We zijn nu een paar dagen terug uit Friesland. Wat een soort van noodgedwongen, door Corona, keuze was, is een fraai alternatief gebleken voor onze plannen om in Tsjechië te gaan fietsen. De Friese Elfstedenroute was mooi, evenals de etappes in Noord Holland en het rondje Texel. De combinatie met een paar dagen op een vaste plaats, 4 nachten Texel, is daarnaast ook nog eens goed bevallen. Op deze wijze herontdekken we op een leuke manier Nederland en zien we stukken van Nederland die we niet of nauwelijks kenden. En het is een cliché, maar Nederland is ook echt mooi en uiteraard een heerlijk land om te fietsen. Natuurlijk missen we de heuvels/bergen echt wel, maar die komen later wel weer. Als het een beetje meezit gaan we eind augustus, begin september nog één tot twee weken fietsen in Duitsland. We denken nu aan Sauerland, Eiffel of het Zwarte Woud.

Hieronder staat de route die we globaal gefietst hebben. Met kleurtjes is onderscheid gemaakt tussen de verschillende dagen. In het totaal hebben we ongeveer 740 kilometer gefietst. Onder de route staat een overzicht van de dagen. Aan de verhalen zelf zijn nu ook de routes die we gefietst hebben toegevoegd. Ze zijn te downloaden, dus wie zich geïnspireerd voelt …

Onze fietsroute Noord Nederland 2020
De laatste dag van onze vakantie was er één met prachtige Hollandse wolkenluchten. En vermoeide benen, want ondanks dat de afstand met 65 kilometer niet eens zo lang was, moesten we regelmatig stevig tegen windkracht 5 in bikkelen. En als ...
De laatste etappe langs de laatste van de Elfsteden, Bolsward. Door even te wachten onder een boom zijn we net na de regen uit Leeuwarden vertrokken. We waren natuurlijk verwend door blauwe luchten, al dan niet voorzien van een onschuldig ...
Tijd voor een dagje stad. Gisteren zijn we in Leeuwarden aangekomen en omdat Leeuwarden best wel wat bezienswaardigs heeft, we zin hadden in één dag van het zadel en het vandaag best warm zou worden, besloten we tot twee overnachtingen ...
In Dokkum dus en wel in het jaar 754 n.Chr. Het is de titel vandaag omdat heerlijk Dokkum het hoogtepunt was al was de competentie, in het bijzonder de Dokkumer Ee sterk. Met Dokkum en Leeuwarden, waar we na 70 ...
Na twee dagen vroeg opstaan en vertrekken hebben we vandaag de wekker wat later gezet, rustig de tijd genomen voor het heerlijke ontbijt en zijn we aanzienlijk later, 10:45, vertrokken. En omdat er weer genoeg te zien was, we veel ...
Terug naar Friesland voor de resterende 220 kilometer van de Elfstedenroute. Dat betekende op tijd opstaan, snel inpakken en ontbijten om de veerboot van 8:45 uur naar Stavoren te pakken. Vervolgens de VVV van Harlingen gebeld. Daar wilden we vandaag ...
We hebben vandaag een heel eind gefiets. Eerst 14 kilometer naar de boot die ons terug naar Den Helder bracht en daarna nog dik 80 kilometer door de polders van Noord Holland naar Enkhuizen. Totaal dus 95 kilometer moeiteloos weggetrapt ...
Zevende dag, rustdag. Zoiets. Behalve dan dat we vroeg op moesten, voor ons doen, om op tijd te ontbijten en om 9:00 bij restaurant Noord Kaap te zijn. Alwaar we verzamelden voor de vogelexcursie die we geboekt hadden. Dus 8:15 ...
Het is bekend dat Texel een eiland is en wel een eiland van een mooi formaat voor ons om in een dag rond te fietsen. En daarbij ruim genoeg tijd te hebben om vaak even te stoppen. We dachten vandaag ...
Vandaag bleven de fietsen in het fietsenhok staan. Zij mochten even uitrusten. Wij niet want wij gingen wandelen. Nu zitten we in De Koog direct aan het Nationaal Park Duinen van Texel en zo’n lokatie biedt dus veel mogelijkheden tot ...
Vakantie in eigen land, zoveel was al snel duidelijkheid na de Coronauitbraak. We bedachten dat we wel naar Texel konden gaan, maar hoe lang dan? Texel voor een week leek ons wat lang en dus ontstond het idee om Texel ...
We konden vanochtend rustig opstaan en alle tijd nemen om te ontbijten. De boot van Stavoren naar Enkhuizen vertrok pas om 10:25 en de plaats van vertrek was een paar honderd meter van ons hotel. Dat ontbijt was overigens in ...
IJlst was niet groot maar Sloten bleek nog veel kleiner. Deze kleinste van de Elfsteden lag vandaag halverwege de route van Akkrum naar Stavoren. Klein maar fijn. Het eerste toeristisch interessante punt vandaag was het dorp Terherne waar alles in ...
Vakantie in eigen land. Vanwege Corona besloten we in Nederland te blijven. Lange tijd was het onduidelijk of reizen naar het buitenland überhaupt mogelijk zou zijn. Dus Nederland in plaats van Tsjechië dat eigenlijk op de planning stond. We waren ...