Herdade do Touril – Longuiera – 21,7km

Vandaag met schitterend wandelweer, strak blauw, 20-23 graden, windkracht 3 à 4, de langste etappe van onze vakantie gelopen. Vanaf het paradijsje Herdade do Touril naar Longueira. En zagen we de afgelopen dagen steeds vrij veel wandelaars, vandaag was het op veel stukken heel erg rustig.

Na het erg uitgebreide ontbijt vertrokken we weer richting kust, de eerste kilometer of zo gelijk aan het einde van gisteren. Het eerste stukje langs de kust ging over een breed zandpad tussen 2 heggen van, helaas meest uitgebloeide, Mimosastruiken. Na een paar kilometer kwamen we op meer open terrein en ging de route hoog boven de oceaan over meeste zanderige paden verder. De hele dag hadden we prachtige uitzichten over de oceaan en de kust met zijn kliffen, het ene nog mooier dan het andere. Weer heel veel mooie bloemen afgewisseld met wat kalere stukken en een stukje bos, wat hier zeldzaam is. En zagen we de afgelopen dagen al regelmatig ooievaars, vandaag was het pas echt raak. Nesten met ooievaars en veel ooievaars in de lucht. De gunstige thermiek van vandaag hielp waarschijnlijk een handje mee. Onderweg kwamen we nog langs een vuurtoren en door een klein dorpje waar we even konden genieten van een kopje koffie. Pas op het einde werd het weer druk. Door het toeristische plaatsje Almograve naar Longueira. En niet via de kortste route over een asfaltweg maar, omdat we nog wel wat kilometers konden hebben, via een fraaie route door de velden.

Wederom zitten we op een fraaie plek en weer kunnen we pootje baden in het zwembad. Anders dan de overige avonden aten we echter niet in ons verblijf maar moesten we een restaurant opzoeken. Heerlijke gegrilde vis gegeten! Echt op zijn Portugees, dwz met knoflook, verse koriander en veel olijfolie. Natuurlijk vergezeld van een Vinho Verde. Vis moet tenslotte zwemmen!