Met aanmerkelijk beter weer dan gisteren weer een wandeling gemaakt. Vandaag de ‘Schluchten, Steige & Kultur‘ een rondwandeling vanuit Häusern via Sankt Blasien met als hoogtepunten de Windbergschlucht, de Dom van Sankt Blasien en een mooi sterk stijgend pad door het bos vlak voor het einde. Een rondje van ongeveer 12,5km met 300 hoogtemeters.

We wandelden eerst vanuit het kleine dorpje Häusern door wat weilanden richting de Windbergwasserfall. Voor die waterval hadden we nog een saai stukje over een gravelweg door het bos maar die waterval en de daaropvolgende kloof (Schlucht) maakte dat meer dan goed. De Windbergschlucht is een smalle, groene, idyllische kloof waar het smalle wandelpad meerdere keren het stroompje oversteekt. Zeg maar wild-romantisch. Via een rustige weg liepen we tegen lunchtijd Sankt Blasien binnen waar we op het terras (!) van een Konditorei (ze schreven hier Conditorei) neerstreken. Na de lekker lunch met quiche hebben we de Dom van Sankt Blasien kort bekeken en om het bijbehorende klooster gewandeld.

We liepen vervolgens verrassend lang langs de ‘industrie’ van Sankt Blasien op. Wel over een mooi, merendeels smal, pad aan de bosrand met rechts een steile helling. Op zich een redelijk saai pad wat de mogelijkheid bood om mooie vlinders (we zagen twee Keizersmantels) en plantjes te bekijken. Dit stukje was, net als de hele route tot nu toe, geleidelijk en afwisselend stijgend en dalend. Nadat we de Albsee met een lange houten brug overgestoken waren begonnen we aan een lange en mooie, deels pittige, klim door het bos. Halverwege vonden we een schuilhutje met bankjes waar we uit de wind gezeten onze meegenomen Mirabellen en Reine Claudes konden eten.

We eindigden relaxed met een Waldlehrpfad langs de rotswanden op tot in Häusern. Nadat we hier nog een poging deden een terrasje te pakken (alleen open voor hotelgasten bleek nadat we er tien minuten hadden gezeten) zijn we teruggereden en hebben we in Schluchsee onze eerste Schwarzwalderkirsch genoten. Één torenhoog stuk gebak met twee vorkjes.

En morgen gaan we fietsen! De fietsroute die ik voor vandaag bedacht had moest ik net nog even aanpassen om te voorkomen dat we langs diverse wegen zouden fietsen waar we vandaag al met de auto overkwamen. Overigens hebben we de rest van de hotels gisterenavond al geboekt. Beiden in het Zwarte Woud, eentje aan de zuidkant en eentje in het noordelijk deel.