Bussum – Huizen, 77,5km – 4:51

Na ons rondje Zuiderzee zat de fietsvakantie er nog niet op. Het was te mooi weer om al te stoppen en we hadden tenslotte nog een dagje. Dus hadden we nog een rondje bedacht via knooppunten vanuit ons hotel in Bussum, richting Weesp, langs de Vecht en door ’t Gooi naar Huizen waar onze auto stond. Dit bleek weer eens een hele mooie en afwisselende route. Tip voor de liefhebbers: de route is onderaan het kaartje te downloaden als GPX bestand en dan op GPS apparaat of smartphone te zetten om eventueel zelf te fietsen.

Nadat we Bussum uit waren fietsten we eerst door een mooi natuurgebied ten westen van Bussum. Een fraai groen gebied, met water afgewisseld met stukken bos en weiland waarop een aantal grote grazers rondliepen (of in dit geval lagen te luieren). Even voor Weesp stuitten we op de Vecht die we een flink stuk zuidwaarts volgden tot bij Breukelen. Een erg mooi stukje met veel fraaie huizen, een paar leuke stadjes en wat mooie bruggetjes over de Vecht. Onderweg kwamen we ook nog langs veel fraaie molens waarvan een aantal draaiden. Waaronder ook eentje in Loenen a/d Vecht. Na de lunch op een terrasje in hartje Loenen hebben we die Korenmolen de Hoop bezocht. Vanwege Open Monumentendag was deze molen te bezichtigen. We kregen uitgebreide uitleg over hoe nog steeds meel in de molen wordt bereid. Een leuke break tijdens het fietsen.

Nadat we de Vecht bij Breukelen verlieten fietsten we langs de Loosdrechtse plassen op. Deels was dit stuk route fraai maar deels was het wat saaier, want langs een wat drukkere weg en niet altijd zicht op de plassen. We zijn nog even Oud Loosdrecht binnen gefietst om daar op een terrasje nog een kopje koffie met gebak te nuttigen. Weer appelgebak. Jammer dat de gebakskeus in dit deel van Nederland en in Noord Holland veelal beperkt bleef tot appeltaart zonder slagroom of appeltaart met slagroom. Best lekker maar het mag ook een keer wat anders zijn!

Na deze laatste pauze moesten we nog ongeveer 25 kilometer fietsen en dat waren erg mooie kilometers. Dwars door het Gooi maar meestal de bebouwde kom vermijdend fietsen we naar Huizen. Door de mooie bossen van het Spanderswoud boven Hilversum en over de heidegebieden tussen Bussum, Laren en Blaricum. De droogte heeft de heide geen goed gedaan maar gelukkig was er ook nog wel wat gezonde bloeiende heide te zien.

We hebben de dag en de fietsvakantie afgesloten met een lekker Italiaans etentje in restaurant Laguna bij hotel ’t Nautisch Kwartier waar we de eerste nacht van de vakantie verbleven.

We kijken terug op een mooie en afwisselende fietsvakantie in eigen land, waarin we veel geluk hadden met het weer, overnacht hebben op bijzondere adresjes en genoten hebben van zeer verschillende gezichten van Nederland. Zoals we al vaker constateerden … ook Nederland is mooi! We fietsten in 7 dagen tijd 516 kilometer en dat is voor ons een dik weekrecord.