72,4km – 5:28 zadeltijd – 1000hm

Wat een mooie dag! Het weer was perfect om te fietsen, ongeveer 20 graden, veel zon en niet te veel wind, en de route was spectaculair mooi. Fraai langs de noordkant van de Harz op. Daardoor regelmatig mooi uitzicht over het vlakkere, nog steeds glooiende land, aan de voet van de Harz. Voeg de mooie stadjes daar nog eens aan toe en de ingrediënten voor een topdag zijn voorhanden. En dat werd het ook. Het was ook stevig aanpoten vandaag. Vele klimmetjes, soms onverhard, soms verhard, soms relaxed, soms knetter steil, maakte het uitdagender dan de etappes tot nu toe. Maar het ging weer allemaal heel lekker. Christel heeft geen enkele last van haar enkel, noch van een conditie die nog opgebouwd zou moeten worden en mijn rug wordt met de dag beter. Het was vandaag ook een perfecte dag om framboosjes langs de weg te plukken. En om vlinders te zien. De hele route zagen we steeds weer andere vlinders.

Even na het vertrek uit Bad Gandersheim kwamen we langs het fraaie klooster Brunshausen. Hierna verliet de route de stadse omgeving van Bad Gandersheim en ging heel landelijk verder over rustige en (sterk) glooiende wegen. Bij het dorp Bilderlahe stuitten we op een omleiding van de R1. Die was heel netjes aangegeven en, op het stuk door de stad Seesen na, ook heel fraai. Het maakte de route wel een paar kilometer en wat hoogtemeters langer. Na dik 35km kwamen we in Langelsheim waar we wilden lunchen. Langelsheim bleek een wat slaperig stadje te zijn met niet al te veel eetgelegenheden. We kwamen uit bij een Italiaanse restaurantje. De eigenaresse vertelde ons dat ze eigenlijk dicht gingen vanwege een besloten bijeenkomst die middag maar dat ze nog wel pizza kon serveren op het terras achter het restaurant. Prima oplossing en de pizza was lekker (ik had overigens gisterenavond ook een pizza op, maar dat mocht de pret niet drukken).

Na de lunch ging de route verder naar Goslar. Even voor Goslar hebben we als extraatje de Granestausee bezocht. Was zeker de moeite waard van het (stukje) omrijden. Goslar bleek een ontzettend mooie stad. Weer heel veel vakwerkhuizen, mooie pleinen, fraaie kerken en het overweldigende Kaiserpfalz, een keizerlijk paleis. Na Goslar volgde een stukje route waar in het routeboekje werd aangeraden een alternatief te volgen. Dit omdat er een stuk onverhard in zou zitten dat alleen maar geschikt was voor volledig geveerde MTB’s zonder verpakking! Eigenwijs dat we zijn namen we toch die originele route. Om eerlijk te zijn waren we vergeten de alternatieve route te nemen. We kwamen daar pas achter na een hele steile klim en wilden niet dat die voor niets was geweest! En bovenop de klim, waar we voor het eerst boven de 400 meter kwamen, kregen we een prachtig uitzicht over Goslar. Hadden we niet willen missen. En het slechte stuk pad? Dat viel reuze mee! Ja, een paar bobbeltjes en geultjes, maar niets wat we niet konden rijden. Gelukkig waren we de variant vergeten!

Ook hierna was het klimmen nog niet afgelopen. Op weg naar Bad Harzburg bleef het stevig op en neer gaan. En eenmaal in Bad Harzburg moesten we nog een aantal kilometers omhoog richting ons hotel. We zitten nu in een heel fraai en modern hotel met de bijzondere naam Plumbohms. Onze mooie kamer heeft een wel heel bijzondere lamp! En het eten in het hotel was top! Zo’n fietstocht blijft voor ons toch ook een culinaire reis, daar zorgen we wel voor ;-).