36,2km – 2:14 zadeltijd – 180hm

De dag begon met regen en toen nog meer regen en onweer. Zo direct na ons (onwaarschijnlijk uitgebreide) ontbijt, toen wij net ingepakt hadden en wilden vertrekken. De regenradar gaf aan dat de buien nog wat uurtjes zouden aanhouden. Met veel geluk zou het ’s middags dan droog zijn. Omdat we maar dik 30km moesten vandaag wilden we de gok wel nemen dat het vanmiddag droog zou worden. Na even getwijfeld te hebben wat te doen besloten we de fietsen met tassen en al bij het hotel te laten staan en een taxi te nemen naar Museum Barberini waar de tentoonstelling ‘von Hopper bis Rothko’ te zien was, over de ontwikkeling van de moderne Amerikaanse schilderkunst. Deze tentoonstelling bleek erg de moeite waard, evenals een paar andere zalen van het museum die we nog bezochten.

Na lunch in het museumcafe en taxirit terug bleek het zowaar droog. Voor de zekerheid hebben we in het begin nog met regenjas aan gefietst, maar als snel ging die uit. En het bleef zowaar droog! Potsdam uit gingen we over de Glienicker Brücke, een brug met veel geschiedenis. Aan de ene kant (Potsdam) lag de DDR en aan de andere kant lag westers Berlijn. Tientallen jaren lang was deze brug de plek waar gevangenenuitruil plaatsvond. Hierna ging het door een beboste en licht heuvelachtige omgeving op Berlijn Mitte aan. In deze bossen was goed te zien dat het hier recentelijk (twee weken geleden) heel erg veel geregend heeft. Veel blad, takken en zand waren op veel plaatsen over het fietspad gespoeld.

De laatste ca. 10km gingen over een kaarsrechte weg naar de Brandenburger Tor, het eindpunt van onze reis. De hele reis hebben we heel veel over autovrije wegen of autoluwe wegen gefietst. Het was dus weer even wennen om deze 10km langs een drukke weg met veel herrie en dito uitlaatgassen te fietsen. En na 1107km stonden we dan voor de Tor.

Nadat we bij ons centraal gelegen hotel ingecheckt hadden, hebben we onze terugreis geboekt bij het ernaast liggende station Friedrichsstrasse. Dat kon namelijk niet online, omdat we ook plekken voor de fiets moesten reserveren. Naar verwachting zijn we woensdag, 17:45 in Deventer. We willen dan donderdag nog van Deventer naar Malden fietsen.

Bij het hotel kwam ik erachter dat ik hier al een keer eerder een nacht geslapen had. Ik was hier namelijk al een keer zakelijk. Ik herkende het Mexicaans restaurantje dat bij het hotel onder het spoor lag. Claudia en ik hebben hier een paar jaar geleden gegeten. Even appen met Claudia bevestigde wat ik me meende te herinneren. Na ons diner, in datzelfde restaurant, hebben we nog een aangename avondwandeling gemaakt langs de oevers van de Spree, waar veel mensen nog gezellig bij een drankje en wat muziek zaten te kletsen, en over het fraaie Museuminsel.

Morgen nog een dagje Berlijn sightseeing.