Rustig aan doen was vandaag het adagium. En nu echt! De routebeschrijving voor vandaag meldde een mogelijke afkorting namelijk de trein van Lagos naar Portimão, aangezien dat stuk niet echt aantrekkelijk zou zijn. Dus kozen we voor een beetje Lagos bekijken vanochtend. Een aantrekkelijk stadje met een leuke haven, een mooie baai en een aardig oud centrum. Aan het begin van de middag namen we de trein naar Portimão. Nog best lastig met die half meter en meer hoge opstap en uitstap. gelukkig hadden we hulp.

In Portimão aangekomen hebben we geluncht in het oude centrum nabij de visoverslag. Er waren genoeg visrestaurants om uit te kiezen. In ieder geval een goede keus want het eten was weer lekker: gegrilde garnalen voor mij en, bijzonder, gegrilde viseitjes voor Christel met als bijgerecht een soort van aardappelpuree maar dan met brood ipv aardappels. Een regionale specialiteit blijkbaar. Erg lekker en erg knoflookig.

Na de lunch zijn we rustig naar ons hotel gefietst in Porches. Via rustige mooie weggetjes, deels onverhard, langs grote mooi aangelegde golfterreinen en door wat stadjes. Rond de 19km en 200hm (weer vooral een aantal kortere steile klimmetjes) vandaag. Tijd genoeg bij het hotel voor Christel om nog even lekker in het zwembad te plonzen en voor mij om lekker bij het zwembad te lezen in Inferno van Dan Brown. Daarbij dronken we een glaasje heerlijke verse citroen limonade. Van citroenen die in de boom voor onze hotelkamer groeien.

Voor het avondeten bracht de hoteleigenaar ons naar een restaurant een verderop. Prima gegeten daar met voor mij een heel bijzonder toetje: Molotov, een heerlijk eiwittaartje.