Helsingborg – Ångelhom, 78km, 460hm

De eerste dag dus van de Kattegattleden, de eerste nationale fietsroute van Zweden, van Helsingborg naar Göteborg. En net uitgeroepen tot Europese fietsroute van het jaar. Wij kozen de route omdat we toch al naar Zweden zouden gaan omdat we bij een campagneveiling van D66 Rijk van Nijmegen een weekje in een vakantiehuis in Zweden hadden weten te bemachtigen. Dat gaan we dus volgende week doen.

Gisteren hebben we alvast de auto naar Göteborg gebracht en zijn we met de trein teruggereisd naar Helsingborg. Op zich al leuk omdat treinreizen in elk land toch weer zijn eigen dingetjes kent. In dit geval bijvoorbeeld gratis koffie, fruit en koekjes in de trein (1e klas, want 2e klas was even duur, ook weer een eigenaardigheid die waarschijnlijk lag aan het feit dat we de tickets voor de snelle verbinding net voor vertrek kochten). Nadat we weer in Helsingborg gearriveerd waren hadden we nog even tijd om wat van Helsingborg te zien. We concentreerden ons op het gebied rond de markante Kärnan, een toren (onderdeel van een oude, niet meer bestaande vesting) in een mooi park. ’s Avonds hebben we ontzettend lekker gegeten in een visrestaurant aan de jachthaven, buiten onder een heater en Christel met een dekentje. Tijdens het eten was ook de wedstrijd Duitsland – Zweden gaande. Op zich wel vermakelijk om aan de hand van het geschreeuw op een terras een paar honderd meter verderop de wedstrijd proberen te volgen. Het laatste stuk van de wedstrijd hebben we nog in de bar van ons hotel gevolgd.

We vertrokken vanochtend niet al te laat (10:10) vanuit hartje Helsingborg, waar we in een oud klassiek hotel logeerden. De route volgt eigenlijk altijd grofweg de kust en gaat af en toe een stukje landinwaarts als dat zo uitkomt voor geschikte wegen of leuke dorpjes. Aanvankelijk reden we eerst langs een stukje langs zee om vervolgens te “klimmen” naar kasteel Sofiero. Na het kasteel verder vaak dicht langs de kust, door mooie kleine dorpjes naar Höganäs, een kruising tussen een mijnwerkersstadje en een vissersdorp. Höganäs ligt op het schiereiland Kullen. Het uiterste westen van Kullen wordt gevormd door het natuurpark Kullaberg, een rotsachtige heuvel met steile kliffen. Om Kullaberg te bezoeken zijn hebben we de route met een flink aantal kilometers verlengd (uiteindelijk 78 ipv de door de organisatie beoogde 60) maar dat was de moeite waard. Zowel het mooie dorp Mölle, waar we in een café annex pottenbakkerij geluncht hebben als het natuurreservaat zelf waren heel erg fraai.

Na de stop en wandeling bij Kullaberg hebben we een stukje route zelf uitgezocht. Erg mooi en deels onverhard. Eenmaal terug op de route bleken we dus een flink aantal kilometers extra gereden te hebben. De rest van de route hadden we gelukkig de wind wat meer in de rug, dus dat hielp een beetje. Weer door mooie (vissers)dorpjes en langs de kust ging het verder naar Ängelholm. De laatste paar kilometer waren wat saaier maar veel aandacht hadden we daar toch al niet meer voor. Even na 18:00 waren we in ons hotel in Ängelholm. Helaas bleken bijna alle restaurants, inclusief het restaurant van het hotel, op zondagavond dicht te zijn. Wij aten bij een oosters buffet restaurant wat als één van de weinigen nog open was. Best lekker, maar hopelijk hoeven we dat niet al te vaak te doen. We hopen toch op nog meer vis!

Morgen gaat het verder met de langste etappe. Zonder afkorting (en die willen wij natuurlijk niet nemen) schijnt het een kleine 100km te zijn. Zo dadelijk maar eens lekker slapen om morgen met alle energie er weer tegenaan te gaan.