Na onze heerlijke fietsvakantie in Noord Nederland in juni 2020 hebben we de fiets uiteraard niet stil laten staan. We hebben nog een aantal losse tochten gemaakt, waaronder een kersen- en pruimentocht in de Betuwe en, solo, een ritje naar Breda. Maar het kriebelt toch om nog wat meer te fietsen. En eigenlijk willen we ook wel we onze banden ook nog over wat heuvels heen sturen. Dit in voorbereiding op, ijs en Corona dienende, een weekje fietsen in het Zwarte Woud of iets dergelijks eind augustus, begin september.

Natuurlijk kunnen we in Zuid Limburg mooi heuvels fietsen. En dat hebben we voor ons gevoel al veel te lang niet gedaan. Daarom een week geleden een fietstochtje gemaakt vanuit Brunssum gecombineerd met een bezoek aan mijn vader. Omdat dat naar meer smaakte bedachten we dat we afgelopen weekend wel twee dagen in Zuid Limburg zouden kunnen fietsen, gecombineerd met een overnachting. We wilden het weer even afwachten en dan een hotel boeken, maar dat bleek afgelopen donderdagavond lastiger dan gedacht. Er was zo goed als niets meer te vinden in Zuid Limburg, behalve dan een aantal hele dure opties, vooral in Maastricht. Christel kwam op het idee om eens in Duitsland vlak over de grens te kijken en dat bleek een goed plan! In Aken waren nog veel betaalbare opties. Na een hotel en diner geboekt te hebben ben ik vrijdag aan het puzzelen geslagen op een leuke route. We hadden al bedacht op zaterdag met een kortere route, vanwege de hitte, van Brunssum (auto bij mijn vader laten staan) naar Aken te fietsen en dan zondag met een langere route weer terug. Met behulp van wat handige website en Garmin Basecamp was het niet al te moeilijk een route samen te stellen. Ik baseer me meestal dan op knooppunten en andere fietsroutes. Op de digitale kaarten van Open Cycle Maps zijn die allemaal mooi ingetekend. De routes zijn hieronder te downloaden.

Dag 1 – naar Aken

Na het bezoek aan mijn vader zijn we om 15:40 vertrokken. De ergste hitte leek toen al verdwenen, waarschijnlijk door het opsteken van een windje. Bij het maken van de route waren de lastigste stukken aan het begin, namelijk door Heerlen en aan het einde, bij Aken. We begonnen met een mooie bocht door de Brunsummerheide. Een mooi stukje. Het hierop volgende stukje door Heerlen was eigenlijk best mooi, een stuk mooier dan verwacht. In mijn herinneringen was Heerlen een stuk vlakker trouwens. Nu reden we continu op en af door een paar mooie stukken van Heerlen richting Simpelveld om vlak voor Simpelveld af te buigen naar Bocholtz.

Bij Bocholtz hebben we van een heerlijk ijsje genoten waarna we al snel Duitsland in reden. Net toen we in Duitsland waren kwamen we voorbij een restaurantje waar we heel veel jaren geleden al een keer waren en waar met name Christel hele warme herinneringen een bewaart. Ze hadden daar namelijk indertijd, en nu vast ook nog, een ontzettend uitgebreide en lekkere keuze aan gebak! Maar goed, we hadden net ons ijs op en we wilden ook weer niet te laat in Aken zijn, dus weer snel doorgefietst. Min of meer over de grens Duitsland-Nederland richting Aken.

Ons hotel lag in het zuidoosten van Aken. We reden daar met een zuidwestelijke bocht om Aken heen naartoe. Deels nog wel door de bebouwde kom, maar voor een flink deel ook door het groen. Ergens aan de rand van de bebouwing had ik de route over een paar MTB-achtige paadje uitgetekend. Geen probleem voor onze Santos-fietsen! Nu is Aken niet bepaald vlak en dat hebben we geweten ook. We moesten nog flink aan de bak in de laatste 10 kilometer! Moe maar ook erg tevreden over de fraaie route arriveerden we rond 18:45 in het Art Superior Hotel waar we een uurtje later aan de simpele en lekkere maaltijd zaten. Wel even wennen dat je in het hotel een mondkapje moet dragen, behalve als je op je kamer bent of aan een tafel in het restaurant zit.

Deze eerste dag fietsen we 42 kilometer met 550 hoogtemeters in de warmte, al was het minder heet dan verwacht.

Download file: Brunssum_Aken.gpx

Dag 2 – en terug met een ommetje Heuvelland

Voor de terugweg had ik een route uitgestippeld die voor de eerste helft in België bleef en dan bij Slenaken de grens overstak. Vanaf Slenaken dan via een westelijke bocht over het plateau van Margraten, Houthem en Nuth terug naar Brunssum. Niet bepaald een rechttoe, rechtaan route, maar dat was ook nergens voor nodig. We hadden alle tijd.

Na een heerlijk en uitgebreid ontbijt zijn we rond 10:30 vertrokken. Eerst nog een stukje door Aken over dezelfde weg terug als gisteren en toen door de bossen middels een hele lange klim naar het hoogste punt van ons weekend op bijna 400 meter gevolgd door een lekkere afdaling naar Raeren in België. Geen grens gezien trouwens. Een deel van deze route ging weer over iets wat je eerder een MTB route zou noemen maar dat maakt het alleen maar leuker! Vanaf Raeren konden we ook weer knooppunten volgen. Nu hebben we vaker gefietst in dit deel van België, zo vlak over de grens. Toch kwamen we nu meest over wegen en paden waar we niet eerder fietsten. We kwamen ook nog wat kilometers over paden waar we dan wel niet eerder fietsten, maar wel wandelden! We fietsten namelijk stukjes parallel aan de Geul. In 2004 hebben we de tweedaagse Bron tot Monding wandeling gedaan langs de Geul ter voorbereiding op de Nijmeegse 4-daagse en toen kwamen we dus ook over deze paden!

Het stuk door België was bijzonder afwisselend. Langs de Geul dus, door het bos, langs een Dirtpark, langs een klimrots en door het mooie heuvellandschap net aan de Belgische kant van de grens tussen Slenaken en Vaals. Allemaal erg mooi. In Sippenaeken hebben we heerlijk geluncht op een terrasje waar we ook al een aantal keren eerder zaten. Het was wel, op een aantal kilometers over een oud spoortraject na, continu op en af. Daar houden we wel van, maar het zorgt er wel voor dat het allemaal niet erg snel gaat. Bij Slenaken staken we weer de grens naar Nederland over. De route bleef ook hier mooi met een ontzettend steile klim Slenaken uit. Daarna ging het golvend richting het plateau van Margraten. Het is hoogzomer en dat betekent in Zuid Limburg ook fruit te koop langs de weg. We hadden genoeg plaats in onze fietstassen voor twee porties pruimen en een bakje kersen. De kersen hebben Malden niet gehaald!

Na een lange afdaling Valkenburg in reden we door het breder Geuldal naar Houthem om in een koffietentje bij Chateau Gerlach van een Latte met pruimenvlaai respectievelijk kruisbessenvlaai te genieten. Hierna moesten we nog dik 20 kilometers, nog steeds bepaald niet vlak, fietsen om weer bij de auto uit te komen. Via een bocht door een mooi en deels onbekend stuk Limburg kwamen we in Nuth uit. Hierna was het nog maar een paar kilometer naar de auto. Snel de fietsen op de auto en naar een restaurant een kwartiertje verderop. Op het terras van de Biezenhof bij Geleen hebben we deze inimini vakantie aangenaam afgesloten.

Deze 2e dag draaiden we 77 kilometer en 900 hoogtemeters onder onze wielen door. We kunnen dus nog klimmen!