Onze tweede dag in Praag wijdden wij aan de wijk aan de overzijde van de Karelsbrug en aan de burcht die al sinds onze aankomst hier lonkte. We hadden gisteren online skip-the-line tickets voor de burcht geboekt inclusief een audio guide op onze telefoon. Om 10:30 werden we verwacht in de burcht waar we een leuke introductie kregen over de belangrijkste delen van de burcht.

We begonnen met een bezoek aan de zowel van binnen als van buiten indrukwekkende St. Virus Kathedraal. Indrukwekkend vanwege de immense afmetingen en de rijkdom aan versieringen binnen en buiten. Het bezoek aan de kathedraal was mooi getimed want daarna was het tijd voor de wisseling van de wacht. Die duurde maar liefst een kwartier; leuk om mee te maken.

Na de lunch in het oudste restaurant, honderden jaren oud, binnen de muren, bezochten we het oude kasteel. Vooral de grote hal was indrukwekkend. Die was gemaakt was voor steekspelen met paarden maar daar blijkbaar maar één keer voor gebruikt zomer bekend. Ook zagen we de kamer met een groot raam waar tegenstanders van het toenmalige regime door naar buiten werden gegooid, de zogenaamde ‘defenestration’ waarmee de dertigjarige oorlog hier begon. Echt veel last hadden die lui daar niet van want ze vielen bovenop een vuilnisbelt die onder de ramen was ontstaan omdat de bewoners can het kasteel al tientallen jaren hun afval gewoon uit het raam doneerden.

De volgden halte was de basiliek van Sint Joris, een heel stuk ingetogener dan de kathedraal. De laatste stop in de burcht was het Gouden Straatje waar ooit het personeel van de burcht woonde die men graag dichtbij had maar ook weer niet zo dichtbij dat ze in het kasteel mochten wonen. In latere tijden schreef Kafka daar in een huisje van zijn zus. En al vroeg werden de toeristische mogelijkheden van het straatje ontdekt. Overdag verbleven er mensen die bezoekers tegen betaling ‘hun huisje’ lieten zien maar die ‘s avonds terug gingen naar hun meer comfortabele verblijven in de stad.  Nu is het echt een reis terug in de tijd.

Na de burcht waren we een beetje informatie-moe en hebben we drie terrasjes bezocht afgewisseld met wandelen door de hele mooie wijk Malá Strana waar we diverse bezienswaardigheden bekeken waaronder een groot park en de Lennonwall.

We sloten ons bezoek aan Praag vanavond af met een heerlijk etentje in een restaurant met allure (en een creatieve kaart). We zaten op de rand van de prachtige binnentuin en serre. Morgen fietsen we weer verder. We gaan dan naar Melnick; de drukte van de grote stad laten we dan weer achter ons.