Regenen. Dat deed het vandaag, de hele dag. Dan kun je natuurlijk op je hotelkamer of in de bar gaan zitten, maar daar hadden we dus geen zin in. Je kunt ook een bestemming uitzoeken waar je een tijdje binnen iets kunt doen en nog een wandeling kunt maken met regenbroek en regenjas. En dat laatste hebben we dus gedaan. Gisteren hadden we al de optie om het kasteel Hohlandsbourg te bezoeken maar dat bleek toen toch wat veel van het goede. Vandaag dus in de herkansing maar nu met de auto.

Chateau du Hohlandsbourg is een stoere burcht bovenop een heuvel (of is het berg, het is namelijk wel boven de 500 meter). Voor een deel is de burcht een ruïne maar voor een deel is die ook gerestaureerd. Je kunt helemaal rondom over de muren van het kasteel lopen en dat is dan ook echt de highlight van dit kasteel. Eigenlijk heb je dan een 360-graden panorama. Met aan de ene kant zicht op de bergen van het nationaal park Ballon des Vosges (de afgeronde toppen van de Vogezen) en aan de andere kant zicht op de Rijnvallei met Colmar en nog verder het Zwarte Woud. Wij wandelden over de muur in de regen. Het uitzicht was daardoor beperkt, maar de wolken en nevel maakten het ook wel een beetje mystiek. En laten we wel wezen, een bezoekje aan de Vogezen zonder regen is toch een beetje als een goede maaltijd zonder wijn. De rondwandeling over de muren is in ieder geval heel speciaal en ook wel spectaculair. En … we hadden het kasteel bijna helemaal voor onszelf. Er waren blijkbaar niet zo veel mensen gek genoeg om er bij dit weer op uit te trekken. Ook het kleine museum in het kasteel, met informatie over de geschiedenis van het kasteel, was leuk. Tenslotte hebben we geluncht in de brasserie van het kasteel (quiche met daarin zuurkool!).

Na de lunch hebben we ons in onze regenkleding gehesen en zijn we gaan wandelen. Vanaf het kasteel loopt een wandeling door het bos langs wat bijzonder punten naar les Trois Chateaux, ruïnes van drie bij elkaar liggende kastelen, waarschijnlijk vormden ze ooit één groot kasteel. Nu zijn daar wat torens en wat muren van over. Een heel bijzondere plek om rond te struinen. Maar eerst even terug naar het begin van de wandeling. We begonnen met een rondje onderlangs de muren van Hohlandsbourg. Eenmaal in het bos viel de regen eigenlijk nog wel mee, zeker op de smalle paden. Het dichte bladerdek bood hier enige bescherming. We volgden het Eekhoornpad. Langs het wandelpad stonden verschillende informatieborden met weetjes over lokale flora en fauna. Ook leuk, al was de tekst alleen maar in het frans. Het wandelpad ging op en af, over smalle paden en brede bospaden, langs rotspartijen naar les Trois Chateaux. De terugweg was grotendeels over hetzelfde pad op een paar stukken na. Die terugweg hebben we stevig doorgelopen, vooral omdat het nog wat harder was gaan regenen. De wandeling bedroeg uiteindelijk 8,5 kilometer met 230 hoogtemeters. En had ik al geschreven dat we de hele tijd in de regen liepen?

Bij terugkomst in het hotel hebben we nog twee nachten bijgeboekt. We vertrekken hier nu op donderdag en gaan dan naar een nog nader te bepalen plaats. Voor die tijd willen we het liefst nog twee keer fietsen en één keer wandelen. Het weer moet dan wel een beetje meewerken,