We hadden bij onze hotelovernachtingen een MTB arrangement geboekt. Naast dagelijks energiepakket (reep en sportdrank), een MTB kaart van de omgeving en dagelijks de mogelijkheid om de vieze fietskleding af te geven zodat die gewassen kunnen worden zat daar ook één dagtocht met begeleiding bij en wel via het samenwerkingsverband Bike Eldorado. Uit het weekprogramma kozen we de route van vandaag: de Vinschauer Zugtrail am Norderberg. Om 9:45 werd verzameld bij de BIkeshop in Latsch (waar mijn fietsje naar de dokter was). Met de bikeshuttle ging het vervolgens eerst naar het plaatsje Glurns waarvandaan de tocht zou beginnen. De groep was 10 personen, inclusief gids. Christel was niet de enige vrouw, maar met twee vrouwen hield het wel op. Christel heeft overigens, in tegenstelling tot de andere, veel jongere, dame, de hele tocht afgemaakt. Onze gids Matthias toonde zich in de loop van de dag een erg goede gids. Met goede en tijdige aanwijzingen (over hoe lang de klim zou duren en hoe steil die zou zijn, hoe moeilijk de trail zou zijn etc.) was het één van de betere gidsen die we gehad hebben in de loop der jaren.

Vanuit de start was het gelijk stevig klimmen over asfalt om bij de eerste gave trail uit te komen. En eigenlijk bestond het grootste deel van de hele tocht daaruit, stukjes klimmen van steeds 100 tot een paar honderd hoogtemeters, over asfalt of goede Schotter en dan weer een trail induiken om heerlijk langs de berg op over “flowige” paadjes met niet al te moeilijke hindernissen naar een volgende klim te rijden. Wat een genot! We konden er maar geen genoeg van krijgen. Het ging namelijk ook allemaal erg goed. We hoefden maar weinig van de bike af te stappen en konden het tempo goed volgen.

Na de lunch in Prad, dichtbij onze overnachtingsplaats tijdens de Transalp van vorig jaar, reden we een aantal kilometers over asfalt tussen de boomgaarden naar het volgende trailgebied. Daar kwamen we uiteindelijk uit bij de Holy Hansen trail waarvan we een leuk stuk reden. Dit is een speciaal voor mountainbikers aangelegde trail met kuipbochten, rockgardens, drops en nog meer lekkers. Na de Holy Hansen trail konden we kiezen, nog een stukje Holy Hansen trail en dan over asfalt terug naar Latsch of weer een stuk klimmen om nogmaals een gave en spannende trail te rijden. De tweede dame koos voor de korte variant en de gids ging met haar mee (nooit iemand alleen laten rijden!) en de rest, waar een aantal personen bij zaten die de trails hier goed kennen, koos voor de extra trail. Wij dus ook. En dat was me weer een lekkere trail! Deels met heel veel flow, en ook weer wat kuipbochten, en deels met ruige stukken die we wonder boven wonder voor het grootste deel gewoon konden rijden. Ok, na afloop vroegen we ons nog wel even af of we niet al te overmoedig waren, maar ja het ging lekker en met volle controle. Na deze lange trail splitste de groep zich nog een keer. Wij weer mee met de mannen die nog één trail aan de dag wilden toevoegen. Dus weer een stukje klimmen en vanaf de ruïne van een kasteel, de laatste trail naar beneden. Eentje met aardig wat krappe haarspeldbochten die we meest net te lastig waren voor ons.

Aan het einde van de trail hebben we afscheid genomen van de groep en zijn we naar ons hotel terug gereden. Voor een keer waren we op tijd voor de Mittagsjause. Een uitgebreid buffet van vers fruit, heerlijk gebak en andere lekkernijen. Lekker energie tanken. Christel is vervolgens gaan douchen terwijl ik nog even de huurfiets ben gaan omruilen voor mijn eigen fiets die ondertussen gerepareerd was. D.w.z. niet alles kon gelijk gemaakt worden, maar ik kan er nu weer goed en veilig op fietsen. Moet wel een keer echt gemaakt worden, maar dat kan Laura volgende week gewoon doen.

Morgen nemen we een rustdag. D.w.z. we beginnen met een stukje hardlopen en gaan ’s middags nog ergens een wandelingetje maken. Omdat het mijn verjaardag is gaan we vooral ook nog meer genieten dan de andere dagen!

Tenslotte: hieronder een snel in elkaar gedraaid filmpje met wat fragmenten van filmpjes die ik vandaag met de action cam maakte. Zo snel in elkaar gedraaid dat ik vergeten ben de titel fatsoenlijk in te vullen.