Vandaag hebben we de pedalen niet aangeraakt. We zijn tenslotte in Berlijn, het doel van onze reis. Morgen treinen we terug naar NL dus we hadden vandaag tijd om het een en ander van Berlijn te zien. Overigens waren we al van plan om nog een keer een lang weekend Berlijn te doen, dus eer moest vandaag niets. We kozen om een soort van rondwandeling om Berlin Mitte te doen.

De eerste stop was al op een paar meter van ons hotel. Daar bevindt zich het Tränenpalast, één van de vijf doorgangsposten naar het westen ten tijde van de DDR. Kregen de DDR burgers toestemming, dan konden ze via Bahnhof Friedrichsstrasse West-Berlijn in. Een heel bijzondere plek met een fraaie, gratis toegankelijke, tentoonstelling over de locatie, de Muur etc. Heel aangrijpend. A dit bezoek zijn we langs de Spree naar de Reichstag en het Regierungsviertel gelopen, een indrukwekkende combinatie van oud en heel modern. De Reichstag koepel bewaren we voor een langer bezoek. Vlak voor de Reichstag kwamen we nog langs een glazen muur waarop de grondwet van Duitsland was weergegeven. Ook bijzonder en indrukwekkend. We wandelden verder langs het monument voor de Sinti en Roma slachtoffers van de Nazi’s en de Brandenburger Tor richting het zeer indrukwekkende Holocaust monument. Dit monument vangt de gigantische omvang van de nazi misdaden tegen de joden, de methodische aanpak van de vernietiging van de joden. Deze misdaad is zo grof dat het bijna abstract is, net als het monument. Helaas konden we niet de ruimte onder het monument bezoeken. Daarvoor was de rij te lang.

We liepen verder naar de ultramoderne Potsdammer Platz met oude stukken muur. Hiern hebben we lekker geluncht in de ‘Mall of Berlin’. Daar ook een nieuwe sportzonnebril gekocht omdat ik mijn zonnebril op de vorige hotelkamer had laten liggen. De nieuwe bril leek ons al veel optie van Christel te lijken en ja hoor, het is precies dezelfde! Na de lunch zijn we doorgelopen naar het wat vreemde, maar o zo bekende, Checkpoint Charlie. We hebben vervolgens uren besteedt in het Mauer Museum (Haus am Checkpoint Charlie). Dit museum bestaat al sinds 1963 en verhaalt over de muur, de geschiedenis van het gescheiden Duitsland, de hereniging, de pogingen van DDR burgers om naar het westen te vluchten, etc. Heel indrukwekkend ondanks de rommelige opzet van de tentoonstelling.

Tegen het eind van de middag verlieten we het museum terwijl we zeker nog niet alles gezien hadden. We liepen terug naar ons hotel via de mooie Gendarmenmarkt waar we onszelf nog even verwenden op een terrasje. Terug in het hotel heb ik opgezocht waart al die bovengrondse (blauwe en roze) buizen voor dienen die je veel ziet. Dat zijn installaties om het grondwater weg te pompen bij bouwprojecten. Blijkbaar heeft Berlijn een hoog grondwaterpeil en is dat dus nodig. Is dat mysterie ook weer opgelost.

We hebben vanavond, als afsluiting van de trip (alhoewel we nog twee dagen onderweg zullen zijn), heerlijk gegeten in een luxe Italiaans restaurant, Bocca di Bacco, dat mij aangeraden was door mijn opticien en dicht bij ons hotel bleek te liggen.

Morgen gaan we treinen naar Deventer!

1 reactie

Peter N.W. Holtzapfel · 2017/08/15 op 08:50

Hartelijk dank voor deze geweldige site! Ik vertrek a.s. vrijdag 19-08-2017 vanuit Alphen aan den Rijn om de R1 route te fietsen.
Ik heb het internet behoorlijk afgezocht naar informatie buiten de R1 Radweg gids, die van jullie is meer dan top.
Wel probeer ik zoveel mogelijk te kamperen, mar met jullie overnachtings adviezen heb ik een alternatief bij de hand. Ook wat betreft eetgelegenheden.
Ik fiets wel met een Pegasus Tecaro E-bike met 500W batterij. Bovendien heb ik een fietsaanhanger voor mijn spulletjes.
Als het weer een beetje meewerkt ga ik een geweldige tocht hebben. Mijn vrouw Margot haalt mij op in Berlijn, ze komt met auto en caravan en we blijven dan een week om de stad te bekijken.
Een heel goede gids is: Mijn Berlijn van Marjolein van der Kolk. Ze heeft ook een geweldige blog berlijn-blog.nl die ik al jaren volg.