Een leuke naam voor een hele fraaie en eenvoudige fietsroute! Eigenlijk waren we van plan om vandaag een mooie stevige wandeling te maken. Helaas had Christel wat last van haar knie dus de plannen aangepast en een niet te zware fietstocht uitgezocht. Dat werd de Tour de Murg van Freudenstadt naar Rastatt en terug met de trein. Deze route door het Murgtal werd van harte aanbevolen in de Schwarzwald app en was gekenmerkt als ‘Familientour’. Ondanks de lengte, toch zo’n 64 kilometer, klopte dat wel omdat de route stroomafwaarts gaat en dat betekent dus voornamelijk dalen. Desalniettemin zaten er een paar pittige klimmetjes in, totaal meer dan 300 hoogtemeters, en zoals we hier al gewend zijn, zijn die soms erg steil.

Meteen nadat we Freudenstadt verlieten bleek al dat het een heel erg fraaie route is. Het dal van de Murg is soms breed en soms heel smal waardoor het landschap regelmatig verandert. Daarnaast fietsten we langs en door heel veel leuke stadjes zoals het door mooi landschap omringde Baiersbronn (die ons eerder aanbevolen werd als MTB-mekka, voor een volgende vakantie), het diep in het dal gelegen Forbach en Gernsbach met zijn vakwerkhuizen. Elke meter zo ongeveer was genieten. In Forbach, precies halverwege, hebben we bij een wat rommelig Italiaans restaurantje op het station overheerlijke paste gegeten. Die energie hadden we nodig voor het toch wel pittige klimwerk dat meteen na de pauze kwam.

We lagen mooi op schema om de trein van 16:25 in Rastatt te halen. Dat was namelijk een trein die alleen de belangrijkste stations aan deed. De meeste doen alle 30 stations (!) tussen Rastatt en Freudenstadt aan. We hadden zelfs nog tijd om een heerlijke Eiskaffee te drinken op een kleine 10 kilometer voor Rastatt. We waren net op tijd in Rastatt op het station, dat verbouwd wordt, waar het puzzelen was op welk perron we moesten zijn. Na de fietsen de trap op gesjouwd te hebben, waarbij een jonge man de fiets van Christel naar boven sjouwde, bleek de trein die we moesten hebben bijna een kwartier vertraging te hebben. Dat zorgde er wel voor dat we die trein konden nemen. Toen de trein voorreed was het overigens nog onduidelijk of het wel de juiste trein was. Dat stond nergens op! Waarom de conducteur dan zo geïrriteerd moest doen toen een groepje mensen waaronder Christel hem vroeg of het de trein naar Freudenstadt was zal voor altijd een raadsel blijven. De fietsen gingen gemakkelijk de trein in (want netjes op hetzelfde niveau als het perron) via een deur waar duidelijk een fiets op stond. Vervolgens was het niet echt duidelijk hoe we de fietsen dan neer moesten zetten. We hadden ze eerst zodanig neergezet dat mensen er redelijk gemakkelijk langskwamen maar daarmee blokkeerden we wel de treindeur aan één zijde. Dat had geen al te groot probleem hoeven te zijn behalve dan dat een oude vrouw er juist aan die kant op een volgend station eruit moest en we, mede vanwege de korte tijd dat de trein stilstond omdat de conducteur tijd wilde/moest inhalen, de fietsen niet aan tijdig aan de kant kregen. Oude vrouw mist haar station en moest een station later eruit om dan de volgende trein terug te nemen. Jammer maar we hebben ons best gedaan en meer konden we niet doen. Vervolgens de fietsen toch maar dwars gezet zodat geen van beide deuren meer geblokkeerd was. Er kon overigens nog net wel iemand langs. En zo zijn we naar Freudenstadt gereisd. Vanuit de trein herkenden we veel van waar we vandaag langs fietsten. Dit treintraject heet dan ook de Murgtalbahn!

Overigens hadden we vandaag wederom lekker fietsweer. Wel minder zon dan de afgelopen dagen en deels iets lagere temperaturen. Of het morgen nog zo’n fraaie dag wordt staat in de sterren geschreven. De voorspellingen zijn niet zo goed.

Download file: zw-11.gpx