42,3km – 3:27 zadeltijd – 750hm

En wederom reden we een relatief korte etappe. Enerzijds vanwege de warmte, het was weer 30+, al was het beter te doen dan gisteren, en anderzijds vanwege het vele klimmen. We hadden daarom een agriturismo gereserveerd bij Montecchio. Weliswaar hadden we ook wel door kunnen rijden naar Orvieto, maar nu waren we voor 14:30 over het hoogste punt en rond 15:00 op onze bestemming.

Vanochtend bleek inderdaad dat onze B&B Tamarici House nog maar kort bestond. Pas 10 dagen of zo als we het goed begrepen hebben. We hebben het niet durven na te vragen maar het zou ons niet verbazen als we de eerste gasten waren. Ze moesten echt nog vele zaken bekijken en bedenken en niet alles is al helemaal af. Het ontbijt, waarvoor we gisteren een wensenlijst konden inleveren, was in elk geval goed. Veel en lekker.

De eerste korte stop vandaag was Montecastrilli, waar we even wat boodschapjes konden doen (fruit en koud water) en wat een mooi oud centrum had. Daar raakten we nog even aan de praat met een Italiaan die vloeiend Duits sprak. Bleek dat hij in de Pfalz geboren was. De route werd hierna mooier en mooier en heel erg rustig voor wat betreft het autoverkeer. Langs en heel soms door hele mooie dorpjes gingen we verder door zuidelijk Umbrië. De route bevatte dit keer vooral stijgende kilometers. Gelukkig was er af en toe wat schaduw of een zuchtje wind. Hierdoor was de hitte wat minder een probleem dan gisteren. Eerder een uitdaging! Ergens aan het begin van een lange klim kwamen we bij twee andere fietsers met volle bepakking. Dit waren uiteraard weer Nederlanders die dezelfde route reden als wij. We hadden hun al eerder kort gesproken, toen wij onze rustdag in Guilia hadden. Nu zijn we een flink stuk met Angelique en Mark opgereden. Aangezien zijn kampeerden hadden zij veel meer kilo’s mee te slepen dan wij. Dat maakte dat met hun mee fietsen voor ons betekende dat we rustiger omhoog reden dan we normaal zouden doen. Heel prettig met dit warme weer!

Omdat we gezellig met de andere fietsers aan het kletsen waren hebben we het eerste ringdorp, Toscanola, alleen van afstand gezien. Bij het tweede ringdorp, Melezzole, hebben we afscheid van hun genomen en dit mooie dorp bekeken. De term ringdorp slaat op een ‘layout’ van het dorp, uit de middeleeuwen, waarbij de huizen van het dorp in een kring stonden, meestal met een stevige buitenmuur. Na ons korte bezoekje hebben we snel wat gegeten in een barretje. Hierna mochten we een paar kilometers dalen waarna we weer een kilometer of vijf omhoog mochten. Alle stijgingen vandaag, inclusief deze, waren gelukkig goed te doen, zelfs in de hitte. De overdaad aan zon had overigens als voordeel dat we heel veel mooie vlinders zagen.

Na het hoogste punt was het nog een aantal kilometers dalen naar onze agriturismo. Deze is mooi gelegen, een kilometer voor Montecchio, en heeft mooie kamers die allemaal mooi uitzicht bieden. Na inchecken en tassen van de fiets halen zijn we nog even naar Montecchio gefietst om dit mooie dorp te bekijken. Al fietsend door het dorp zou je zo maar het idee kunnen krijgen dat je honderden jaren terug in de tijd bent. Dit korte bezoek hebben we natuurlijk afgesloten met een heerlijk ijsje. Hadden we wel verdiend want we moesten in het stadje nog twee keer knettersteil omhoog. Met bepakking zouden we niet boven gekomen zijn.

Terug in de agriturismo bleek er gedonder met ons toilet (water liep door en er was een hevig gepiep, afkomstig van de wateraanvoer) te zijn en mijn poging dit op te lossen leidde tot meer gedonder. Gelukkig kregen we snel een andere kamer. En de meest positieve verrassing van de dag kwam op het einde: het eten in de agrituriso. Heerlijke antipasti, gevolgd door heerlijke cannelloni en als klapstuk een ‘faraona in salmi’ of iets dergelijks. Dit is parelhoen en de rest hebben we geen idee van maar lekker dat het was! En hierna bleek ook het toetje in lijn met de rest. Dat alles vergezeld van een lekker wijntje. Ik ben benieuwd wat de prijs gaat zijn maar ik denk dat we hiermee wel eens de prijs-kwaliteits kampioen te pakken kunnen hebben.

Morgen een super kort stukje naar Orvieto. Schijnt de moeite waard te zijn, dus blijven we daar een nachtje. Het is sowieso minder dan 200km naar Rome, dus tijd zat!