53,5 + 10 kilometer, 130 hoogtemeters, 3:17

Weer een relatief korte etappe vandaag. Zo vonden we een geschikte overnachtingsplaats (de plaats hierna met overnachtingsmogelijkheden was lang niet zo aantrekkelijk) en hielden we tijd over om Terezin te bezoeken.

De route voer grotendeels vlak langs de Elbe. Verrassend genoeg was er nauwelijks verkeer op de Elbe. Een enkel pleziervaartuig en één vrachtschip in een sluis. Dat was het wel zo’n beetje. Dat maakte de route des te rustiger. Het was relaxed fietsen over meestal goed en glad en soms zelfs splinternieuw asfalt. Wat gisteren en vandaag wel opviel: heel veel vakantiefietsers. In ons pension afgelopen nacht zaten zelfs alleen maar vakantiefietsers, 8 personen. Veel Duitsers maar ook wat Nederlanders. En Tsjechen zelf fietsen ook nog eens heel veel. Dus komen we echt veel fietsers tegen op de paden en in de stadjes.

Af en toe kwamen we langs of door een leuk dorpje of zagen we een mooi dorp aan de overkant liggen. Een paar keer fietsten we wat verder van de rivier af. Op één van die stukken zagen we de locatie van het WK roeien dat op 16 september begint.

In Roudnice Nad Labem streken we neer voor een hele aangename lunch die we afsloten met mijn verjaardagsgebakje. Toen ze vroegen of we nog iets na wilden had ik gezegd dat we een gebakje wilden uitzoeken omdat het mijn verjaardag was. Het gebakje werd daarna opgediend met een kaarsje en door twee zingende dames ?. Het dorp zelf was overigens ook erg mooi zoals we ontdekten toen we verder fietsten.

Een uurtje na de lunch waren we in Litomerice waar we een pension geboekt hadden. Daar hebben we snel ingecheckt en de bagage afgeladen om vervolgens naar Terezin te fietsen. Dat is een hele bijzondere vestingplaats die een nogal lugubere rol speelde in de Tweede Wereldoorlog. In de vesting vestigde de Gestapo een gevangenis waar de gevangenen onder erbarmelijke omstandigheden verbleven en het veelal ook niet overleefden. In het andere deel van Terezin werd een Joods getto gemaakt waar Joden tijdelijk verbleven voordat ze naar de concentratiekampen afgevoerd werden. Wij bezochten de Gestapo gevangenis. Heel indrukwekkend en bizar dat mensen elkaar zoveel leed kunnen aandoen. In het Duits heette Terezin vroeger Theresienstadt. Veel meer over Terezin is hier hier te lezen.

Na terugkomst in ons pension kwamen we tot de onaangename verrassing dat de fietstassen die normaal gesproken op de fiets aan het voorwiel blijven zitten verdwenen waren. Die hadden we namelijk even in de fietsenstalling gezet zodat we zonder enige bagage naar Terezin konden fietsen. Wij natuurlijk gelijk bellen met iemand van het pension die me liet terugbellen door de eigenaar. Die zat zelf in het buitenland maar zou rondbellen. Zijn vermoeden was dat de tassen waren meegenomen door een koerier die het bagagevervoer tussen hotels regelt voor mensen die met bagagevervoer de Elberadweg fietsen. Zijn vermoeden bleek juist. De tassen waren naar een hotel gebracht dat wat verder op de route ligt (ergens halverwege onze route van morgen). Daar halen wij ze morgen weer op. We komen er toch langs. Natuurlijk wel hopen dat we geen lekke band oid krijgen. Die spullen zitten namelijk in de voortassen. Net als onze regenkleding maar die hebben we in ieder geval niet nodig.

We hebben de dag in een prima restaurant afgesloten. We genoten van een heerlijke verjaardagsmaaltijd begeleid door lokale overheerlijke wijnen. Morgen fietsen we nog een keer een langere etappe. Het doel is dan Bad Schandau. Dat betekent ook dat we morgen Tsjechië zullen verlaten. Jammer, we hadden hier best langer willen rondfietsen.

Voetnoot 1: Tsjechisch is heel lastig. Het kostte Christel 3 dagen om ‘dêkuji’ (dankjewel) te onthouden, plus nog een paar dagen om het op een passend moment binnen een tel uit te kunnen spreken. Na een week bestaat de woordenschat uit ca. 10 woorden. Waar we de 1e dag dachten dat ‘brambori’ reifkoeken betekenen weten we inmiddels dat dat gewoon ‘aardappelen’ zijn!

Voetnoot 2: Christels pols (al maanden weinig belastbaar sinds een val met de fiets) vond het fietsen de eerste dagen wel zwaar maar het ging prima. Inmiddels geen klachten meer tijdens het fietsen.