De statistieken:

• Maximale dagafstand: 80 kilometer
  • Totale afstand: 775 kilometer
  • Totaal aan hoogtemeters: +/- 5.500

Nadat we eind juni, begin juli genoten van onze wandelvakantie in de Zwitserse en Oostenrijkse bergen was het weer tijd voor een fietsvakantie. En eentje met wat meer cultuur dan vaak het geval is tijdens onze fietsvakanties, met twee dagen de tijd om Praag te bekijken en één hele dag in Dresden. Dat was een belangrijk ingrediënt in de afwisseling die deze vakantie bood. Maar ook de gekozen route, zie voor een schematisch overzicht het plaatje hieronder, hielp daar uitstekend aan mee.

Vanuit Markkleeberg, net onder Leipzig, fietsten we over de verrassende Elsterradweg naar de grens met Tsjechië. Daar staken we via regionale Tsjechische routes door naar Cheb vanaf waar we de fraaie en rustige “Fietsen naar Praag”-route van de Europafietsers volgden tot, jawel, Praag. Vanaf daar volgden we de uitermate populaire Elberadweg naar Dresden. Dit waren echt drie heel verschillende trajecten met elk hun volkomen eigen karakter. Lees de artikeltjes om een beeld te krijgen van de routes.

Het vinden van overnachtingsplaatsen was doorgaans wel heel erg gemakkelijk. Er waren genoeg grotere en/of toeristische plaatsen langs de route te vinden waar de keuze uit hotels, pensions en/of losse kamers groot is. De booking app was wederom heel handig maar een aantal adressen hebben we ook rechtstreeks geboekt, d.w.z. via hun eigen site. Alleen tussen Plzen en Praag was het wat lastiger om iets te vinden. Daar waren we op een vrijdagavond aan het begin van een weekend met mooi weer. Daarnaast was dat het enige stuk waar iets minder opties waren. Daar boekten we dan ook een appartement en verzorgden we ons eigen eten.

En dan nog iets over fietsen in Tsjechië. Dat was een hele positieve verrassing. Daar zijn verschillende redenen voor. Op de eerste plaats is het gewoon een heel mooi land met veel fraaie stadjes, dorpjes, natuur etc. Het vinden en boeken van overnachting is eenvoudig net als het vinden van een restaurant voor de lunch of het avondeten. De kwaliteit van het eten en de overnachtingsplekken was ook prima. Belangrijk voor bourgondiërs zoals wij! En alles is verrassend schoon, tot het sanitair aan toe. Maar ook de fietsinfrastructuur was verrassend goed. Meest hele goede en rustige wegen met goed bewegwijzerde fietsroutes. Leuk om te zien dat, zeker in het weekend en dichterbij Praag, ook Tsjechen massaal de fiets nemen om tochtjes te maken, vaak met jonge kinderen. En die tochtjes worden dan veelal op hele fatsoenlijke, niet-elektrische, fietsen gemaakt. We zagen volop racefietsen en mountainbikes van goede merken. En tenslotte is daar de Tsjechische automobilist die heel voorkomend is naar fietsers toe. Ruim inhalen en als dat even niet veilig kan dan rustig een eind achter de fietsers blijven hangen (en niet kleven) totdat het wel veilig kan. We begrepen later dat dat o.a. kwam doordat er hele hoge boetes (we hoorden het bedrag van €1.500, maar dat kan ook wel een broodje-aap zijn) ingesteld zijn op overtreding van de desbetreffende verkeersregels. In ieder geval vraagt Tsjechië om, eventueel in combinatie met Duitsland of Oostenrijk, vaker bezocht te worden.

16,9 kilometer, 1:17 Gisteren had ik online kaartjes voor de trein inclusief reservering voor de fietsen gekocht. De reservering was voor de trein van 11:23. Eerdere en latere treinen hadden sowieso geen fietsplaatsen meer en deze was eigenlijk wel op ...
De fietsen mochten weer een dag uitrusten maar wij niet echt. We hebben vandaag gebruikt om de belangrijkste hoogtepunten van Dresden te bekijken, zowel in de Altstadt als in de Neustadt. We hebben geen musea bezocht maar wel de Hausmannsturm ...
53 kilometer, 290 hoogtemeters, 3:20 Min of meer de laatste etappe van deze fietsvakantie. En wat voor één! Prachtig stuk langs de Elbe, bezoek aan een stoere burcht, waar wij even stoer 200 hoogtemeters voor overwonnen en tenslotte de fraaie ...
79,5 kilometer, 180 hoogtemeters, 5:26 Eerst even een correctie: gisteren schreven we dat we de opbouw zagen van het WK roeien. Maar wat schetst mijn verbazing, in de NOS app zie ik berichten over Nederlandse roeiers die zich kwalificeren voor ...
53,5 + 10 kilometer, 130 hoogtemeters, 3:17 Weer een relatief korte etappe vandaag. Zo vonden we een geschikte overnachtingsplaats (de plaats hierna met overnachtingsmogelijkheden was lang niet zo aantrekkelijk) en hielden we tijd over om Terezin te bezoeken. De route ...
65,6 kilometer, 270 hoogtemeters, 4:19 We fietsen vandaag weer verder. Dat betekent dus ook een einde aan een paar dagen prachtig Praag. Meest langs de Moldau, soms heel dicht er langs, reden we naar Melnik waar de Moldau en de ...
Onze tweede dag in Praag wijdden wij aan de wijk aan de overzijde van de Karelsbrug en aan de burcht die al sinds onze aankomst hier lonkte. We hadden gisteren online skip-the-line tickets voor de burcht geboekt inclusief een audio ...
Onze eerste hele dag Praag. Eigenlijk is er veel te veel Praag te zien voor twee hele dagen. We moeten dus kiezen. En vandaag kozen we voor een rondje door de oude stad met wat uitstapjes hier en daar, gevolgd ...
57,7 kilometer, 175 hoogtemeters, 3:37 We weten sinds vandaag wat Tsjechen op hun vrije dag doen. Van piepjong tot oud: ze gaan fietsen! En hardlopen, en skaten Dat laatste vooral in Praag, desnoods met kinderwagen met één of twee kinderen ...
70 kilometer, 670 hoogtemeters, 5:17 Ook wel lekker, een wat kortere en vooral ook lichtere dag. Niet dat het vlak was, maar het viel mee. De weersvoorspellingen waren weer eens beroerd maar klopten gelukkig weer helemaal niet. Het was wel ...
80 kilometer, 790 hoogtemeters, 5:20. Van de pracht en praal van Marienbad fietsten we vandaag over vele heuvels naar de geboortestad van de pils, Pilsen. Het was weer een lange dag, al vertrokken we een stuk later dan gisteren en ...
78,6 kilometer, 1090 hoogtemeters, 5:48 We hadden een lange en, zo wij vermoeden, zware dag voor de boeg dus vertrokken we voor ons doen vroeg, 9:20. Het eerste deel van de route was het laatste stukje Elsterradweg tot aan de ...
Rustdag. Omdat het een regendag was, wat erg mee viel overigens, en omdat het qua locatie goed uitkwam. Hierna fietsen we, als alles volgens plan verloopt in 4 dagen naar Praag. Dat ligt nu nog zo’n 270 a 280 kilometer ...
47,5 kilometer, 580 hoogtemeters, 3:53 Na vanochtend een laatste keer de weersvoorspellingen gecheckt te hebben besloten we vandaag een kortere etappe te fietsen om op een geschikte plek uit te komen. Om daar de aangekondige regen voor later op de ...
69 kilometer, 850 hoogtemeters, 5:14 Regen. Dat was voor vanmiddag voorspeld, na een paar droge uren in de ochtend. Geen grote hoeveelheden maar genoeg om fietsen onaangenaam te maken. Plan was dan ook om op tijd te vertrekken en dan ...
77 kilometer, 300 hoogtemeters, 4:43 fietstijd We zijn weer op vakantie! We willen fietsen van Leipzig naar Cheb in Tsjechië via de Elsterradweg, dan door naar Praag via de Praagroute van de Europafietsers en tenslotte van Praag naar Dresden via ...