Eindelijk, na twee jaar wachten, gaan we naar Nieuw Zeeland. Een 50-daagse reis staat ons te wachten. Op wat details na dezelfde reis die we voor begin 2017 gepland hadden en toen niet door kon gaan vanwege de gebroken enkel van Christel. Dit jaar wilden we geen risico lopen en sloegen de wintersport over.

Maandag hebben we in alle rust onze koffers gepakt en zelfs nog even wat tijd gevonden om een stukje te gaan hardlopen. Goede voorbereiding op een lange zit. ‘s Avonds met de schipholtaxi naar het CitizenM hotel vlakbij de terminal. Een bijzonder hotel met bijzondere details. Zo is alles in de smartroom is te besturen met een iPad, waaronder de kleur van de moodverlichting. We konden dinsdagochtend nog rustig ontbijten en op ons gemakje naar de vertrekhal lopen.

We werden gevraagd om mee te doen aan een proef met gezichtsherkenning. Eerste deel bij de paspoortcontrole werkte goed. Het tweede deel bij de gate helaas niet. Systeem lag eruit. Iemand was tegen een kabel aangelopen.

De vlucht naar Hong Kong was lang maar aangenaam. Met goed eten en nog een poging om een paar uurtjes te slapen. Valt nog niet mee. Probeer maar eens om 19:00 NL tijd te gaan slapen tot een uur of 22:00! We landden op tijd in Hong Kong.

Hong Kong

Omdat we pas vanavond verder vliegen naar Christchurch en we al om 7:00 in Hong Kong waren hadden we vooraf nog een tour in Hong Kong geboekt via Travel Essence, de Half Day Hong Kong Island tour, Hiervoor moesten we eerst een shuttle naar de stad nemen waar we om 10:00 opgepikt werden voor de tour. Bleek dat we vandaag de enige deelnemers waren! Erg luxe dus, een gids voor onszelf. Daardoor niet alleen de standaarduitleg gekregen maar ook veel over wonen en leven in Hong Kong en de relatie met China. Hong Kong is een ontzettend drukke maar ook intrigerende en interessante stad. Echte een east-meets-west stad, wat al blijkt uit de teksten op borden die bijna overal zowel in het Chinees als in het Engels zijn. Nog een opvallend dingetje: heel veel Chinezen dan wel inwoners van Hong Kong dragen mondkapjes. Dit is vooral een vrouwenverschijnsel overigens.

De eerste stop op de tour was Victoria Peak waarvandaan we een fantastisch uitzicht op Hong Kong hadden. De weg ernaartoe was mooi en voerde ons langs een aantal bijzondere plekken zoals de paardenracebaan (het was tenslotte nog niet zo lang geleden Brits). Na Victoria Peak bezochten we Repulse Bay waar een verzameling beelden van Chinese goden staan. Een bijzonder plekje dat niet er niet zo zeer voor de toeristen is, maar voor de inwoners van Hong Kong zelf. Gids Zoë vertelde ons leuke wetenswaardigheden over de beelden en waar die voor stonden. Het beeld wat Leon aanraakt moet bijvoorbeeld voor voorspoed en rijkdom zorgen als je het dus aanraakt.

Na even over het strand van Repulse Bay gelopen te hebben gingen we naar de laatste stop Aberdeen Harbour, de grootste vissershaven van Hong Kong. Nu zijn vissers hier niet echt rijk en om wat bij te verdienen varen zij toeristen rond in Sampans, traditionele houten bootjes. Dat hebben wij dus ook maar even gedaan. Langs het grootste varend restaurant ter wereld, langs armzalige woonboten en langs kleine en grote vissersschepen. Leuk!

Er stond nog een onderdeel op het programma, een bezoek aan een fabriekjes voor juwelen maar daar zou volgens de gids vandaag niet veel te doen zijn en eigenlijk hadden wij daar sowieso niet veel zin in. Honger hadden we wel dus werden we door de gids dichtbij de “sea front” gedropt en kregen we een tip mee voor een goed restaurant. Daar hebben we heerlijke dim sums gegeten als lunch. Na de lunch nog wat langs het water gelopen en nog even door een gigantisch winkelcentrum gestruind. Het was er bijzonder druk want veel rijke Chinezen van buiten Hong Kong kwamen inkopen doen voor het Chinees Nieuwjaar dat volgende week wordt gevierd.

Terwijl ik dit schrijf zitten we in de Business Class lounge van Cathay Pacific. Vlucht naar Christchurch is helaas 40 minuten vertraagd, maar hopelijk blijft het daarbij. Enne … we hebben alvast in de lounge wat gegeten zodat we in het vliegtuig zo goed als meteen plat kunnen. Moe!