Vanochtend begon het erg bewolkt en regenachtig, dus rustig aan gestart vandaag. We konden die tijd mooi gebruiken om naar een andere, grotere en mooiere, kamer te verhuizen. Tegen het einde van de ochtend knapte het weer wat op en we vertrokken met de fietsen achterop naar Cumbel in Val Lumineza voor een, althans zo hadden we het gepland, niet te zware en niet te moeilijke mtb tocht.

Vanuit Cumbel ging de tocht eerst een paar kilometer via de grote weg naar Vella waar we gelijk zijn gaan lunchen. Het oorspronkelijke idee was om iets in een Bäckerei te kopen maar vanwege openingstijden mislukte dat. Gelukkig was wel een leuk restaurantje open waar we gelukkig snel bediend werden. Hierdoor konden we om 13:45 echt aan de tocht beginnen. Na de lunch volgde een hele mooie tocht met een afwisseling van brede paden, smalle asfaltweggetjes, klimmen en dalen en, verrassend want onverwacht een aantal kilometers uitdagende singletrail. Een paar korte stukken moesten we zelfs lopen. Deels werd dit veroorzaakt door hele natte stukken, maar anderzijds bevatte de route ook echt technische stukjes. Bij het zeer pittoreske dorpje Vrin, met mooie houten huizen in het „centrum” hadden we het verste punt van onze tocht bereikt. Hierna ging het aan de andere kant van het dal, voornamelijk over smalle asfaltweggetjes en schotterwegen naar even voorbij Suraua waarna de slotklim naar Cumbel begon. Na 36km en 1300hm waren we weer terug bij het beginpunt. Wat een mooie afwisselende route en met genoeg uitdaging voor de tweede vakantiedag!

Omdat ons het restaurant van ons hotel op maandag en dinsdag in het tussenseizoen niet open is, zijn we, op advies van Chris, naar een nabijgelegen restaurant gewandeld: Ustria Hurti. Een ieniemieni restaurant met drie, weliswaar grote, tafels. Maar ook met heerlijk traditioneel Zwitsers eten. Een mooie afsluiter voor deze lekker vakantiedag.