Eigenlijk zouden we vandaag een zogenaamde Siberia Wilderniss Adventure gaan doen, bestaande uit een helikoptervlucht, gevolgd door 3 uur hiken en dan terug met een jet boat. Alles in een fraai berggebied. Dat kon vandaag helaas niet doorgaan vanwege te slecht weer in de bergen. Hier in Wanaka was het lekker weer, dus hebben we onze plannen maar gewijzigd en zijn vandaag gaan mountainbiken. Morgen opnieuw een poging voor het heli-hike-jet boat avontuur.

We begonnen vandaag met het checken van de mountainbikes die ze hier bij ons B&B hebben. Dat waren eenvoudige maar prima hard tails die met wat afstelwerk en na het opnieuw invetten van de ketting prima functioneerden. We vertrokken vanuit de B&B. Eerst een kort stukje om op de Clutha River Trail te komen die overging in de Outlet Trail. Prachtige paden waarop we veel andere mountainbikers en wandelaars tegenkwamen. Redelijk gemakkelijke paden ook maar in een hele fraaie omgeving. Via de Lake Trail kwamen we uiteindelijk tegen lunchtijd in Wanaka aan.

Na een lekkere lunch reden we verder over de Lake Trail om uit te komen bij de Millennium Trail die naar een paar kilometer overgaat in de Glendhu Bay Trail. Het stuk Lake Trail was nog erg druk maar leuk en eenvoudig. We zagen o.a. de zogenaamde Wanaka Tree, een eenzame boom die een paar meter uit de kant in het meer staat. Heel charmant. Waar de route overging in de Millennium Trail en Ghendu Bay Trail werd het echt onwaarschijnlijk mooi. En het werd echt mountainbiken. Op en af, over flinke stenen, korte haarspeldbochten, soms echt steil. En het werd ook nog eens mooier en mooier. Echt geweldig!

Een paar kilometer voor het einde van de trail zijn we omgekeerd. Het was vanaf daar nog wel een flink stuk terug naar de B&B en de benen begonnen moe te worden. Na een korte pauze op een heel mooi strandje zijn we dus aan de terugweg begonnen. Op de terugweg maakten we nog een spannend momentje mee. Ik stond ergens bovenop een beklimming op Christel te wachten. Zittend op het zadel van de fiets en met mijn linkerbeen op een steen aan de linkerkant van het pad. En toen verloor ik mijn evenwicht en viel zo van het pad af. Daar lag ik dan, op mijn rug in de prikkelstruiken, benen omhoog naar het pad wijzend en de fiets op de benen. Moet een erg komisch gezicht zijn geweest maar ik moet zeggen dat ik het grappige ervan op dat moment nog niet zo zag. Toen Christel eenmaal bij me was kostte het wat gedoe maar kwam ik toch zonder veel kleerscheuren weer overeind. Gelukkig waren er veel en stevige struiken want eigenlijk was het een soort van afgrond.

Terug in Wanaka hebben we ons getrakteerd op een Nieuw Zeelandse specialiteit, ’n Real Fruit Ice Cream. Je kiest welk fruit je wil en dat wordt ter plekke gemengd met vanille ijs of bevroren yoghurt. Overheerlijk!

Dwars door Wanaka reden we naar een soort van city trail, een mooie MTB route door een buitenwijk van Wanaka. Dit werd gevolgd door een simpel pad langs een weg waarna we weer op de Clutha River Trail uitkwamen. Na 47 km en ongeveer 600 hoogtemeters waren we weer thuis. Vermoeid maar intens tevreden!