We zijn alweer op de terugweg, waar we twee dagen voor nemen, en hebben dus zeeën van tijd om onderweg een nieuwe blog te schrijven over onze heerlijke tijd in Älvsjöhyttan.

Christel en ik wilden nog graag een keer fietsen deze week en dat hebben we woensdag gedaan. Jeroen en Auke hebben zich rondom het huisje geamuseerd met wat hardlopen, kanoën en lezen. Nu was het wel even zoeken waar we zouden gaan fietsen maar tussen de vele toeristische folders die in huis aanwezig waren vonden we er ook één voor een fietstochtje vanuit Hällefors op dik een half uur rijden vanaf ons huisje. Het was de Torrvarpen Rund, een rondje van 40km rondom het Torrvarpen meer. Het werd uiteindelijk 50km door wat uitstapjes. Allerlei bezienswaardigheden op de route maakten de tocht al leuk, maar de stukjes van de route af waren pas echt lekkere toetjes. Eerste highlight was het mooie dorpje Grythyttan met mooie houten huisjes, een gemoedelijk dorpsplein, waar we lekker geluncht hebben, en een flinke verzameling eetgelegenheden. Culinariteiten zijn één van de belangrijke claims-to-faim van Grythyttan, mede bepaald door de horeca school, het Maltidshus, en de aanwezigheid van één van de oudste herbergen van Zweden. Na Grythyttan bezochten we een natuurreservaat op een schiereiland. Heel erg fraai! Ook de rest van de route was de moeite waard met leuke dorpjes, een openlucht museum (alleen in het weekend echt open, maar we konden er zo doorheen fietsen) en veel onverharde wegen. Vlak voor het einde van de tocht vonden we nog hele lekkere wilde aardbeitjes langs de kant van de weg. Kortom: een geslaagde fietstocht.

Download file: 2018-07-04.gpx

Wij vonden het alle vier donderdag weer tijd voor een wandeling. Uit een Nederlands boekje met wandelingen in Värmland kozen we er één die niet te ver weg was en niet te lang was, het rondje Lårhöjden bij Storfors. Het was een echte Zweedse boswandeling. Niet veel afwisseling maar wel mooi paden en paadjes en pittig! Dat pittig werd ook veroorzaakt doordat de route niet de beschreven 12km was maar 15km. En o ja, het was toch nog altijd een klein uur rijden vanaf ons huisje! Tijdens de wandeling liepen we flinke stukken over plankieren door natte stukken. Daar zagen we opvallende geel-oranje braam-achtige vruchten aan struiken hangen. Helaas wisten we toen niet dat ze eetbaar zijn en zelfs (in Zweden) een delicatesse. Dat bleek toen Christel ze later opzocht. Het zijn Kruipbramen.

Na de wandeling zijn we nog even gaan kijken bij de fraaie trapsluizen van Bjurbäcken. We sloten de dag af met een etentje in Grythyttan. Er zijn niet veel goede restaurants te vinden in deze omgeving en Grythyttan was niet al te ver. We hebben daar gegeten op het gezellige terras van Cornelis Grythyttan, genoemd naar de van oorsprong Nederlandse, maar vooral actief in Zweden, protestzanger Cornelis Vreeswijk. Er was live muziek door een troubadour die Engelse en Zweedse liedjes zong. Heel verdienstelijk! Wel werden we bediend door een erg onhandige ober. Overigens maakte het restaurant zijn onhandigheid goed door een flinke korting op de rekening te geven.

Download file: 2018-07-05.gpx

De laatste dag zijn we voor het ontbijt nog gaan hardlopen. Dit keer een andere bosweg op. Niet minder saai maar wel wat spannender omdat we niet wisten wat er komen ging. Drie kilometer heen en dezelfde weg terug over een grindweg. Dus. Maar wel heel relaxed. En natuurlijk hebben we deze hele leuke week afgesloten met nog een paar uurtjes kanoën met zijn vieren gevolgd door een laatste BBQ. Gevieren hadden we het huisje snel gepoetst en konden we nog van een rustige laatste avond genieten en konden Jeroen en ik de Rode Duivels zien winnen van de Goddelijke Kanaries.

We zagen net vanuit de auto nog grote vogels in een moerassig gebied die we vorige week tijdens het fietsen ook al een keer zagen. Het blijken Europese Kraanvogels te zijn.

We kijken terug op een fijne vakantie. Zowel de eerste week fietsen langs de mooie Kattegattleden als de hele leuke tweede week in een huisje in niemandsland samen met Jeroen en Auke.

En nu nog twee dagen naar huis rijden. Vooral vandaag in een rustig tempo bij gebrek aan snelwegen in Zweden ?. We overnachten vanavond in Denemarken.