Halmstad – Falkenberg, 61km, 300hm

Na de lange etappe van gisteren mochten we het vandaag wat rustiger aan doen. Een wat kortere route van Halmstad naar Falkenberg stond op het programma. De route zoals beschreven was iets van 56km maar met een uitbreiding van onszelf en wat uitstapjes naar stranden kwamen we op 61km.

De eerste kilometers door Halmstad waren saai en langs een grote weg. Maar die weg leidde ons wel naar Tylösand. Tylösand schijnt het mooiste zandstrand van Zweden te hebben en dat strand hebben we vanaf een afstand gezien. Veel leuker was de deels rotsachtige en heel rustige punt bij Tylösand. Een mooi plek om even te pauzeren en van wat aardbeiden te genieten, ook al hadden we pas 8km onder de wielen.

Na Tylösand liep de route meest dicht langs de kust langs vele stranden verder. We hebben regelmatig even een strandje bezocht. Leuke breaks tijdens de, relatief, wat eentonigere etappe. Gelukkig kwam daar later weer verandering in. Een leuke plek was Steninge, met weer een mooi strand met een soort van eilandje verbonden aan het strand waar je naartoe kon lopen en met een alleraardigst cafeetje voor de lunch. Hier werden Kattegattleden fietsers in het bijzonder welkom geheten met een gratis glaasje limo. Verder bestond de lunch hier uit mini-pannenkoekjes (gewone, met banaan/wortel gevuld, met boerenkool gevuld en glutenvrije) met lekkere bijgerechtjes. Je nam zo veel als je wilde, schreef dat op en rekende achteraf af. Relaxed!

Een tijdje na de lunch hebben we in Ugglarp pootje gebaad. Hier geen koud zeewater maar zeewater van hele aangename temperatuur. Het water was daar namelijk helemaal niet diep en je kon een flink eind het water in voordat je tot je knieën in het water stond. Hierna draaide de route weer even van de kust af en kwam o.a. langs een mooie kleine waterkrachtcentrale in het gehucht Boberg. Terug aan de kust was het niet ver meer naar Falkenberg waar we nogmaals even kort een strand bezocht hebben voordat we bij ons hotel incheckten. Hierna zijn we terug gereden naar het strand zodat Christel nog even kon zwemmen in het hier wel wat koudere water.

Vanavond lekker gegeten in Falkenberg bij een wat chiquer restaurant. Fine dining noemde de receptionist van ons hotel het en dat klopte ook. Helemaal prima nadat we een paar dagen wat eenvoudiger aten.

Morgen gaat de reis verder naar Varberg en o ja, het weer schijnt zo fraai te blijven als vandaag!