In september 2019 fietsten we de Bodensee-Königssee-Radweg vanaf Lindau aan de Bodensee naar de Königssee en verder naar Salzburg. Vanaf Salzburg namen we de trein terug tot Bregenz vanaf waar het nog maar 6 kilometer fietsen is naar Lindau. We wilden na de fietstocht naar Berlijn in 2017 en Zweden 2018 graag een fietsvakantie met het nodige klimwerk. En dat is uitgekomen! Op een totaal van 578,1 kilometer fietsen, fietsten we 5450 meters omhoog. Dat omhoog fietsen ging niet zelden over korte steile klimmetjes, een beetje zoals in de Ardennen en soms over langere matige klimmen. Het landschap was echt fantastisch. De route gaat over/door/langs groene weidegebieden, hoogveen, heuvels, bergen, snelstromende riviertjes, bossen, leuke stadjes, kastelen en kloosters. Allemaal even prachtig. En de inwendige mens versterken was gemakkelijk. Heel veel dorpjes hebben wel een café, Konditorei of Bäckerei (meestal een combinatie) waar je lekker een broodje of een stuk gebak met een goede koffie kunt genieten. Het was niet moeilijk om overnachtingsadressen te vinden. Hotels in overvloed. Alleen in het weekend was het een beetje zoeken, maar dat losten we op omdat we het slechte weer in het tussenliggende weekend wilden ontsnappen en daarom de trein naar München namen waar genoeg mogelijkheden waren.

We hadden vaak tegen elkaar gezegd, als we weer eens door Zuid Duitsland reden op weg naar een vakantiebestemming in Oostenrijk of Italië, “hier moeten we toch een keer gaan fietsen”. En dat hebben we nu dus gedaan. Fietsen in Duitsland en Oostenrijk is heel prettig. Er zijn goede en veel gemarkeerde fietsroutes, goede fietsfaciliteiten, genoeg horeca en overnachtingsmogelijkheden. Maar eens kijken wat de volgende bestemming wordt.

Hieronder staat een overzicht van de route die we reden, gevolgd door een dag-tot-dag verslag. Bij elke fietsdag staat de gereden route ook en die kan ook gedownload worden. De overzichtsroute is daar niet geschikt voor want te weinig gedetailleerd.

De ochtend begon wat hectisch omdat ik online meende vast te stellen dat de eerste trein waar de fietsen mee naar Bregenz konden pas om 19:00 ging. Daarom nog voor het ontbijt naar het station gewandeld om daar navraag te ...
Logistieke redenen maakt dat Salzburg het einde van onze fietstocht is in plaats van de Königssee. Vanaf Salzburg kunnen we namelijk een trein naar Bregenz nemen. En vanaf daar is het maar een paar kilometer naar ons hotel in Lindau ...
Vandaag geen fietsen. Althans nauwelijks fietsen. We zijn met de fiets van ons hotel naar de Königssee gefietst en hebben daar de boot over het meer genomen. Zo krijg je een mooi beeld van de Königssee en kun je op ...
Mooie laatste etappe van de Bodensee-Königssee Radweg met stevig klimwerk. Regelmatig was het steiler dan 15%. Alles natuurlijk gefietst en nog steeds zonder accu. Mooi was dat we na al dat rijden aan de voet van de Alpen nu echt ...
Heerlijke rit in fantastisch zonnig weer (nog wel een beetje fris). Het was vandaag relatief vlak en we reden naar het oosten met zuidelijk van ons steeds de Alpen binnen handbereik. Dus vlak langs en vlak want weinig klimwerk. We ...
Vanochtend regende het nog flink en daarom zijn we laat vertrokken, om 11:30. Het weer zou gedurende de dag verbeteren en dat deed het ook. We vertrokken in ‘full battle dress’ maar dat bleek vooral nuttig tegen de kou. De ...
Ook vandaag hebben we grotendeels gespendeerd in München. We bezochten, na een uitgebreid en relaxed ontbijt, het Lenbachhaus, een kunstmuseum dat voornamelijk draait om de grote, goed verzorgde en hele mooi expositie over Der Blaue Reiter, een groep van kunstenaars ...
De weersvoorspellingen voor dit weekend noopten ons tot een alternatief plan. Aan de voet van de Alpen zou het namelijk het hele weekend regenen en dan volgt er maandag, voorzichtig, een weersverbetering. Sowieso waren we toe aan een rustdag (dat ...
Bij grijs, fris maar ongeveer droog weer, een mooie en afwisselende etappe gereden. Met de nodige fraaie gebouwen (kloosters en kerken) en stadjes (vooral Bad Tölz) en over vele smalle kronkelende weggetjes een relatief lange etappe met een wat bescheidener ...
Daar zijn we nu wel achter! Vandaag dan de weersverslechtering die al een paar dagen geleden voor vandaag aangekondigd was. Daarom hadden we een korte etappe gepland. Op tijd vertrokken toen het nog droog was, maar vervolgens toch zo’n 40 ...
Wederom een heel erg mooie route langs de voet van de Alpen. Steeds vaker krijgen we zicht op de echte hoge bergen. En wederom moest er flink en vaak geklommen worden. Net wat minder dan gisteren maar de afstand was ...
Fietsvakantie: Bodensee Königssee Radweg en door naar Salzburg. Vandaag de eerste etappe van Lindau aan de Bodensee naar de Grosse Alpsee vlak voor Immenstadt. Super mooie route. Overtrof alle verwachtingen. En we wilden een route die niet vlak was en ...