Wat een reisdag was werd uiteindelijk een dag met een aantal fraaie highlights en toch voldoende ontspanning om onze benen wat rust te geven. Na de inspanning van de afgelopen twee dagen waren die daar wel aan toe, we hadden allebei spierpijn. Maar nietsdoen ligt niet in onze aard dus met input van Heather van onze B&B in Ohakune besloten om de Huka Falls te bezoeken en Wai-o-tapu Thermal Wonderland. Wel namen we rustig de tijd voor ons ontbijt waarbij we ervaringen uitwisselden met de andere gasten. Gisteren en eergisteren zaten we steeds zo vroeg aan het ontbijt dat we alleen nog een Engels stel hadden gesproken dat gisteren ook de Crossing liep, en dat we mogelijk in het vliegtuig naar Hong Kong weer tegen gaan komen.

We reden via de Desert Road en Taupo naar Rotorua. De Desert Road loopt langs het Tongariro National Park en is een fantastische weg. We reden met volop uitzicht op de bergen van het nationaal park en al kronkelend door een bergachtig landschap het nationaal park voorbij. In Taupo kochten we een snelle lunch in een supermarkt voordat we de Huka Falls bezochten. De eerste gedachte die Christel kreeg bij het zien van de Huka Falls was ‘hé, de Piranha in het echt’.Voor de mensen die van een andere planeet komen of niet uit Nederland: de Piranha is de wildwaterbaan in de Efteling. De Huka Falls is eigenlijk een nauwe doorgang op de Waikato rivier. Voor de Huka Falls is de rivier zo’n 100 meter breed en stroomt gewoon vlot maar dan moet het water zich in één keer door een 15 meter nauwe doorgang persen. Tot zo’n 220.000 liter water per seconde wordt vervolgens door de kloof geperst en over de rand in het vervolg van de rivier gestort. Het resultaat: een schitterend wonder der natuur! De Piranha in het kwadraat. En het mooiste is dat die eenvoudig bezocht en bekeken kan worden. Een korte wandeling volstaat. Fijn voor onze beentjes. Omdat het watergeweld niet eenvoudig op foto vast te leggen is hebben we ook nog een kort filmpje gemaakt. Geluid aan!

Huka Falls

Na dit fraais reden we door richting Rotorua. Een half uur voor Rotorua kwamen we bij Wai-o-tapu. Rotorua en Taupo liggen in een strook land dat geothermisch zeer actief is. Dat leidt tot allerlei fraaie natuurlijke fenomenen zoals heet-water bronnen, kokende modderpoelen en geisers, soms met de fraaiste kleuren. Wai-o-tapu heeft wel wat weg van Yellowstone N.P. in de VS maar is een stuk compacter en toegankelijker. En er lopen geen beren rond. We hebben Wai-o-tapu uitgebreid bekeken door de ‘lange’ wandeling te doen, 3 km. Op veel interessant punten stond uitleg over wat we zagen. Verder was het vooral onze ogen goed de kost geven, soms luisteren naar de gekke geluiden en af en toe de (gelukkig milde) lucht van rotte eieren opsnuiven. Dichtbij het Thermal Wonderland liggen ook nog zogenaamde Mud Pools (modderpoelen). Natuurlijk hebben we die ook nog bekeken. Ook spectaculair maar wat minder kleurrijk. Het bubbelen van de modder is wel heel bijzonder. Om daar een indruk van te krijgen hebben we ook weer een filmpje gemaakt, nu eentje die overgaat in slow motion video.

Mud Pools (gedeeltelijk slow motion)

We zitten nu in een mooie lodge boven Rotorua. Overmorgen gaan we een dag met en over Maori beleven en morgen gaan we waarschijnlijk verder met het bekijken van vulkanische en thermische natuurwonderen.