Kungsbacka – Göteborg, 74,5km, 500hm

Helaas alweer de laatste dag van de Kattegattleden. Maar wel weer een fijne dag met, misschien wel onverwacht, het mooiste stukje van de hele Kattegattleden. En dan natuurlijk nog de aankomst in imposant Göteborg.

Het ontbijt was opmerkelijk karig. Dat kwam door de verbouwingen die in het hotel plaatsvonden. Eigenlijk wel jammer, want we waren net zo gehecht geraakt aan die fijne ontbijtbuffetten in Zweedse hotels. Na dit ontbijt hebben we nog een kort ommetje gefietst door het aangename Kungsbacka. Nu fietsen we langs het Kungsbackafjord via het kerkje van Onsala naar Göttskår. Van het fjord zagen we helaas niet al te veel en verder was het toch wel jammer dat we langs een erg drukke weg reden. Voordeel was wel dat we de stevige wind vol in de rug hadden zodat we snel in Göttskår waren. Daar wilden we eigenlijk bij een, volgens ons gidsje, beroemde konditorei frambozentaartjes eten maar die konditorei bleek niet zo succesvol te zijn geweest dat die nu nog open was. Helaas! Later leerden we dat die konditorei in de nieuwste versie van het gidsje ontbreekt. Maar Göttskår had nog meer moois in de vorm van een heel gaaf rotsstrand en rotseiland. Heerlijk om even te vertoeven!

Na die korte break reden we dwars over het schiereiland, dat ook Onsala heet, naar de westkust. Onderweg hebben we geluncht bij een golfterrein. Het aantal golfterreinen is overigens niet te tellen. Zweden zijn dol op golfen, zowel in de vorm van echt golfen als in de vorm van midgetgolf. We zagen meer golfterreinen dan voetbalvelden of de ook volop aanwezige tennisvelden. Na de lunch verlieten we gelukkig snel de grote weg richting de kust. We reden nog een extra blokje om zodat we Sårö konden bezoeken, een fraai aan zee gelegen dorpje met ontzettend veel mooie huizen, halve paleizen zo ongeveer. In vroegere tijden kwam de rijken van Zweden hier hun zomers doorbrengen. Naast de vele mooie huizen zorgde dit ook voor een spoorbaan van Göteborg naar Sårö. We volgden kilometers lang grotendeels het traject van die spoorbaan, nu uitgebouwd tot een fraai fietspad, tussen Sårö en Askim, net voor Göteborg. En wat een mooi stuk route was dat! Deels dicht langs de rotskust, langs natuurreservaten, langs kleine haventjes met zicht op ontelbare eilandjes (rotsachtig, sommige met een haventje, velen met mooie huizen) voor de kust. En natuurlijk langs heel veel mooie huizen. Heel erg gaaf! Nog eens extra leuk vanwege een kersenpauze die we ingelast hadden.

Al dit moois werd gevolg door het obligatoire vervelende drukke stuk route een grote stad in. Gelukkig viel de lengte hiervan vandaag mee. Al snel reden we door een rustige wijk van Göteborg en kwamen we uit bij de rivier, op een plek die wel iets had van de Nijmeegse Honig of misschien wel de Vasim, inclusief gave graffiti/street-art (het onderscheid dat er schijnt te zijn kennen wij niet). Hier werden we ook nog even geïnterviewd door een medewerker van de Kattegattleden over onze ervaringen en over wat we ervan vonden. Nog een aantal kilometers door Göteborg fietsen en we stonden op het plein voor het station, het officiële eindpunt (of startpunt als je noord-zuid rijdt) van de Kattegattleden.

We hebben 6 dagen heerlijk gefietst over een mooie en afwisselende route. Goed gemarkeerd en ruim voorzien van de nodige café’s en restaurants. Vanavond hebben we nog even kort iets van Göteborg geproefd en gezien met de conclusie dat het een fraaie en levendige stad is. Ben benieuwd of we hier nog ooit terugkomen en of we dan meer tijd hebben en nemen om de stad te bekijken. Morgen gaan we met de auto noordwaarts naar Värmland waar we een week in een vakantiewoning zitten samen met Jeroen en Auke. Even heel wat anders maar vast ook erg leuk!