72km – 4:25 zadeltijd – 450hm

De dag begon met een nogal Frans ontbijt, weinig meer dan wat stokbrood met jam. Maar wel weer gezellig samen met de andere gasten van de B&B. En naar buiten kijkend kregen we gelijk zin om te fietsen, wat was het mooi weer!

Oorspronkelijk waren we van plan om de route, dwars door de Vogezen, over de Col du Donon te nemen. Maar toen we bekeken hoe we de komende dagen verder wilden aanpakken en nog eens een keer de routebeschrijving lazen kozen we toch voor de route die min of meer om de Vogezen heen gaat, via Sarrebourg richting de wijnroute door de Elzas. Eerst een leuk stukje naar Sarrebourg waar we de Chapelle des Cordeliers bezochten met een enorm glas en loodraam van Marc Chagall. Hierna ging de route richting het kanaal dat de Marne met de Rijn verbindt. Bijzonder is dat dit kanaal op een gegeven moment in een tunnel verdwijnt (twee maal zelfs) om onder een heuvel door te gaan. Het fietspad gaat er natuurlijk gewoon overheen. Daar waar het kanaal weer tevoorschijn kwam gingen wij verder over een fietsroute langs een oud vervallen kanaal. Heel erg mooi! Wij kunnen ons voorstellen dat dit één van de mooiste stukjes van de hele route tot Rome zal blijken te zijn. We kregen in ieder geval niet genoeg van de schoonheid van dit stuk.

Aangekomen in Lutzelbourg hebben we op het terras van een restaurantje geluncht met salade met gebakken gepaneerde Munster-kaas. Hierna langs het ‘moderne’ kanaal naar Saverne. Dit bleek een heel mooi stadje te zijn. Tot aan Saverne kwamen we de hele dag heel veel fietsers tegen en op een later stuk ook weer. Op en af aan de voet van de Vogezen ging de route verder door en langs leuke dorpen en stadjes. Steeds weer hadden we mooi uitzicht op de Vogezen. Het viel ons op dat hier heel veel mooie huizen staan met verzorgde tuinen. Dit deel is overduidelijk veel rijker en minder ontvolkt dan de gebieden waar we de afgelopen dagen doorheen reden. Naarmate de route vorderde zagen we ook steeds meer vakwerkhuizen en wijngaarden, beide heel typisch voor de Elzas.

We overnachten in Molsheim. Volgens een commentaar op internet stelt dit stadje niets voor maar wij vinden het een mooi stadje. Het centrum lijkt wel één groot openluchtmuseum met veel mooie en oude huizen en bezienswaardige gebouwen. Overigens heeft Molsheim iets met Bugatti. Ons hotel heet zo en overal tref je verwijzingen aan. In vroegere tijden is hier een Bugatti fabriek geweest, zagen we later.

Morgen gaan we de wijnroute verder rijden. Hopelijk met hetzelfde schitterende fietsweer als vandaag.