65,2km – 3:53 zadeltijd – 500hm

Hoezo eindelijk de Bodensee? In 2009 waren we al een keer met de fiets vanuit Malden vertrokken naar de Bodensee, maar helaas gestrand in de buurt van Karlsruhe doordat Christel ziek werd. En nu dan toch, vele jaren later, hebben we op de fiets de Bodensee bereikt.

Vanochtend langzaam aan gedaan omdat het regende en de voorspelling was dat het later droog zou worden. Helaas regende het bij ons vertrek na elf uur nog altijd. Dus de regenkleding maar aangetrokken en gewoon gaan fietsen. Al na een uurtje konden we de regenkleding uittrekken en dat eerste uur was niets eens erg vervelend.

De route vandaag was wel aardig maar lang niet zo mooi als gisteren. We hebben ons wel nog kunnen uitleven op twee knettersteile korte klimmetjes. De eerste daarvan was eigenlijk alleen voor wandelaars en het steilste stuk had zelfs traptreden ernaast! We namen dit stukje omdat de veel minder steile weg afgesloten was vanwege werkzaamheden. De tweede was veel korte en minder steil maar wel een beetje spannend omdat het een grindpaadje was. Het type paadje wat we normaal met de MTB doen.

Het hoogtepunt van de dag was het veer over de Sitter, de zogenaamde Sitterfähre. Dit is een soort van grote roeiboot die bevestigd aan een staalkabel over het snelstromende riviertje wordt geboomd. Even sjouwen om de fietsen erin en weer eruit te krijgen, maar heel leuk en op een hele mooie plek. Hierna konden na een laatste stevige klim kilometers lang geleidelijk afzakken naar de Bodensee. Die hebben we nog een stuk gevolgd naar onze pleisterplaats Rorschach. En net op tijd voor de moessonregen waren we binnen!

Vanavond tijdens het avondeten nog gezellig gekletst met een stel Nederlandse fietsers die om de Bodensee fietsten. Morgen rustdag om daarna richting de Alpenpas te gaan koersen.