Gisteren begon onze vakantie! Na een leuk en muzikaal feestje op zaterdagavond vertrokken voor ons doen vrij laat, namelijk om 9:20. Maar dankzij de ideale locatie in Oostenrijk, Au in het Bregenzerwald, waren we na 8 uur op onze bestemming.

Gisterenavond hebben we mtb gids Johannes gesproken die ons uitleg gaf over de “geführte Touren”. Dezelfde gids Johannes figureert ook in een artikel over mountainbiken in het Bregenzerwald in één van onze favoriete bladen, de Bike & Trekking. Hij vertelde ons vandaag een sportieve tour met 1100 hoogtemeters te doen (naast een easy tour met 500 hoogtemeters). Normaal beginnen we wat rustiger, maar toch maar besloten om mee te gaan met de sportieve tour. Vandaag zou namelijk ook de mooiste dag van de week qua weer worden. Overigens lijkt het erop dat het weer deze week reuze mee gaat vallen en dus hebben we vanochtend al verlengd tot maandag. Dat betekent dat we na vandaag nog drie dagen met de gids kunnen fietsen.

Samen met nog 7 gezellige Duitsers uit het Schwarzwald (een vriendengroep) vertrokken we tegen 10:00. Eigenlijk was de bedoeling om eerder te vertrekken maar de gids moest vanwege een gesloten restaurant de route nog aanpassen. Oeps. 1300 a 1400 hoogtemeters werden ons nu beloofd. Het werd een hele mooie tocht, een grote ronde rondom de Kanisfluh. Met veel en lang klimwerk met soms hele steile stukken (steilste stuk 26%). Bergop kon ik alles rijden en Christel bijna alles. Het tempo konden wij al helemaal goed bijbenen. Ik reed continu vooraan of bijna vooraan en Christel was meestel de eerste dame bergop. Niet gek voor plattelanders! En dat vond de gids ook. Hij nam regelmatig de Duitsers (die hij goed kende) op de korrel door naar die sportieve Hollanders te verwijzen, die hun mond hielden en rustig doortrapten, als ze mopperden op de vele hoogtemeters.Tijdens al dat klimmen hadden we gelukkig afleiding in de vorm van mooie ansichtkaartpanorama’s.

Na alle (!) hoogtemeters waren we eindelijk bij een hut om wat te eten. Dat was na 15:00 waardoor we “alleen” nog maar van de Jause kaart konden kiezen. Toch een lekker hapje gegeten voordat we naar beneden gingen razen. De trails naar beneden waren tamelijk heftig, maar wel heel leuk. Een paar stukjes hebben we dan ook moeten lopen, maar door het biken in Engeland eerder dit jaar minder dan we andere jaren hadden gedaan.

Na dik 40 kilometer waren we terug bij ons hotel. Daar nog even met de uitbundige Duitsers op het terras in het zonnetje genoten van cappuccino met een lekker stuk gebak.