We zijn weer op wintersport! Nadat Christel vorig jaar haar enkel tijdens de wintersport had gebroken wilden we zeker dit jaar gaan. Gewoon om een lekkere vakantie te hebben en ook om ervoor te zorgen dat Christel niet wintersportschuw zou worden. Eigenlijk is het spannendste hoe haar enkel het zal houden. Gaat ze last krijgen van het plaatje in de enkel, met skischoenen aan?

We hebben gekozen voor een rustige week (althans het heet nu Zwischensaison te zijn) in Fiss, in het skigebied Serfaus – Fiss – Ladis. De reis gisteren verliep redelijk al hadden we toch wel wat minder files/stapvoets rijden verwacht dan de 1,5 uur of zo die het nu werd. Maar we waren ruim op tijd in het hotel (Romantik Hotel Toalstock). Ik was even vergeten dat ik een junior suite had geboekt, dus dat was een leuke verrassing. Een grote kamer met rond hemelbed met sterrenhemel, een grote inloopdouche, ligbad zo ongeveer naast het bed en een groot balkon. Bij aankomst moesten we in het dorp een stuk omhoog rijden. Er was hier de afgelopen tijd (zoals in de hele Alpen) veel sneeuw gevallen. De wegen in het dorp waren dan ook niet sneeuwvrij. Gelukkig hoefden we de sneeuwkettingen er niet op te leggen. Met beleid rijden en af en toe een aanloopje nemen om een steiler stukje te nemen bleek afdoende.

Na het inchecken hebben we onze ski-uitrusting naar het ultra-moderne depot bij de skiliften van Fiss gebracht. Iedereen een eigen afgesloten locker, direct bij de lift, super handig! Daarna de auto in de dorpsparkeergarage gezet waar her hotel een aantal vaste parkeerplaatsen heeft. Hoeven we de auto tenminste niet uit te graven aan het einde van de vakantie want het is nog niet klaar met sneeuwen. Afgelopen nacht is er weer een flink pak gevallen en voor morgen verwachten ze weer een meter sneeuw of zo. En bovenop de berg ligt al bijna 2,5 meter sneeuw! Het zou zomaar kunnen dan we morgen niet kunnen skiën. Men denk dat het lawineniveau 5 kan worden en dan wordt het skigebied (tijdelijk) helemaal gesloten. Dat gold vandaag al voor een aantal stukken van het gebied. Maar: na morgen gaat de zon schijnen, de temperatuur wat omhoog, maar met die enorme hoeveelheden sneeuw zal dat geen probleem zijn.

Vanochtend hebben we heel rustig aan gedaan. Na een beetje uitgeslapen te hebben zagen we dat er nog maar weinig liften en pistes open waren. Er was zo veel te doen voor de pistebullies dat ze het niet op tijd afkregen. Later op de ochtend gingen steeds meer liften en pistes open. Wij zijn toen naar de skilift gelopen om eerst maar eens de simpele blauwe afdaling naar Ladis een paar keer te doen. Heel fijn om er weer in te komen! We hebben dat allebei elke keer toch weer nodig. Al snel bleek trouwens dat de enkel van Christel niet veel problemen gaat opleveren deze vakantie. Ze voelt het wel af en toe, maar niets wat lekker skiën in de weg staat. Na de lunch zijn we een beetje richting Serfaus gegaan en hebben we een afwisseling van blauwe en rode pistes genomen. Eigenlijk ging alles best wel goed ondanks dat de pistes niet altijd even goed waren. Poedersneeuw heeft de neiging op te hopen en daardoor bulten op de piste te vormen als er veel skiërs overheen gaan. Er ligt wel echt meer dan genoeg sneeuw!

Ons hotel heeft overigens Jause tot 17:00. Dat betekent lekker wat zoet (of zelfs hartigs) te snacken tot 17:00. Vaak is dat slechts tot 16:00 en dan missen wij dat, maar deze vakantie dus niet. En daar hebben we gelijk vanmiddag van geprofiteerd! Sowieso is het eten, ontbijt en avondeten, in het hotel prima. Kortom: dat wordt een week heerlijk genieten! En omdat we pas op zondag terugrijden kunnen we er een dagje langer van genieten dan normaal!