We zijn nu bijna een week terug van onze fietsvakantie Malden – Berlijn en dus tijd voor een korte terugblik.

Net als vorig jaar hebben we genoten van het fietsen, van de omgeving, van de mensen die we ontmoetten, van de plekken waar we verbleven en uiteraard ook van het eten. De route Malden – Rome die we vorig jaar reden was afwisselender, mooier en uitdagender maar ook ruim twee keer zo lang in afstand en tijd. We volgden nu een gemarkeerde route, de Europaradweg R1 en dat beviel goed. Eenvoudig om de route te volgen en de makers van de R1 hebben hun uiterste best gedaan om een afwisselende en autoluwe, vaak autovrije, route samen te stellen. En ook al was de afwisseling niet zo groot als vorig jaar, we reden toen tenslotte ook door 6 landen en het langschap minder spectaculair, toch was er ook nu voldoende afwisseling en voldoende landschappelijke schoonheid. Vooral de vele kastelen, parken, mooie boerderijen en fraaie stadjes en dorpen maakten het aangenaam fietsen. We hadden op één keer na geen problemen om een overnachtingsplek te vinden. Ik denk dat fietsen met tent het vinden van een goede plek om te slapen lastiger had gemaakt aangezien er toch minder campings zijn dan pensions/hotels, of wat daarop lijkt.

Ons eindpunt, Berlijn, was uiteraard zeer de moeite waard en anderhalve dag is, zoals verwacht, veel te weinig om zo’n mooie en leuke stad te ontdekken. Berlijn staat dan ook bovenaan op onze lijst voor een stedentrip in één van de komende jaren. Als we dan tijd genoeg hebben willen we ook Potsdam nog nader bekijken. Potsdam was misschien wel de grootste verrassing, een stad met veel mooie gebouwen, parken, paleizen/kastelen en leuke musea.

Stiekem kijken we alweer vooruit naar onze volgende vakantie. Waarschijnlijk gaan we begin september nog een weekje mountainbiken. Dat zou in Oostenrijk kunnen, maar het zou zo maar een andere lokatie kunnen worden. En volgend jaar kiezen we gewoon weer een fietstraject voor twee a drie weken. Heerlijk!

Hieronder een overzicht van de route zoals we die reden, gevolgd door een lijst van de blogs over de afzonderlijke dagen van onze vakantie.

76,4km - 4:22 zadeltijd - 300hm Vandaag was toch echt onze allerlaatste vakantiedag. Na gisteren naar Deventer getreind te zijn vanaf Berlijn, vandaag nog een lekkere laatste etappe op de fiets. Van Deventer naar Malden is in minder kilometers te ...
Helaas. De vakantie zit er bijna op. Vanochtend zijn we nadat we ontbeten hebben aan Unter den Linden nog naar de Bebelplatz en terug gelopen via diezelfde Unter den Linden. Nog heel even stukje Berlijn proeven. En dat smaakt naar ...
Vandaag hebben we de pedalen niet aangeraakt. We zijn tenslotte in Berlijn, het doel van onze reis. Morgen treinen we terug naar NL dus we hadden vandaag tijd om het een en ander van Berlijn te zien. Overigens waren we ...
36,2km - 2:14 zadeltijd - 180hm De dag begon met regen en toen nog meer regen en onweer. Zo direct na ons (onwaarschijnlijk uitgebreide) ontbijt, toen wij net ingepakt hadden en wilden vertrekken. De regenradar gaf aan dat de buien ...
65,1km - 4:10 zadeltijd - 230hm We hebben ervoor gekozen om niet meteen naar Berlijn te rijden. We zouden dan een lange etappe moeten afwerken en geen tijd hebben om nog iets van Potsdam te zien. En volgens het boekje ...
70,2km - 4:21 zadeltijd - 370hm De etappe van vandaag stond in het teken van de Lutherstad Wittenberg en Burg Rabenstein. De route begon wat saai, zoals hij gisteren eindigde, met 5km door het bos over een stille asfaltweg. Nu ...
50km - 3:12 zadeltijd - 170hm We wilden vandaag eigenlijk maar een klein stukje fietsen. Even van Dessau naar Oranienbaum of Wörlitz maar helaas. Vanochtend bleek dat alle hotels en pensions in die omgeving vol zaten. Heel wat telefoontjes en ...
80,6km - 5:04 zadeltijd - 225hm Deze langere etappe bracht ons van Neugattersleben via Bernburg naar Dessau. Het weer was vandaag fantastisch. Heerlijk zomers met aangename temperaturen. Korte mouwtjes weer maar zonder dat het al te warm was. De route ...
65,4km - 4:13 zadeltijd - 225hm Vandaag verlieten we de mooie Harz-streek met zijn fraaie dorpen en zijn bergachtige omgeving. We gingen dus het lage land weer in met veel minder klimwerk als gevolg. We hadden sowieso tot een wat ...
78,5km - 5:44 zadeltijd - 950hm Ook deze tweede Harz-etappe was ontzettend mooi. En ook behoorlijk vermoeiend want weer veel hoogtemeters waarvan velen in de vorm van hele steile stukken over onverharde paden. En nog wat neer kilometers dan gisteren ...
72,4km - 5:28 zadeltijd - 1000hm Wat een mooie dag! Het weer was perfect om te fietsen, ongeveer 20 graden, veel zon en niet te veel wind, en de route was spectaculair mooi. Fraai langs de noordkant van de Harz ...
73,7km - 4:32 zadeltijd - 500hm Vandaag vertrokken we uit Holzminden na onze rustdag gisteren en ging het steeds verder op de bergen van de Harz aan. Daar zijn we nog niet maar het komt duidelijk dichterbij. Er moet dan ...
Eigenlijk was het bepaald nog geen tijd voor een rustdag maar voor vandaag werd nat en somber weer voorspeld. Daarentegen zou het weer na vandaag steeds verder verbeteren. Genoeg reden dus om te besluiten vandaag niet verder te fietsen. Daarnaast ...
70,8km - 4:29 zadeltijd - 440hm Wat een fraaie route vandaag! Van begin tot eind afwisselend, glooiend tot flink heuvelachtig en prachtige fietspaden. Toen we vanochtend opstonden en gingen ontbijten voelde mijn rug een stuk beter dan gisteren. En onder ...
69,2km - 4:30 zadeltijd - 380hm Toen we opstonden was het mooi weer. We zijn vroeg opgestaan omdat de weersvoorspelling ons vertelde dat de ochtend het beste zou zijn en dat bleek te kloppen. Om 9:20 vertrokken we uit Rietberg, ...
We hadden vandaag na vijf dagen fietsen onze eerste rustdag in Rietberg, zo'n 50 a 60km oostelijk van Münster. Zo'n rustdag betekent lanterfanten, wat lezen, beetje vooruit plannen voor de komende dagen, tussendoor wat eten en dat alles afgewisseld met ...
69,5km - 4:20 zadeltijd Vanochtend rustig opgestaan en vertrokken. Sowieso hebben we bijna nooit haast want het is tenslotte vakantie. We wilde nog even iets zien van waarom Warendorf een paardenstad genoemd wordt. Overal zie je zaken die met paardrijden ...
62,7km - 4:07 zadeltijd - 130hm We wilden vandaag voldoende tijd overhouden voor Münster en de vele kastelen en landhuizen die we tegen zouden komen op de route dus gekozen voor een overnachting in Warendorf, rond de 60km van ons ...
85,5km - 5:08 zadeltijd - 300hm Het was vandaag een beetje grijze dag. Heel af en toe zagen we nog wel de zon, maar meestal was het grijs en regelmatig kregen we een klein en licht buitje over ons heen ...
79,5km - 4:40 zadeltijd We werden vanochtend verrast. Het ontbijt was buiten opgedekt en dat kon inderdaad nog net. Het regende niet en het was nog warm genoeg. De B&B heeft een hele fraaie plek voor de gasten om buiten ...
75km - 4:27 zadeltijd - 350hm We hebben weer vakantie en dan wordt er dus weer gefietst. Dit keer gaat de tocht naar Berlijn. Van meerdere mensen kregen we tips om de Euroroute R1 naar Berlijn te fietsen. Ongeveer 1000km ...