Vandaag eens een dag zonder echte highlights maar wel aangenaam fietsen. Eerst nog een paar kilometer over de Ennstalradweg. Dan een deels onverhard doorsteekje naar Selzthal waar we overstapten op de Rastlandradweg. Volgens het boekje van Benjaminse is dit een niet zo interessant stuk maar wij vonden het alleraardigst. Een mooi, typisch Oostenrijks, dal met steeds weer een dorpje. We fietsten meest, een beetje op en af, over kleine weggetjes. Af en toe fietsten we een paar kilometer langs de grote weg, maar omdat hier in het dal ook een autosnelweg loopt was die grote weg weg rustig.

We lunchten op een eenvoudig terrasje in één van de dorpjes bij de route. We zagen op een bord ’Spritzers’ staan met allerlei smaakjes. we dachten aan Spa rood met siroop, ook al omdat ze goedkoop waren. Maar het bleek dus een bubbelwijn met wat siroop te zijn. Erg lekker maar alcohol tijdens inspanning is niet het beste plan. Na de pauze voelden de benen dan ook aanvankelijk wat zwaar.

De route bracht ons over een heuse pas, de Schoberpass. De klim naar de pas toe was in ’t begin even steil. Wij dachten vervolgens dat er nog wel wat klimwerk moest volgen, maar nee dus. Daar was de pas al! Viel dat even mee.

In Mautern hebben we een luxe kamer in een hotel waarvan de eigenaars vakantie hebben. Kamers zijn wel te boeken maar het restaurant is dicht. We zijn op dit moment ook de enige gasten. Gelukkig krijgen we morgenvroeg wel ontbijt. Voor het avondeten hadden we ons verheugd op pizza, maar helaas, de pizzeria was onverwachts dicht. Bij een Gasthof konden we nog wel wat te eten krijgen al was de enige optie Schnitzel mit Pommes. En dat was voor ons elk de derde keer deze week dat we een Schnitzel of Schnitzelvariatie aten!

Vanavond zijn we aan het puzzelen of we de Murradweg nemen of de Lavantradweg. Beide hebben zo hun charmes en op de Murradweg zouden we een dag in Graz kunnen verblijven (zondag). Morgen wordt duidelijk welke van de twee we nemen.

Afstand 67 km, 600 hoogtemeters.