De statistieken:

• Langste wandeling: 18,1 kilometer
  • Totaal: 146 kilometer
  • Totaal aan hoogtemeters: +/- 6.850

Eigenlijk was het de bedoeling om wederom op fietsvakantie te gaan. Maar een val van Christel met de fiets een paar maanden voor onze vakantie had als nare gevolg een pijnlijke pols. Die was nog niet voldoende hersteld toen we definitief wilden beslissen welke vakantie het ging worden (en dat was pas dik een week voordat we vakantie zouden hebben). Fietsen zou wellicht toch te belastend zijn. Daarom hebben we snel de bakens verzet en zijn een wandelvakantie gaan plannen. En wandelen doen we het liefst in de bergen.

Voor de eerste week kozen we een vakantie via de SNP in Braunwald, Zwitserland. Die konden we gelukkig heel snel boeken. Braunwald is heel mooi gelegen op een plateau hoog boven het dal temidden van hoge bergen. En daarnaast is Braunwald ook nog eens autovrij. We maakten daar schitterende wandeling. Met van de mooiste die we ooit liepen. Sommige heel lieflijk en sommige ook behoorlijk spectaculair. De verslagen per dag gaan daar steeds in detail op in.

Voor de tweede week hadden we nog geen definitief plan maar vooraf hadden we wel al bedacht dat we niet te ver van Braunwald naar de 2e locatie wilden rijden. Tijdens de week in Braunwald hebben we, op een regenmoment, wat rondgesurfd en kwamen we uit bij het Grosswalsertal waar we een mooi hotel vonden en waar ook weer fraaie wandelingen gemaakt konden worden. Niet zo spectaculair als in Braunwald maar zeker ook de moeite waard. Wel spectaculair was de keuken in het restaurant van het hotel. Een toppertje!

Deze vakantie heeft wel een beetje onze liefde voor wandelen opnieuw aangewakkerd. Kan zo maar zijn dat we de komende jaren vaker een wandelvakantie plannen, bijvoorbeeld een lange fietsvakantie van een week of drie en op een ander moment rond de zomer een wandelvakantie van een week.

Twee wandelingen, dik 9 kilometer, 225 meter stijgen, 490 meter dalen De laatste dag alweer. En ondanks dat de dag met slecht weer begon, toen we opstonden was het zicht beperkt tot het huis aan de overkant van de straat, …
Bijna 12 kilometer, 410 meter stijgen, 815 meter dalen. In september 2016 waren we een weekje mountainbiken in Au in het Bregenzerwald. Ter afwisseling zijn we toen ook gaan wandelen en wel in Damüls, de Damülser Rundweg. En die liepen …
12,8 kilometer, 400 meter stijgen en 650 meter dalen De wekker ging vanochtend op tijd, of toch niet want we hebben hier helemaal geen wekker nodig. Elke ochtend worden we om 7:00 gewekt door de herrie van de kerkklokken. Die …
10 kilometer, 625 meter Sonntag is de naam van het dorp lager in het dal, onder Fontanella. Vanaf daar namen we de Seilbahn (met een soort mini-gondel) naar boven. We wandelden vanaf het bergstation op de bergwand tegenover Fontanella. Doel …
11,5 kilometer, 725 hoogtemeters Dat was er weer eentje! Een heerlijke bergwandeling. Gisterenavond overlegden we met de zoon van de hotel eigenaars over een leuke route voor vandaag en die adviseerde de Zafernhorn Runde, eventueel met “beklimming” van de Zafernhorn …
7,2 kilometer, 200 hoogtemeters Na een laatste ontbijt in Braunwald op het terras van Tödiblick, met wederom dat geweldige uitzicht en ook nog eens bij heel helder weer, zijn we naar de Braunwald Bahn gelopen (de bagage was al vooruitgestuurd) …
14,6 kilometer met meer dan 1000 hoogtemeters Vandaag maakten we de mooiste Alpenwandeling tot nu toe. Pittig, want meer dan 1000 meter stijgen en soms heel steil, heel erg afwisselend en bovenal wonderschoon. En dat bij het best mogelijke wandelweer: …
Het slechte weer vanochtend kwam ons goed uit. Beetje uitslapen, rustig de tijd nemen voor ons ontbijt en een hotel boeken voor komende week. We hebben een hotel voor een hele week, vanaf aanstaande zondag, geboekt in Fontanella in het …
15 a 16 kilometer, 765 hoogtemeters De titel van dit blog slaat op de heerlijke geur van de Alpenroosjes die we vandaag meermaals roken, maar vooral bovenop de Rietstöckli, het hoofddoel van onze wandeling van vandaag. Alpenroosjes zijn Azalea’s maar …
12 kilometer, 170 meter stijgen en 1000 meter dalen. Tijd om eens wat minder te stijgen maar vooral te dalen. Het doel voor vandaag was de hoofdstad, Glarus, van het gelijknamige kanton. En om gelijk met de deur in huis …
17 kilometer, 770 hoogtemeters Wat is dit gebied toch mooi! We wandelen vandaag een hele mooi en deels ook spectaculaire wandeling. Vanuit hotel Tödiblick eerst dik 5 kilometer klimmen, maar nooit heel steil naar de wonderschone Chnügrat op 1854 meter …
+/- 14 km, 740 hoogtemeters We zijn met onze neus in de boter gevallen. We zijn hier namelijk in het ideale seizoen. De bergweiden staan nog vol met bloemen, zoal gisteren al bleek en vandaag nog in veel overweldigender mate …
7 kilometer, 335 hoogtemeters We zijn vandaag, lekker op tijd, gearriveerd in Braunwald in Zwitserland. Braunwald ligt op een plateau, hoog boven het dal en is alleen bereikbaar met een tandradbaan. De auto mag bij het dalstation een weekje in …