken moest avondeten 24 uur van tevoren geboekt worden, maar voor fietsers maakten ze graag een uitzondering. Dit omdat eetgelegenheden in dit dunbvolkte deel van de Ardennen dun gezaaid zijn.

Vanuit Bemelen begonnen we meteen te klimmen. Op de steilere stukken merken we heel goed dat we vele kilo’s extra meesjouwen. Maar rustig fietsend komen we overal boven (vooralsnog dan). Over het plateau van Margraten zijn we naar Gulpen gefietst om daar mijn neef Antoine even de hand te schudden. Eerder dit jaar heeft hij daar een Primera geopend. Gelijk maar even lunch gekocht om niet te veel tijd te verliezen onderweg met het zoeken naar een eetgelegenheid. Het weer en de omgeving was mooi genoeg voor een picknick. Die hebben we vervolgens genoten op de grens van Nederland en België, even voor Sippenaeken met uitzicht op een dal met een mooi kasteel.

Continue op- en afgaand ging het vervolgens naar Raeren. Grotendeels over asfalt, maar er waren ook stukken over (goede) onverharde fietspaden. Dit betekende soms zoef naar beneden maar even zo vaak kruipend omhoog. Christel had haar laagste versnelling al nodig. Na een korte pauze bij Raeren reden we de Hoge Venen in. Ook hier moest een serieus aantal hoogtemeters afgewerkt worden, maar die gingen, kilometers lang, heel geleidelijk. Op de helft van de route door de rustige eindeloze bossen van de Hoge Venen, hebben we nog genoten van koffie met gebak. Toen was het weer appeltje eitje om de rest van het klimwerk af te maken. De laatste kilometers gingen lekker naar beneden door een veel afwisselender en mooier landschap naar onze B&B in Sourbrodt. Weer een prachtige B&B, in één van de oudste, prachtig opgeknapte, boerderijen van de Hoge Venen. Voor het lekkere eten hoefden we de deur niet meer uit!