Het onderkomen op de camping was eigenlijk best aardig. Normaal gesproken zouden we daar nooit bij zijn uitgekomen omdat we al heel lang ver van kamperen vandaan blijven (ieder zijn eigen ding overigens). Nu moesten we hier echter minimaal één nacht verblijven om de fietsen in te mogen leveren. En dat was eigenlijk geen straf. Met een goed en gezellig restaurant, een bar waar je goedkoop een redelijk kon ontbijten en een koele (want met airco uitgeruste) cabin was het goed toeven. Maar omdat we echt in hartje Rome wilden zijn hadden we een paar dagen geleden al een B&B geboekt, Domus Libera, middenin het centrum, op 5 minuten lopen van de Trevi-fontein.

Vanochtend moesten we dus naar Rome met elk één fietstas als bagage en de rugzak. We besloten met het openbaar vervoer te gaan. Dat betekende vanaf de camping in de hitte (rond 11:00) een stukje naar het station wandelen en dan met de trein een klein stukje naar Rome. Daar wilden we eigenlijk met de bus verder naar onze B&B maar die lijn ging om onduidelijke redenen alleen aan het begin van de ochtend en het eind van de middag. In theorie waren we nog wel op tijd maar ook na een kwartier wachten was er nog geen bus te zien maar wel de begrafenis van Bud Spencer. We zagen een menigte bij een kerk staan, omringd door tv camera’s en beveiligingspersoneel, en meenden een glimp van een grafkist te kunnen zien. Maar er was ook swingende muziek en klappende mensen. Een behulpzame Italiaan legde ons uit dat het de begrafenis van Bud Spencer was.

Uiteindelijk na wat moeite een Über-ride naar de B&B genomen. Dat was onze eerste Über-ride en de ervaring was niet alleen maar positief. Vrij lang wachten (pas de derde poging leek ergens op) en de chauffeur sloot de rit wat verder af dan waar hij ons eruit liet. Maar goed, duur was het niet dus maak ik me daar niet druk om. Onze B&B is fantastisch centraal gelegen en bleek heel luxe. Heeft veel weg van een klein hotel en zelf noemen ze zich dan ook een ‘small boutique hotel’, wat de lading aardig dekt. Een perfecte plek om onszelf even te verwennen na 6,5 week fietsen.

Na een heerlijke lunch op 100 meter van het hotel hebben we de rest van de middag door Rome gewandeld. Gewoon zien wat er te zien valt, nergens naar binnen gegaan en genieten van al het moois dat Rome te bieden heeft. Deels hadden we dat jaren geleden tijdens een week Rome ook al een keer gezien maar nu zagen we ook weer andere dingen, zoals het park Villa Borghese. Toen waren we in oktober en zoals de receptioniste van Domus Libera al zei, het Colosseum blijft het Colosseum, alleen met meer toeristen en veel warmer. Op deze manier hebben we een heerlijke middag in Rome doorgebracht. We hebben de dag afgesloten met (alweer) een lekkere maaltijd in de buurt van de Trevi fontein, met onze tigste insalate Caprese. Gewoon omdat we er niet genoeg van krijgen.

Morgen nog een dagje sightseeing Rome en dan zaterdag, als het hier nog warmer wordt, naar huis.

Categorieën: Vakantie

4 reacties

Liesbeth · 2016/07/01 op 19:54

Hallo, wij kunnen ons helemaal aansluiten bij het bovenstaande. Een goede terugreis morgen. Geniet nog maar even van het warme weer (want hier is het nogal buiig en niet al te warm). En neem nog een Gelati of Chianti op ons aller gezondheid zou ik zeggen!

Marie-Jose · 2016/07/01 op 18:56

Bedankt voor jullie verhalen. Erg leuk om jullie zo te volgen. Grote pluim voor jullie prestatie!
Goede reis terug naar huis.

Ton · 2016/06/30 op 22:25

Dank voor jullie meeslepende verhalen. Voor de vele in- en doorkijkjes in de bijna dagelijkse routes. Voor de speekselopwekkende maaltijdbeschrijvingen, de met ons gedeelde ontmoetingen met medereizigers, te voet en per fiets. Jullie hebben ons meegesleept, helling op en helling af (we hoefden niet eens zelf te fietsen!).
Alle geschiedenislessen van vroeger verbleken bij jullie foto’s en toelichtingen.
En bovenal: Wat een top-prestatie en welk plezier straalt er uit jullie reisbeschrijving!
Bedankt, dat ik er op 2485 km afstand bij mocht zijn!

Leny Wijts · 2016/07/01 op 09:55

Wij zijn het helemaal met Ton eens. Ook wij hebben genoten en konden ’s avonds niet wachten om jullie resiverslag van die dag te lezen. Bedankt.