Van Durbach naar Gengenbach, 24 kilometer en 370 hoogtemeters.

Voor ons doen een wel heel erg korte etappe. Dat komt omdat we morgen een rustdag willen hebben en Gengenbach daarvoor een mooie plek is. Nu was het maar 24 kilometer, maar in de eerste 15 daarvan zaten meer dan 350 hoogtemeters. Dat was dus heel erg pittig. Wederom vaak in de volle zon, al was de temperatuur misschien iets lager dan afgelopen dagen. We namen ook nog de tijd om wat bijzondere plekken te bekijken.

Na onze uitgebreide maaltijd van gisteren namen we vanochtend de tijd. Een uurtje opstaan en rustig genieten van het wel heel erg uitgebreide ontbijt. We bezochten eerst, kort, de beeldentuin van Durbach. Die was mooi gelegen bij een soort sanatorium. We hebben daar even rondgefietst voordat we door het bos doorstaken om de route weer op te pakken. Dat stuk vanaf de beeldentuin was wel gelijk brutaal omhoog! En onverhard, maar ook lekker door het bos in de schaduw. Aan het einde van de klim waren we meteen weer op de Badischer Weinradweg en was het vele kilometers lang puffen en genieten geblazen. Puffen, omdat het de hele tijd, meestal steil, op en af ging. En genieten omdat we over hele fraaie weggetjes door de wijnbergen reden en met vaak weidse vergezichten over het lagere land met de Vogezen op de verre achtergrond. Echt heel erg mooi. Genieten dus!

Na iets van 12 à 13 kilometer kwamen we in Ortenberg en was het alweer tijd voor de lunch. We kochten heerlijke belegde broodjes bij een bakker die we daar ter plekke konden nuttigen. Na de korte lunchpauze fietsten we terug naar de route. We hadden een lus rondom het dorp goed over kunnen slaan, alleen hadden we dan hele fraaie uitzichten op het Schloss Ortenberg gemist. Dat kasteel wilden we ook nog bezoeken. Daarvoor moesten we aan de rand van het dorp heel steil omhoog fietsen. De klim was ruim meer dan 10%! Het kasteel was zeker de moeite waard. Vanaf de toren hadden we een mooi uitzicht rondom, over het dorp, de stad Offenburg en de wijnbergen.

Na dit intermezzo was het lekker doorfietsen naar Gengenbach waar we twee nachten verblijven. We hebben een fraai hotel middenin het centrum.  Dat centrum is één groot openluchtmuseum met vakwerkhuizen. Het is niet voor niets een beschermd stadsgezicht. Na het inchecken en Jausen in ons hotel hebben we een wandelingetje door het centrum gemaakt en ons vergaapt aan de mooie gebouwen. Onderweg hebben we nog een paar minuten geschuild voor een  heel korte bui.

Voor vanavond 8 uur was stevige regen voorspeld waardoor we helaas niet buiten in de heerlijke tuin van het hotel konden eten. En binnen in het restaurant hing nog de hitte van de afgelopen weken. Maar  het diner daar was wel overheerlijk! We hebben gelijk maar gereserveerd voor morgenavond. Wat we morgen overdag gaan doen weten we nog niet. Als het weer enigszins meezit willen we nog wel iets doen, maar de fiets blijft een dagje staan!