Geen wintersport dit jaar, geen weekendjes weg, geen feestjes, geen restaurant bezoekjes. Corona maakt het leven een beetje saai. Maar je kunt ook kijken wat wel kan. En dus besloten we, met het oog op het mooie maar frisse weer, een weekend op een vakantiepark te boeken. En dan ook maar gelijk een vakantiepark op fietsafstand. Waarom ook niet. We hebben nog niet zo veel van de Utrechtse Heuvelrug gezien, dus dat was een mooie bestemming. Het werd Rhenen, vakantiepark de Thijmse Berg. Een heerlijk weekend met fietsen (meer dan 130 kilometer) en fraaie wandelingen (dik 30 kilometer).

Vrijdag 5 maart – op de fiets naar Rhenen

Vandaag fietsten we naar de Thijmse Berg. De kortste route is ergens tussen de 30 en 40 kilometer, maar het weer was zo ontzettend mooi dat het om meer kilometers vroeg. Dus een route ‘ingetekend’ via knooppunten. Eerst richting het noorden, naar de Rijn bij Oosterbeek waar we met het pontje in de buurt van Driel de Rijn overstaken. Vanaf daar langs de Rijn naar het westen, inclusief een mooi stukje Heelsum en Renkum. Even voor Rhenen fietsten we met een grote bocht om de Grebbeberg heen naar Achterberg en door naar de Thijmse Berg. Een hele fraaie en afwisselende route van 67 kilometer. Het was heel erg mooi weer al was het soms aan de frisse kant. Nog even snel boodschappen gedaan voor het ontbijt en een natje en droogje. ‘s Avonds eten afgehaald bij de Brasserie op het park. Prima eten. Meteen besloten niet zelf te gaan koken, maar elke dag af te halen.

Zaterdag 6 maart – Trage Tocht Rhenen

De Utrechts Heuvelrug vraagt erom al wandelend verkend te worden. Zoek je op wandeling in deze omgeving dan vindt je heel erg veel mogelijkheden. Wij vonden via de Wandelzoekpagina een zogenaamde Trage Tocht. Trage Tochten zijn wandelingen door natuur, boerenland en stad. Met deze wandelroutes van 5 tot 22 km wandel je zoveel mogelijk over onverharde paden.

Onze Trage Tocht ging rondom en over de Grebbeberg. Grappig is dat de route zichzelf een aantal keren kruist. De fiets parkeerden we centraal in het centrum waarna we een kilometer naar het startpunt van de route bij station Rhenen, liepen. Vanaf daar wandelden we naar de Rijn om daar het wandelpad langs de Rijn en onderlangs de steile zuidflank van de Grebbeberg een stukje te volgen. Vervolgens via een metalen trap met zo’n 260 treden omhoog, de Grebbeberg op. Vanaf boven hadden we hele mooie uitzichten over de Blauwe Kamer, een natuurgebied in de uiterwaarden. We wandelen verder over de Grebbeberg naar de indrukwekkende erebegraafplaats en verder naar de andere kant. De Grebbeberg zelf is heel bosrijk maar aan de zuidkant de steile afgrond naar de Rijn en aan de noordkant glooiende weilanden en akkers. We wandelden ook een stuk langs en tussen de akkers. In de verte zagen we de flats van Wageningen en even later ook van Rhenen. Langs zo’n akker lunchten we op een grote boomstronk, heerlijk in de zon. Met een grote lus kwamen we weer terug op de Grebbeberg waar we in een boom een Steenuil zagen zitten. We zagen een aantal mensen omhoog kijken met een verrekijker. Die vertelden ons dat er een steenuil zat die je gelukkig ook met het blote oog kon zien. De uil bleef rustig zitten (of slapen?) en had geen last van het publiek. We kruisten nog een keer de route terwijl we de Grebbeberg weer afdaalden in oostelijke richting. Vanaf daar ging het weer op de Rijn aan waar we een koffie en chocomelk to-go namen. We hadden hier weer mooi zicht op de Blauwe Kamer en de oerrunderen die daar lummelden, eentje zelfs op ons wandelpad. We mochten nog een laatste keer de Grebbeberg, wederom via die trap met 260 treden. Bepaald geen saaie trap overigens. De trap kronkelt mooi door een soort van geul de helling op. Na nogmaals een stukje over de Grebbeberg eindigde onze route weer bij het station van Rhenen. Nog een stukje naar de fiets en onze wandeling van 15,5 kilometer met 200 hoogtemeters zat erop. De wandeling werd omschreven als een bergwandeling. Dat vinden wij tocht echt wat overdreven maar het was een mooie en afwisselende wandeling. Het was heel erg fraai wandelweer. Het voelde aanmerkelijk minder koud dan gisteren.

Terug in ons huisje hebben we gelummeld met wat lekkere snacks die we vrijdag kochten. Normaal gesproken zouden we ergens zijn gaan zitten om nog wat te drinken of te snacken, maar dat kan nu natuurlijk niet. Dus moet je jezelf maar even goed verzorgen! Het was vandaag ook de dag van de Strade Bianche, de mooiste wielerkoers van het vroege voorjaar. Die had ik opgenomen en kon ik dus nog mooi kijken voor, en deels na, het eten. Absoluut de moeite waard met een schitterende overwinning van Chantal Blaak bij de dames en een spectaculaire overwinning van Mathieu van der Poel bij de heren.

Zondag 7 maart – Trage Tocht Kwintelooijen

Ook vandaag hebben we een lekkere wandeling gemaakt, 14,7 kilometer met wederom ongeveer 200 hoogtemeters. En weer een Trage Tocht van Wandelzoekpagina. We vertrokken direct vanaf het vakantiepark en zaten na 500 meter al op de route. De route was helemaal onverhard. We wandelden eerst door het landgoed Remmerstein, wat gekenmerkt wordt door mooie beukenlanen en een Paasheuvel (waar vroeger het paasvuur werd ontstoken).

De volgende highlight was Kwintelooijen, een zandafgraving uit de zeventiger jaren van de 20e eeuw. Het gebied is speciaal ingericht voor dagrecreatie. Karakteristiek zijn de diepe erosiedalen, de prehistorische grafheuvels, wallen, beukenlanen en de overgangen tussen heuvelrug en valleien. Er is ook veel hoogteverschil en er zijn de nodige attractieve stukken waar volop door kinderen gespeeld werd. We liepen eerst boven langs de rand en daarna door de zandafgraving. Tenslotte wandelden we via een lange trap weer naar boven naar het bos. Door dit bos ging het op en af naar Plantage Willem III.

Plantage Willem III bestaat uit een heel wijds grazig en glooiend landschap. Op de Plantage bevinden zich diverse sneeuwsmeltwaterdalen uit de laatste ijstijd. De graslanden worden begraasd door halfwilde gallowayrunderen, konikpaarden en wilde damherten om vorming van bos tegen te gaan. Plantage Willem III dankt zijn naam aan de tabaksplantage die hier vroeger was gevestigd. De familie Ruys stichtte in 1853 een tabaksplantage. Het landschap aan de voet van de Heuvelrug werd in die tijd bepaald door de tabaksteelt en de daarbij behorende tabaksschuren. Aan het begin van de Plantage hebben we gepicknickt met warme thee uit de thermosfles en heerlijke broodjes van de brasserie van de Thijmse Berg. We daalden af door het open gebied van de Plantage om daarna weer te stijgen naar het bos. Een fraai stuk! Wel was het hier behoorlijk fris. Dat nodigde ertoe uit om eens flink door te stappen.

Na de plantage wandelen we nog een aantal kilometers langs de bosrand en door het bos terug naar de Thijmse Berg. We waren lekker vroeg terug in ons huisje. Tijd genoeg om lekker te lummelen met warme chocolademelk, sport kijken en andere lummelbezigheden. De stevige wandeling deed de pizza vanavond extra goed smaken.

Voor morgen hebben we fietsroute terug al uitgetekend. Het lijkt weer aardig fietsweer te worden, dus met een beetje geluk sluiten we deze minivakantie op een fijne manier af.

Maandag 8 maart – terug naar Malden

Alweer de laatste dag van ons weekendje. En dat betekende dus op de fiets weer terug naar Malden. En natuurlijk ook nu niet via de kortste route. Ook vandaag dus weer meer dan 65 kilometer op de teller. We kochten eerst nog wat lekker voor onderweg in Rhenen, waarna we Rijn overstaken via de Rijnbrug bij Rhenen. We fietsten vervolgens een stuk langs de Rijn oostwaarts. We konden genieten van de uiterwaarden en de uitzichten op de Grebbeberg, Wageningen etc. Ook leuk dat we verschillende ooievaars zagen.

Tegenover Renkum bogen we naar het zuiden af, naar de Linge. Bij de Linge stuitten we op het mooie plaatsje Hemmen met oude en mooie huizen, ook een leuke plek om eens een keer te gaan wandelen. We volgden vervolgens de Linge een stukje oostwaarts om daarna af te draaien richting de Waalbrug bij Ewijk. Na 40 kilometer stonden we op de dijk bij Ewijk waar we gepicknickt hebben met uitzicht over de uiterwaarden van de Waal. Na de picknick volgende we de dijk tot in Weurt. Vanaf Weurt reden we, nog steeds via knooppunten, naar de Berendonk. En toen was het natuurlijk nog maar een klein stukje naar huis. Was het vanochtend nog erg grijs, na de lunch zagen we steeds vaker de zon te voorschijn komen. Lekker!

Al met al hebben we een heerlijk weekend gehad, met dik 130 kilometer fietsen en iets meer dan 30 kilometer wandelen. Mooie tochten! En fijn om op deze manier toch even van een mini-vakantie te genieten. Voor herhaling vatbaar al hopen we dat ook de horeca snel weer, op een of andere manier, open gaat. Zou zo’n weekend nog een stukje aangenamer maken, al wennen we natuurlijk snel aan de koffie en gebak to-go.