80 kilometer, 790 hoogtemeters, 5:20.

Van de pracht en praal van Marienbad fietsten we vandaag over vele heuvels naar de geboortestad van de pils, Pilsen. Het was weer een lange dag, al vertrokken we een stuk later dan gisteren en bekeken we eerst wat in Marienbad. Pas tegen 18:15 waren we bij ons hotel in Pilsen. Bij vertrek regende het wat en ook onderweg hielden we het niet helemaal droog. Meer dan de regenjassen hadden we ook niet nodig. En de regenjassen waren vaker nuttig tegen de kou dan tegen de regen. Het was namelijk behoorlijk fris met een fikse wind (grotendeels in de rug!). En vooral naar beneden rijden is dan te koud zonder extra windstopper laagje.

De route vanaf ons hotel in Marienbad bracht ons naar de toeristische hoogtepunten van het stadje, namelijk de Kolonada en de Zingende Fontein. Die lagen temidden van allerlei rijk versierde huizen of moeten we ze paleizen noemen, die meestal tegenwoordig als hotel dienstdoen. Erg indrukwekkend en erg mooi, ondanks dat het ook wel protserig was. Bij het verlaten van Marienbad kregen we gelijk de stevigste, maar bij lange na niet enige, klim van de dag onder onze wielen. Niet eens opgewarmd was die beter te doen dan vooraf gedacht. Onze conditie lijkt met de dag beter te worden.

We fietsten hierna door een mooi en verstild landschap. Meestal over hele stille wegen waar we maar af en toe iemand tegenkwamen. De meeste wegen waar we hier over fietsen zijn trouwens van hele goede kwaliteit. Natuurlijk zit er af en toe een onverhard stuk tussen of een stuk oud asfalt maar relatief nieuw en goed asfalt overheerst. We kwamen weer door diverse leuke dorpjes. Één van de bezienswaardigheden was het klooster Tepla. Een mooie plek waar we kort rondkeken om daarna te lunchen in een restaurantje wat naast het klooster lag. We hadden toen nog maar 20 kilometer gefietst en moesten dus na de lunch nog bijna 60 mooie maar ook pittige kilometers. Gelukkig waren de afdalingen vaak lang en niet te steil, meetrapafdalingen noemen we die, zodat het toch nog wel wilde opschieten.

Ongeveer 20 kilometer voor ons eindpunt hadden we echt behoefte aan pauze en nieuwe energie opdoen. Dat kan in het mooi gelegen dorpje Listany. Daar was een restaurant bij een boerderij waar ze een heerlijke ijscoupe met warm rood fruit voor ons hadden. Genoeg energie voor het laatste stuk. Dat stuk was gelukkig het gemakkelijkste van vandaag. Naar beneden of vlak. Even heerlijk doorrijden dus! Via een mooie route reden we Pilsen in. En binnen een kilometer stonden we voor ons hotel! Dat hotel ligt maar een paar honderd meter van het centrum van Pilsen. We waren na het douchen dus snel genoeg bij een restaurantje waar we beiden weer lekker Tsjechisch aten. Mijn aardappelpannenkoeken met konijn voelde zelfs even wat nostalgisch. Beide gerechten werden toch o zo lekker door pap klaargemaakt!

Via het grote plein in het centrum, waar livemuziek was, liepen we weer terug naar ons hotel, ons ondertussen vergapende aan de mooie gevels. Een voorproefje van wat Praags ons aanstaand weekend te bieden heeft?