We hadden eigenlijk vandaag de Bike High Line Meran/o willen rijden, maar omdat we dan ons eerst een stukje met de trein willen verplaatsen, bewaren we die tot donderdag of vrijdag. Dus met behulp van de klapper met routes die het hotel ter beschikking stelt een andere route uitgezocht die ons wel leuk leek en geen overlap lijkt te hebben met andere routes die we willen rijden dan wel gereden hebben, ook niet met de routes die we in 2011 reden. Het werd de route Laaser, Kortscher Sonnenberg Tour. We konden die route oppikken in Goflan, even buiten Schlanders.

We vertrokken weer vanuit het hotel. Om in Goflan te komen namen we de Via Claudia, het verharde en mooi aangelegde fietspad langs de Etsch. Vanuit Goflan tot Laas volgden we dat fietspad ook nog, hier af en toe grint ipv verhard. Heerlijk om op te warmen zo’n stuk dat relaxed klimt, want we rijden wel stroomopwaarts. Overigens was het lekker druk op de Via Claudia. Heel veel fietsers, met bepakking, op mountainbikes, zoals wij en op de racefiets. In Laas hebben we op een leuk terrasje een lekkere Latte Macchiato genoten met een stukje Apfelstrudel om te delen. We kochten daar bij de bakker ook nog wat zoets voor onderweg omdat we niet zeker wisten of we nog bijtijds bij een eetgelegenheid zouden aankomen. Na Laas draaiden we van de Via Claudia af om bijna gelijk te beginnen aan een aangename klim over een Schotterweg de berg op. Aanvankelijk waren de stijgingspercentages beperkt, maar in het tweede deel van de klim kwamen ze toch weer regelmatig boven de 10% uit, maar nog niets wat ons op de titel van dit artikel bracht. Na de klim ging het aangenaam op en af en reden we op enig moment ook het bos uit. Heerlijke panorama’s waren onze beloning voor het klimwerk. De route ging al snel over op een smalle en hele gave trail. Top! Na de trail mochten we nog een stukje op asfalt klimmen. Tegen het einde van het asfalt stukje hebben we, een eind boven het dorpje Alitz, op een bergweide onze “lunch” genoten.

De energie van de lunch hadden we ook nodig voor de tweede lange klim. En wat voor één was dat zeg! Die bracht ons tot de titel van dit artikel. Over grove en deels losse steenslag steil omhoog. En met steil bedoelen we heel steil. Regelmatig de 20% aantikken of er overheen gaan is op den duur toch wat te veel voor ons. Hele stukken waren echt nog wel te rijden maar na veel van die steile stukken raakt de kracht, energie en concentratie die voor dit soort klimmen vereist is, een beetje op. En dus kozen we ervoor om enkele erg steile stukken te lopen. Ook geen sinecure overigens, mijn kuiten vonden het maar niks en Christel’s linkerenkel vond het ook niet al te plezant! Rond de 1600 meter hoogte kwam aan dat klimmen dan toch een eind. Het ging hierna op en af tot op een asfaltweg. Ondertussen had mijn fiets een probleem ontwikkeld. Gedurende het freewheelen (als ik niet aan het trappen was) hoorde ik regelmatig een vervelend lawaai en voelde ik het achterwiel ook een beetje “rammelen”. Ik begon het vermoeden te krijgen dat het de vrijloop was. Iets dat ik bij mijn vorige fiets ook al een keer aan de hand had. Maar goed, we konden wel doortijden. De beloning voor ons klimwerk (fietsend en lopend) was een hele vette afdaling over een smalle, kronkelige en steile asfaltweg omlaag. In zo’n 6 km daalden we van 1600 meter hoogte naar zo’n 800 meter hoogte. Wat zijn we blij met onze schijfremmen! Geen idee hoe je dit met v-brakes op een MTB nog veilig voor elkaar krijgt.

Aangekomen in Schlanders zijn we even op een terrasje neergestreken om wat lekkers te drinken en te eten en onze remmen even te laten afkoelen. Na de korte stop konden we lekker op tempo via de Via Claudia licht dalend terugfietsen naar Latsch. Daar aangekomen gelijk de fietsenmaker opgezocht die een probleem met de vrijloop vermoedde (net als ik) en dat morgen pas kon verhelpen. Dus mijn Focus achtergelaten en een huurfiets meegenomen. Best een aardige bike. Een carbon fully met 140mm veerweg, dropperpost en volledige XT afmontering. Niet slecht. Voor morgen staat een tocht met gids op de planning die aardig wat trails bevat, dus deze bike zou wel eens goed kunnen voldoen.

Vandaag overigens bijna 50km met ongeveer 1250 hoogtemeters weggetrapt.