Monnickendam – Bussum, 70km – 4:44

We begonnen de dag met een heerlijk ontbijt in hotel Posthoorn waar we verbleven. Ontbijt werd aan tafel geserveerd en we hadden diverse keuzes. Bij dit hotel zit een restaurant met Michelin ster dus hebben ze ook een naam hoog te houden met het ontbijt!

Na vertrek hebben we eerst wat door Monnickendam gedwaald. Ook dit bleek weer een mooi stadje. Dat hadden we gisteren al gezien maar vandaag namen we de tijd om uitgebreider rond te kijken. Waarna we koers zetten naar Marken. Marken is een voormalig eiland dat nu met het vasteland verbonden is middels een dijk. Naar Marken toe hadden we de wind in de rug op die dijk, maar op de terugweg …

We hebben Marken als het ware helemaal rond gereden. Deels ging dat over een slecht pad dat onlangs dan ook fietspad af is verklaard. We werden zelfs gewaarschuwd dat we het risico liepen op een boete maar we hebben niemand gezien die die boete uit zou kunnen delen. Het rondrijden bood ons de gelegenheid om veel van Marken te zien. Marken, wat bestaat uit een grotere en toeristische kern, een aantal buurtschappen met op een kluitje staande kleurige houten huisjes. Heel charmant! Voor de rest grasland en op het uiterste puntje een fraaie vuurtoren. Als laatste reden we door het ‘grote’ dorp Marken. Ook hier veel houten huizen, een haven van enige omvang en veel toerisme maar lang niet zo massaal als in Volendam. En dat terwijl Marken zeker zo mooi is!

Marken was wel echt het hoogtepunt vandaag maar ook hierna was er nog genoeg fraais en verrassends te zien. We moesten hiervoor wel een flink stuk tegen de wind in bikkelen. Deze fietsvakantie geen hoogtemeters maar wel, ter compensatie, veel windtegenkilometers. Na een winderig stuk over en onderlangs de dijk in het Waterland kwamen we bij Durgerdam, graai gelegen aan het water met mooie houten huisjes. Die beelden herhaalden zich naarmate we dichter bij Amsterdam kwamen. We fietsten Amsterdam in over een fraaie en veelal verrassend rustige route die ons al snel naar het pontje over het IJ bracht. De kilometers vanaf het centraal station waren, op de eerste kilometer na, weer rustig. We fietsten nu langs hippe en moderne stukken van Amsterdam, langs nieuwe wijken en al snel weer door het groen naar Muiden.

In Muiden troffen we een versterking van de Stelling van Amsterdam aan die vanwege de Open Monumenten dag voor publiek toegankelijk was. En natuurlijk heeft Muiden zijn mooie Muiderslot. Helaas waren wij daar na 17:00 zodat er niets meer te bezichtigen viel.

Een paar kilometer na Muiden kwamen we bij het punt aan waar we maandag zijn afgedraaid naar Flevoland. Daarmee is het rondje IJsselmeer helemaal rond!

We overnachten nu net ten zuiden van Naarden Vesting, in het NH Hotel Jan Tabak in Bussum. Morgen willen we dit weekje fietsen afsluiten met een rondje Gooi en Vechtstreek. We zitten nu op dik 435 km en komen morgen hopelijk boven de 500 km uit. Totaal irrelevant natuurlijk behalve voor statistiekliefhebbers, waarvan ik er één ben.