Vandaag eindigde ons verblijf in het Burg Hotel Feldberg en verkasten we naar Hotel Landmann in Steinen, heerlijk in een mooie middle-of-nowhere. Maar eerst hebben we een mooie tocht gereden, de gemarkeerde tocht met de mooie naam Wutach Acht. Omdat het de achtste gemarkeerde route is van dit gebied en omdat de route de vorm van een acht heeft. De Wutach Acht is een hele mooie fietstocht over rustige wegen aan de rand van het Zwarte Woud. Met veel panorama’s, wat bijzondere plekjes, mooie klimmetjes en slaperige dorpjes. Enige nadeel: moeilijk om een lunchplekje te vinden. We hebben uiteindelijk geluncht met alles wat we nog aan repen, koekjes, snoepjes, nootjes, en fruit bij ons hadden. Was niet veel, maar net genoeg. Vier kilometer voor het einde van de tocht troffen we dan toch nog een terrasje waar we van de kleine kaart konden bestellen. Dat ging er goed in, om 15:15 uur en na 700 hoogtemeters! We fietsten vandaag een heerlijke 47 kilometer met dik 800 hoogtemeters.

We begonnen de route vandaag bij het Schloss van Bonndorf, tegenwoordig een soort cultureel centrum. Mooi en met Japanse tuin waar we even snel een blik op wierpen. Het was in Bonndorf even lastig om de route te vinden. Duitsers zouden nog bij Nederlanders in de leer moeten voor de routeaanduiding, maar GPS en smartphone brachten uitkomst. Buiten Bonndorf reden we al snel door een heel rustig en landelijk gebied over smalle verharde en goede weggetjes. Na de eerste klim zagen we opvallende vogels vliegen. Met de verrekijker waren ze helemaal goed te bekijken. Het bleken zwarte ooievaars te zijn! Sowieso hebben we vandaag veel verschillende vogels gezien, waaronder verschillende soorten roofvogels.

Tot onze grote verrassing was de route vandaag voor 99,9% verhard. Dat maakte de vele lange klimmen een stuk eenvoudiger te verteren dan eergisteren. Het was overigens de hele dag heerlijk fietsen in perfect fietsweer. Na een lange lekkere afdaling kwamen we bij een hele mooie museummolen uit, een watermolen. Helaas was die alleen in de weekends open en dan nog niet alle weekends, maar mooi was die sowieso. We hadden gehoopt bij de molen te kunnen eten, maar helaas dat zat er niet in. Dus onze eigen reepjes maar opgepeuzeld. Zo’n watermolen ligt natuurlijk relatief op een laag punt dus we vervolgende onze route met een stevige klim het dal uit. We hoopten op een eetgelegenheid in het volgende dorp maar helaas pindakaas (hadden we maar pindakaas gehad!). Wel stond daar de korte fietsroute aangegeven naar een uitkijkpunt de Wutachschlucht in. Echter, na 100 meter hield het weggetje simpelweg op en was het niet duidelijk over wel onverhard pad het eventueel verder zou gaan. Helaas hebben we dat uitzichtpunt dus moeten overslaan. Onze hoop was nu op het volgende dorp gevestigd om wat te kunnen eten. Daar aangekomen vroegen we twee jongetjes die op de fiets waren of er ergens een restaurant was. Dat was er en zij fietsten wel even voorop. Heel aardig! Het restaurant, het enige in het dorp, was er ook maar vanwege een sterfgeval in de familie vandaag gesloten. Dan maar weer verder fietsen. Op een mooi plekje, bij één van de letterlijk ontelbare veldkruizen, hebben we gegeten wat we nog in de stuurtasjes en fietstas vonden. Net genoeg om verder te kunnen.

Een paar kilometer voordat we weer terug waren in Bonndorf vonden we eindelijk een restaurantje dat nog wat te eten serveerde van de kleine kaart. Het was inmiddels 15:15 uur. De Käseplatte en de Schnitzel met brood smaakten uitstekend! Hierna was het nog één keer stevig klimmen gedurende een aantal kilometers om bij het beginpunt te geraken. Deze mooie en ontzettend rustige tocht zat erop!

We moesten toen wel nog even 1,5 uur rijden met de auto naar hotel Landmann in Steinen. Of ja, Steinen. In een gehucht ergens op de berg dat bij een dorp hoort dat weer onderdeel is van Steinen. Een mooi hotel met een voortreffelijke keuken in ieder geval. En een mooi rustig gelegen terras waar we lekker buiten hebben gegeten. Het zal geen probleem zijn om ons hier 4 dagen te vermaken.