50km – 3:12 zadeltijd – 170hm

We wilden vandaag eigenlijk maar een klein stukje fietsen. Even van Dessau naar Oranienbaum of Wörlitz maar helaas. Vanochtend bleek dat alle hotels en pensions in die omgeving vol zaten. Heel wat telefoontjes en gezoek op internet later kwamen we uit op een hotelletje in het midden van nergens, hotel Ochsenkopf. Meteen ook maar de volgende overnachting geboekt in Bad Belzig. Het is te merken dat het weekend en voor velen vakantie is.

Door dit gezoek zijn we helaas pas rond 11:00 vertrokken waardoor het voorgenomen bezoek aan het Bauhaus instituut (en museum) zich beperkte tot de leuke souvenirwinkel en het gebouw bekijken aan de buitenkant. De Bauhaus ontwerp stijl stelt functie voorop. Geen opsmuk en heel erg kaal. De gebouwen hebben dan ook een nogal vierkant uiterlijk. Naast het instituut zelf hebben we ook nog het Meisterhaus Ensemble en het Kornhaus bekeken. Allen horen tot het Unesco werelderfgoed. Het is niet bepaald onze stijl van architectuur maar bijzonder is het wel. Tussendoor hebben we het Georgium nog bezocht, een paleis met uitgebreide tuinen. Dat viel een beetje tegen.

Na dit culturele gebeuren zijn we de R1 weer gaan volgen. Door een heel mooi stuk natuur. Afwisselend en ook nog eens over hele goede fietspaden. Daarnaast was het een beetje een benauwde dag waardoor het extra fijn was om grotendeels in schaduw en bos te rijden. Middenin in het bos hebben we bij het Forsthaus gegeten. Voor het eerst in zeker 30 jaar heb ik weer een keer braadharing gegeten. Best lekker! Dit fraaie stuk route eindigde bij Oranienbaum, een mooi, ietwat slaperig stadje, dat gedomineerd wordt door een groot paleis dat van oorsprong iets met het huis van Oranje-Nassau van doen heeft. Ook hier hadden we helaas weer niet genoeg tijd om meer dan even vluchtig de buitenkant te bekijken. Het was nog wat vroeg voor koffie dus die maar overgeslagen, maar later kwamen we helaas niets meer tegen. In dit deel van Duitsland zijn de gelegenheden om koffie met of zonder iets erbij te nuttigen veel dunner gezaaid dan in het westen van Duitsland

Na Oranienbaum werd de route wat saaier. Niet lelijk maar ook niet zo lieflijk als daarvoor. Eigenlijk wilden we Ferropolis nog bezoeken. Dat is een openlucht museum met grote industriële apparaten, o.a. voor de mijnbouw. Leek ons wel interessant en eens wat anders. Maar helaas … op Ferropolis was een heel groot popfestival gaande met een gigantisch festivalterrein. We konden nog maar nauwelijks langs de mensenmassa’s rijden. Opvallend: ook het meertje bij Ferropolis was weer volledig verboden toegang vanwege gevaar door ‘bergbau’. Na even een kersenstop gedaan te hebben, zijn we gezwind naar ons hotel gefietst. Daar moesten we wel nog 5km voor klimmen, wel geleidelijk, over een vrijwel rechte weg, om vervolgens bij een fraai hotelletje middenin het groen uit te komen. We hebben daar heerlijk rustig buiten gegeten en nog genoten van het aansluitende vogelconcert.

We overnachten morgen in Bad Belzig en de nacht daarop in Potsdam. Maandagochtend fietsen we dan de laatste 30km naar de Brandeburger Tor. Bedoeling is dan om 2 nachtjes in Berlijn te overnachten en woensdag de trein terug naar NL te nemen.