Toen ik Christel een tijdje terug, tijdens een lokaal fietstochtje opperde om twee weken in Denemarken te gaan fietsen riep zij ‘ik wil Bergen’ en dus werd het Zwitserland. Dat had een aantal grote voordelen. Ten eerste is Zwitserland dichtbij. Ten tweede heeft Zwitserland een uitstekende fietsinfrastructuur en ten derde heeft het land een uitgebreid spoornet. En op bijna alle treinen mogen fietsen meegenomen worden. Daarmee kun je flexibel je tocht aanpassen als bijvoorbeeld het weer daarom vraagt maar voor ons was het erg belangrijk om heel snel weer bij de auto te kunnen zijn als de familieomstandigheden daar om zouden vragen. We hebben de trein uiteindelijk inderdaad gebruikt om met de verslechterende weersomstandigheden te dealen. De vakantie hebben we af kunnen maken en we hoefden dus niet eerder naar huis ivm familieomstandigheden.
Als je een fietsroute in Zwitserland wilt verzinnen kun je gebruik maken van een uitgebreid netwerk van nationale, regionale en lokale routes. Via de SwitzerlandMobility website en mobiele app (zowel voor smartphone als tablet) zijn alle routes te bekijken en als je een abonnement neemt, niet heel goedkoop maar zijn geld dubbel en dwars waard, kun je eenvoudig routes plannen, downloaden als GPS bestand en op je GPS zetten. En eenmaal onderweg zijn de routes ook nog eens heel goed aangegeven. Het blijft wel handig om de route ook op GPS of smartphone te hebben omdat je dan sneller kunt zien waar je heen moet bij een aslag.
Vooraf hadden we op deze manier een rondje bedacht waarbij we Route 5 (de Mittelland Route) combineerden met Route 9 (de Meren Route). We wilden ergens op de 5 starten, dan naar het meer van Genève fietsen, vervolgens de 9 volgen tot ongeveer bij het meer van Zürich en daar weer in noordelijke richting fietsen om de 5 weer op te pakken terug naar ons uitgangspunt. We vonden een handig startpunt bij een hotel in Kappel bij Olten waar we de auto, tegen betaling, twee weken konden laten staan. Tevens was dat een prima hotel met een heel goed restaurant wat fijn was voor de eerste en laatste avond. We hebben niet ons hele rondje kunnen fietsen. Vanwege een weeromslag naar nat en koud weer hebben we vanaf Luzern een uitstapje gemaakt naar het zonnige zuiden, Ticino/Tesson, het Italiaanse deel van Zwitserland waar de zon vaak schijnt als het aan de noordkant van de Alpen beroerd weer is. Zo ook nu. We hebben een paar fietstochten in Ticino gemaakt, met als standplaats Bellinzona, en vervolgens weer vanaf Luzern de 9 met een route in noordelijke richting met de 5 verbonden.
In het totaal fietsten we 755 kilometer met meer dan 6000 hoogtemeters. Ons ‘rondje’ besloeg 575 kilometer. In het zonnige zuiden reden we dus nog 180 kilometers. Veruit de meeste hoogtemeters, ook relatief, zaten in ons ‘rondje’, en dan vooral in de etappes tussen het Meer van Genève en Luzern. Daar fietsten we ook de mooiste etappes. Echt fietsen in de bergen zoals wij dat zochten.
We kijken terug op een heerlijke fietsvakantie en willen nog vaker in Zwitserland fietsen. Het is een duur maar ook heel mooi land met geweldige fietsmogelijkheden. Natuurlijk is het vaak ook echt zwaar. alhoewel wij niet over hele hoge passen gingen, maar dat maakt de voldoening alleen maar groter.