Het is weer eens zover, we vieren mijn verjaardag terwijl we op vakantie zijn. Dit is de laatste jaren eerder norm dan uitzondering. Na de pittige wandeling van gisteren hadden we voor vandaag een enigszins relaxte fietstocht gekozen met daarin opgenomen een bezoek van het Vogelpark Steinen dat 4,5 kilometer van ons hotel ligt. Een fijn bezoek aan een klein vogelpark waar ze ook nog wat andere dieren hebben, zoals kangoeroes, stokstaartjes en berberapen. De fietsroute van in totaal 37,8 km met bijna 600 hoogtemeters ontleenden we wederom aan de Schwarzwald app. Wel hebben we de route aangepast zodat we die vanaf ons hotel konden starten.

Vanaf het hotel mochten we eerst 4,5 kilometer naar beneden zoeven tot aan het Vogelpark. We hadden alle tijd om het park te bekijken. Het was niet heel erg druk en daardoor konden we alle dieren in alle rust bekijken. Het is een mooi aangelegd park met veel verschillende vogels van over de hele wereld. En een beetje vogelpark heeft natuurlijk een roofvogelshow. Deze was leuk en werd met veel humor gebracht. O.a. de Rode Wouw, Zwarte Wouw, een aantal soorten gieren en de Bald Eagle hadden hoofdrollen in de show en vlogen vlak over onze hoofden heen zodat je de wind van hun vleugels voelde. Maar er was nog veel meer dat het bezoeken waard was, waaronder Stokstaartjes, Berberapen die tussen de bezoekers door liepen tijdens de voedertijd (van de apen :), verschillende soorten papegaaien, parkieten waarbij je door hun volière liep en nog veel meer. Kortom: een aangenaam bezoek. En leuk om in gezelschap van zo’n leuke dieren mijn verjaardag te vieren.

Nadat we een simpele lunch namen bij de kiosk in het park hebben we de route verder gevolgd. Als eerste met een mooi stuk voornamelijk afdalen naar Steinen en verder naar Brombach. In Brombach hebben we de beperkte lunch aangevuld met Bienenstich voor mij en Eiskaffee voor Christel. Na Brombach begonnen we al snel te stijgen. Die klim duurde, met wat kleine afdalingen tussendoor, zo’n 16 kilometer. Aan het begin was de klim ook nog eens ontzettend steil. Dit bracht ons wel naar een mooi uitzicht op de ruïne van een burcht. Redelijk snel daarna reden we het bos in waarna we meer dan 10 kilometer door het bos reden. Best wel een beetje saai. Dit soort paden hadden we vooraf verwacht van het Zwarte Woud, maar gelukkig is het meestal veel afwisselender bos, met weides en vaak met mooie panorama’s of kleurrijke dorpen. Uiteindelijk kwam de klim, die alleen in de eerste en de laatste paar kilometer verhard was, uit bij Endenburg waar we gisteren ook al waren. De laatste 2 km heette de Panoramaweg, maar die naam was alleen terecht de laatste 100 m voor het dorp. En café Alpenblick in Endenburg had helaas Ruhetag. Maar daarvoor in de plaats hebben we op een bankje met mooi uitzicht van onze in Brombach gekochte kwetsen genoten en even later, terug bij ons hotel, proostten we op mijn verjaardag met een Hugo!

Morgen verlaten we deze lokatie alweer en gaan we voor de laatste vier nachten naar Freudenstadt in het noordoosten van het Zwarte Woud.