We fietsten vandaag de route die we eigenlijk voor gisteren bedacht hadden. Best fijn dat we ons plan moesten omgooien want vandaag was het echt mooi weer. Hopelijk blijft dit de komende dagen zo. Voor vandaag was dit alvast fijn. En mooi weer verschaft dan ook weer lekker veel energie voor wat een pittige dag ging worden.

We fietsten vanuit Turckheim langs de voet van de Vogezen naar het wonderschone Kaysersberg waar we even rondgekeken hebben. Saillant detail: na genoten te hebben van diverse straatjes met allemaal mooie kleurige vakwerkhuisjes kwamen we aan bij een bord ‘quartier pittoreske’, en volgde inderdaad nog zo’n mooi straatje.

Na Kayserberg begon de lange en best gemakkelijke klim naar de Col de Fréland. Over een afstand van 9,5 kilometer moest 510 meter overbrugd worden. Het gemiddelde stijgingspercentage is 5,3% en het maximum 8,2%. Heel erg goed te doen dus. Overigens begint het al een stuk eerder te stijgen maar die aanloop is helemaal niet spannend. Halverwege de mooie klim hebben we gepicknickt op een mooi plekje in de zon op een heerlijk koel stenen muurtje. Belegde baguettes met een pakje chocomel. Eenvoudig, doch voedzaam. Het landschap tijdens de klim was ook lekker afwisselend. Na de klim volgde een heerlijke lange afdaling van ongeveer 14 kilometer door een smal dal met slechts heel af en toe een huis. In het begin was de afdaling nog enigszins steil maar de tweede helft was toch vooral een afdaling over een goede weg waar je lekker bij kon trappen. Perfect!

De afdaling eindigde in Ribeauvillé, waar gisteren onze wandeling begon. In eerste instantie zijn we door Ribeauvillé heen gereden op weg naar Bergheim. Aan dit laatste dorpje bewaarden we hele goede herinneringen van toen we daar overnachtten in mei 2016 tijdens onze fietstocht naar Rome. Bergheim is inderdaad erg mooi maar bleek een slaperig dorpje zo midden op de dag. Er was dus ook slechts 1 terrasje te vinden, leeg, voor een kopje koffie zonder gebak. Dus weer terug naar Ribeauvillé. Daar halverwege de hoofdstraat vonden we een alleraardigst terrasje waar ze, naast koffie, heerlijk gebak serveerden. We hadden nu ook wat tijd om Ribeauvillé wat beter te bekijken. Wederom een Elzasser parel!

Na dit dorp fietsten we een kilometer of 4 over dezelfde route als waar we gisteren wandelden naar Riquéwihr. Wederom mooi maar ook behoorlijk pittig. Het venijn zat vandaag toch echt wel in de staart vandaag. Het ging continu steil op en af tussen de wijngaarden door. Geen moment rust. En ook na Riquéwihr, op de route naar Kientzheim was het aanpoten. Gelukkig waren de laatste (mooie) kilometers tussen Ammerschwir en Turckheim, over dezelfde weg als waar we vanochtend heen fietsten, wat gemakkelijker. Al met al hebben we vandaag toch 61 kilometer met 1060 hoogtemeters weggetrapt.

Onze laatste avond in Munster sloten we af met wederom een heerlijke maaltijd in het restaurant van ons hotel, Hotel Verte Vallée. Morgen gaan we naar onze tweede plek. We blijven in de Vogezen. Sterker nog we rijden niet eens zo heel ver. Een uurtje dieper de Vogezen in ligt La Bresse. We hebben daar een hotel geboekt voor de resterende 6 nachten. Omdat we maar kort hoeven te reizen blijft genoeg tijd over voor een mooie wandeling.