72km – 5:29 zadeltijd – 1200hm

De eerste dag van ons tweeluik om de Alpen over te komen. Natuurlijk hadden we ook trein of bus kunnen nemen maar echte fietsers klimmen! We hebben de beklimming van de Splügenpas in twee stukken verdeeld (voor wat betreft de hoogtemeters) en reden vandaag naar Splügen. En vandaag was het voor de afwisseling na een paar grijze dagen, fantastisch mooi weer.

Als eerste genoten van een zeer luxe ontbijt in onze B&B. We moesten natuurlijk een goede voedingsbasis hebben voor de zware etappe van vandaag. De eerste twintig kilometer waren nog vlak maar landschappelijk wel al mooi. We hebben ook nog een bochtje om gemaakt om het aardige centrum van Chur te bekijken. Hierna volgde de eerste echte klim, de onverharde klim naar de zogenaamde Polenweg, een in de rotsen uitgehakt pad, zo genoemd omdat het door Poolse arbeiders is aangelegd, hoog boven de Rijn. De klim was minder zwaar dan we aan de hand van het profielkaartje gedacht hadden. Het percentage was voor ons gevoel een groot deel van de klim minder dan in de gids vermeld stond. De Polenweg was heel erg mooi met een aantal spectaculaire uitzichten. We hadden vanochtend wat picknickspulletjes gekocht met het oog op het mooie weer en om niet vast te zitten aan het zoeken naar een eetgelegenheid, wat op maandag soms op problemen stuit. We konden nu dus picknicken op een bakje hoog boven de Rijn met een schitterend uitzicht.

Na dit spectaculaire stuk ging de route via een mooi dal, meestal licht stijgend, naar Thusis toe. Onderweg waren regelmatig burchten en burchtruines te zien. In Thusis hebben we nog even een sanitaire stop gemaakt en een drankje gedaan. Hierna kwam het volgende stijgende stuk, de Via Mala. Ook deze was minder zwaar dan verwacht. Wederom hadden we het profielkaartje overschat. De Via Mala zelf was heel erg mooi, een weg door een mooie smalle kloof, met diep beneden kolkend water. Na de kloof opende het landschap zich weer en reden we door wat dorpjes naar de volgende klim. In één van die dorpjes was een bijzonder kerkje te bewonderen. Bijzonder vanwege de eenvoudige buitenkant, maar met een nog veel opmerkelijker plafond.

Die volgende klim begon met de Rofflaschlucht. Aan het begin hiervan was nog een restaurant te vinden waar we middels een lekkere Café Glace (ijskoffie) de nodige energie opdeden. De klim die volgde was pittig en een paar kilometer lang maar werderom goed te doen. Nu kwam het wel overeen met onze verwachtingen. Na die klim konden we even op adem komen op een vlak stuk langs een meertje waarna we nog een paar kilometer met wat gematigd klimwerk moesten rijden naar Splügen, op 1450 meter. We waren vandaag gestart op 500 meter.

In Splügen hebben we weer eens een fraai hotel met een nette kamer en vooral (alweer) een goed restaurant. Heerlijk gegeten en gezellig gekletst met een stel Oostenrijkse fietsers die al heel wat jaartjes dit soort tochten maakten (maar dan wel in tijd beperkt tot 2, soms 3, weken).

En dan gaan we morgen, als het goed is, de pas over en laten daarmee de Alpen alweer achter ons.